| کد خبر: 161576 |

رئیس کمیسیون عمران مجلس :

هواپیمای یاسوج نقص فنی نداشته است

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه هواپیمای «ای‌تی‌آر» نقص فنی نداشته است، فرضیه علت بروز حادثه سقوط هواپیما را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به  نقل از مهر، محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس  در جمع خبرنگاران گزارشی از سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر ارائه داد.

نماینده مردم جهرم گفت: قرار است چهارشنبه هفته جاری با توجه به حساسیت رئیس مجلس و ماموریتی که به کمیسیون عمران محول شده است، جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر رفاه، مسئولان هواپیمایی آسمان و مدیرعامل هواپیمایی کشوری، تیم امداد و نجاتی که در محل حادثه حاضر شدند،در کمیسیون عمرانبرگزار شود.

رئیس کمیسیون عمران گفت: در جلسه ای که روز گذشته در سازمان  مدیریت بحران تشکیل شد، تاکید ما بر این بود که اول امداد و نجات انجام شود. به عبارت دیگر همه استان ها و سازمان امداد و نجات بسیج شوند تا بتوانیم آثاری از هواپیما پیدا کنیم، شاید بتوانیم در این حادثه افرادی را زنده پیدا کنیم.

او افزود: بر اساس گزارشات وصول شده، آنچه به عنوان فرضیه مطرح است این است که معمولا هواپیماها بر اساس طرحی که هواپیمایی کشوری ارائه داده است باید از روی قله دنا رد می‌شدند که برای این منظور باید در ارتفاع ۱۵ هزار پا به بالا صعود می‌کردند؛ چرا که قله دنا دارای ارتفاع ۱۴ هزار پا است. اما در شرایطی که هوا بسیار صاف بوده و دید مستقیم داشتیم، دره‌ای U شکلی کنار فرودگاه وجود داشته که هواپیماها آن مسیر را انتخاب می کردند و دیگر طرح سازمان هواپیمایی را اجرا نمی‌کردند.

رضایی تاکید کرد: به نظر می‌رسد خلبان هواپیمای ای‌تی‌آر آسمان که روز گذشته دچار سقوط شد، مسیر را خودش انتخاب کرده و آنجا با ابرهای متراکم و توربالانسی که داشته است، دچار چنین حادثه‌ای شده است.

رئیس کمیسیون عمران اظهار کرد: مسئله ای که مطرح است این است که با وجود اینکه خلبان می دانسته است که وضعیت جوی خراب است، آیا چنین مسیری را انتخاب کرده است، آیا سازمان هواپیمایی آسمان چنین سخت گیری را کرده بود که خلبان ها از آن مسیر استفاده نکنند، گاهی اعتماد به نفس به بالا کار دست افراد می دهد.

او ادامه داد: زمانی که شرایط جوی نامناسب است و دید کافی وجود ندارد، طبیعی است مسیری انتخاب شود که کاملا دید داشته باشد، به عنوان مثال در فرودگاه یاسوج تا سال ۹۰ گفته شده بود که اگر هوا ابری بود و دید کافی وجود نداشت، پروازها لغو است اما بعد از سال ۹۰ شرایطی برای پروازها اعلام شده بود که در آن شرایط می توانند پرواز کنند. سوال این است که آیا شرکت آسمان خلبان ها را ملزم کرده بود که باید آن شرایط را رعایت کنند؟

رضایی کوچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا نقص فنی و یا کهنه بودن هواپیما منجر به این حادثه شده است، گفت:هواپیما هر چه نوتر باشد بهتر است، طبیعی است که هواپیمای فرسوده با هواپیمای نو خیلی تفاوت دارد. ای‌تی‌آر هم هواپیمای خوبی است، اما باید مقررات اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ای‌تی‌آر نقص فنی نداشته است، گفت: در شرایط سخت با توجه به راهی که خلبان انتخاب کرده است، هواپیمای نو شاید می توانست عبور کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.