| کد خبر: 162994 |

جعفر زاده ایمن آبادی: رشد ۵۰۰ درصدی سرمایه بانک کشاورزی در دوران حجتی

نماینده مردم رشت گفت: سرمایه بانک کشاورزی در دوران مسئولیت حجتی ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

تین نیوز

نماینده مردم رشت گفت: سرمایه بانک کشاورزی در دوران مسئولیت حجتی ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش تین‌نیوز، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌بادی در جلسه علنی  امروز (چهارشنبه، 23 اسفندماه) مجلس  به تشریح دلایل خود در مخالفت با استیضاح محمود حجتی وزیر کشاورزی پرداخت و خطاب به  لاریجانی، گفت: قبل از شروع سخنانم نکته‌ای را باید به‌عنوان تذکر مطرح کنم؛ اینکه استیضاحی 46 بند دارد در نوع خود بی‌سابقه بوده برای من مهم است که به این موضوع توجه کنید؛ بخش اعظمی از مطالبی که گفته شد در راستای 46 بند نبود یعنی مطالبی گفته شد که در این بند قبلاً عنوان نشده بود و من از شما خواهش می‌کنم به‌عنوان رئیس جلسه این را به‌عنوان تذکر بفرمایید.

رشد 26 درصدی تولید محصولات کشاورزی

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: در این مطالب به تولید محصولات کشاورزی ایراد گرفته‌شده است در این رابطه تولید محصولات در سال 92، 97 میلیون تن بود و در 96 به 122 میلیون تن بود و رشد تولید محصولات کشاورزی 26 درصد بوده است. تولید انواع محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات اساسی و دارای ارزش‌افزوده از سال 1392 تا 96 سالانه 5 میلیون تن و درمجموع 25 میلیون تن بوده است.

وی افزود: کل تولیدات محصولات کشاورزی سال 57، 25 میلیون تن بوده و رشد سالانه  ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در 5 سال اخیر حدود 5 درصد بوده است و افزایش صادرات، کاهش صادرات و بهبود کسری تراز تجاری در بخش کشاورزی معادل 5 میلیارد دلار و این جزو برنامه‌های ابلاغی حجتی بوده است.

به گزارش خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تراز تجاری کشاورزی از منفی 8 میلیارد دلار باصرفه ارزی 5 میلیارد دلاری به منفی 3 میلیارد دلار رسیده؛ واردات بخش کشاورزی از 18 میلیون  تن در سال 92 به 14 میلیون تن در سال 95 کاهش پیداکرده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: ارزش واردات محصولات کشاورزی و غذا از 13میلیارد دلار در سال 92 به حدود 7 میلیارد دلار در سال 95 کاهش پیداکرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس یادآور شد: ذخایر راهبردی گندم از 15 روز در ابتدای سال 92 به حدود 7 ماه در سال جاری کاهش پیداکرده که این متکی به تولیدات داخلی بوده است.

افزایش خرید تضمینی گندم به 9میلیون تن

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خرید تضمینی گندم از حدود 4 میلیون تن به حدود 9میلیون تن در سال جاری افزایش‌یافته که در دو سال آخر بالغ‌بر 20 میلیون تن گندم از کشاورزان زحمتکش خریداری‌شده و خرید تضمینی چغندرقند از حدود 3 میلیون تن تولید در سال 92 به 5 میلیون تن افزایش‌یافته و 8 میلیون تن در سال 96 بوده است؛ افزایش 5 میلیون تنی چغندرقند در 5 سال اخیر نتایج اعمال دانش فنی، افزایش تولید و توسعه کشت پاییزه در صرفه‌جویی آب بوده است.

وی افزود: نیاز مصرف کشور حدود 2/2 میلیون تن برآورده می‌شد که دستیابی به خودکفایی شکر در دوران آقای حجتی بخش اعظمش تحقق پیداکرده و شما می‌دانید واردات شکر از حدود یک و نیم میلیون تن در سال 92 با 50 درصد کاهش به 770 تن  در سال 96 رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: تولید دانه‌های روغنی در تناوب با گندم و گسترش سه برابری سطح زیر کشت به 400 هزار تن افزایش پیداکرده و پیش‌بینی می‌شود در سال 97 به 600 هزار تن برسد.

جعفر زاده ایمن آبادی ادامه داد: تولید و صادرات میگو از 12هزار تن از سال 92 به بیش از 30هزار تن در سال 96 افزایش‌یافته که در سال جاری این افزایش صددرصدی در صادرات تحقق پیدا می‌کند که باصرفه در مصرف آب کشاورزی در توسعه گلخانه‌ها در طی دوره مسئولیت ایشان حدود 4 هزار هکتار به سطح گلخانه‌های کشور افزوده‌شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: وزارت جهاد کشاورزی طی سال 1392تا به امروز با ایجاد خطوط اعتباری و تأمین تسهیلات ارزان‌قیمت برای کشاورزان بیش از 91 هزار دستگاه تراکتور را که عمدتاً توسط صنایع داخلی تأمین‌شده تأمین کرده و افزایش مکانیزاسیون از 1/1 به 1/6 رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: 2 هزار دستگاه کمباین، 200هزار دستگاه انواع ادوات اصلی کشاورزی نقش مهمی را در کاهش ضایعات داشته است.

وی یادآور شد: ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در سال 92 32 میلیون تن بوده است که طی 4 سال به 53 میلیون تن رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به دکتر لاریجانی، گفت: طی دوره چهارساله بیش از 500 سردخانه  با ظرفیت حدود 1.5 میلیون تن احداث‌شده که نقش قابل‌توجهی در ماندگاری محصول، کاهش ضایعات و ثبات درآمد تولیدکنندگان را دارد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: در اصلاح ساختار در بخش مصرف آب کشاورزی طی دوره مسئولیت حجتی بیش از 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سرمایه بانک کشاورزی با 500 درصد رشد از 1800 میلیارد تومان در سال 92 به بیش از 9 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: تعداد 30 صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی طی دوره‌های اخیر به مجموعه صندوق‌های حمایت از بخش اضافه‌شده و به 110 صندوق تخصصی استانی افزایش پیداکرده است؛  اقدامات خوبی در حوزه برنج و چای مانند برقراری تعرفه برای چای وارداتی، هزینه کرد این تعرفه‌ها برای یارانه خرید برگ چای، صندوق حمایت از کشت و کار صنعت چای برای اولین بار با سرمایه 40 میلیارد تومان و طلب چای‌کاران نیز بابت فروش برگ سبز تا هفته گذشته 187 میلیارد تومان معادل 95 درصد پرداخت‌شده است؛ کسی منکر مشکلات نیست و در زیتون و گندم و محصولات کشاورزی مشکل‌داریم و اگر به حجتی کمک کنیم مشکلات حل می‌شود و به‌طورقطع به خودکفایی می‌رسیم؛ 255 نفر از سنگر سازان بی سنگر و فرماندهان جنگ نیز برای حمایت از حجتی امضا کردند؛ آقای حاجتی سوابق خوبی در کسوت استانداری دارد و حدود17 شهید داده است و زمانی که ایشان در دولت سابق از سمت وزیری کنار رفت مجبور شدیم حدود 5 الی 6 میلیون تن گندم وارد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.