| کد خبر: 269500 |

◄ ساخت مترو در قم؛ دور ریختن پول با فشار نمایندگان مجلس

به گفته اتحادیه جهانی راه آهن های شهری UITP ، مترو آخرین و گرانترین راه حل ترافیک شهرها است.

تین نیوز

کارشناسان حمل و نقل معتقدند ساخت منوریل در شهرهای ایران به عنوان یک مد حمل و نقلی نیازمند بررسی بیشتر است.

به گزارش تین نیوز، به اعتقاد کارشناسان، این بررسی ها نشان می دهد ساخت منوریل در قم‌ کار درستی بود چون هدف از آن هدایت مسافران شخصی و اتوبوس ها به پایانه احداثی در کنار پایانه ورودی منوریل بود.

خبر مهم و پربازدید امروز برای سفرهای نوروزی را بخوانید:

◄ عوارض یک آزادراه دیگر در آستانه نوروز 1403 الکترونیکی شد

کارشناسان تاکید می کنند با ساخت منوریل قم مسافران می توانند به وسیله آن به حرم بروند و با این کار از ترافیک داخل شهر جلوگیری شود.

به باور کارشناسان، مسیر احداث مونوریل قم نیز به منظر شهری هیچ آسیبی نمی‌ زند بلکه می تواند جذاب نیز باشد.

در عین حال،‌ این کارشناسان تاکید می کنند که  بررسی ها بیانگر آن است که در کرمانشاه عبور منوریل از وسط خیابان کار درستی نیست و منظر شهری را به هم می زند‌.

به اعتقاد برخی کارشناسان، از طرف دیگر ساخت مترو در قم دور ریختن پول و کار بسیار اشتباهی است که فقط به دلیل زور سیاسی نمایندگان در حال اجرا است و از احداث مونوریل به مراتب بدتر است.

این کارشناسان می گویند در هیچ کشوری در دنیا این تعداد شهر در حال ساخت مترو نیستند.

آنان تاکید می کنند که به گفته اتحادیه جهانی راه آهن های شهری UITP « مترو آخرین و گرانترین راه حل ترافیک شهرها است ».

آبان ماه امسال مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از آمادگی کامل پروژه متروی قم برای تست گرم خبر داد.

محمدرضا انگشت باف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم طی توضیحاتی اظهار کرد: فاز نخست خط A متروی قم به طول ۶.۴ کیلومتر طراحی شده است.

وی با اشاره به پروژه منوریل قم، خاطرنشان کرد: خط B متروی قم نیز خط A را قطع خواهد کرد و در کنار منوریل تمام مسافت حمل و نقل ریلی قم را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه فاز نخست خط A متروی قم کاملاً آماده است، تصریح کرد: این خط می تواند در صورت داشتن واگن از امروز وارد تست گرم شده و تا ۲ ماه دیگر مسافر گیری را آغاز کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه خط A متروی قم در مجموع ۱۴ ایستگاه دارد، تاکید کرد: در فاز نخست این پروژه دو ایستگاه به صورت ۱۰۰ درصدی آماده شده و ۴ ایستگاه نیز تا سکو آماده شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اصغر 5 3

    اگه به پول رو دور ریختن باشه که میشه گفت هرجای دنیا مترو احداث بشه پول رو دور ریختن! مرتب تکرار میکنید کارشناسان انگار برای احداث متروی قم کارشناس در کار نبوده'.ازطرف دیگه کی گفته که قراره مونوریل تکمیل نشه؟اون خطی که مونوریل داره درونش فعالیت میکنه خطوطی هست پردیسان تا قم و ازحرم تا میدان۷۲تن و ترمینال،هر دودرحال انجامن،کسی پول دور نریخته!استان قم از طرفی بشکل بسیارعجیبی مرتب برآمار جمعیتی و افزایش رشد بافت شهری مواجه هست و از جهتی در طول سال بخصوص بهاروتابستان با ورود خیل عظیم زایران حضرت معصومه س مواجهه که بایدبرای رفع این معضل اقدامی صورت بگیره،ترافیک گاه بحدی درسطح شهرقم زیادمیشه که برای مثال مسیری که دروضعیت عادی در ده دقیقه میشه به مقصد رسید گاه تا۱ساعت طول میکشه

  • ع ج 5 3

    نگاه از زاویه دیگر :
    هم مترو خو اهیم داشت و هم پناهگاه در زمان جنگ های شهری و بمباران !!!!!!

    • ایرانی 2 1

      چقدر ساده هستید ،مگر مترو از نظر ایمنی جای پناهگاه است ؟ سرویس بهداشتی نداره ،امکانات تهویه نداره ،شما فقط ایستگاه بزک را دیدید اما واقعیت رو نمیدونی

    • ناشناس 0 0

      دنیا در فکر دوری از جنگ و مرگ بر جنگ است که جنگ سالاران موفق نشوند برای منافع در قدرت ماندن مردم را به کشتن دهند! و ما هنوز در فکر جنگ!! چرا؟

  • ناشناس 6 2

    صحبت های بعضی که خود را کارشناس معرفی می کنند اصلا فرا عجیب است غربی ها بیش از 150 ساله که مترو می سازن شهرهایشان را چند طبقه کردند هنوز هم در حال توسعه هستند مثل مترو نیویورک و بعد مایی که 2 دهه شروع کردیم ساخت مترو شده اخی ؟! این مثل صحبت همان مثلا کارشناسانیست که می گویند بردن ریل به دل جنگل ها و کوه ها , خاکبازی و تونل بازی و اشتباه است بعد همین ها وقتی طویل ترین تونل های جاده ایی ریلی جهان واقع در اروپا را می بینند که تا عمق جنگل ها و دل کوهستان ها و وسط دریاها پیشروی کرده به به چه چه می افتند و تو سر همین کشور خودمان می کوبند !!!!! بالاخره چند چند هستید ؟ یکسری به اصلاح کارشناس که قبلشون همان اروپا و آمریکاست اما این حد از کارشناسی با استانداردهای دوگانه دیگر نوبر است .
    ضمنا برای ساخت و راه اندازی مترو , تراموا , مونوریل , LRT , BRT و ... کیلویی تصمیم گیری نمی شود که کجای جهان چی هست برای ما همان باشد و بالعکس ! به مختصات آن شهر نگاه می کنند که مثلا جمعیتش آن شهر چقدر است و چه پراکندگی دارد بافت شهر چگونه است و ... وقتی کلان شهرهای ما عموما از ابتدا , یکسری روستا با ساخت و ساز دورهمی بودن بعد به همین شکل دورهمی توسعه پیدا کردند اساسا هیچ معماری شهرسازی وجود ندارد اینجا ساخت مدهای حمل و نقلی در زیر زمین توجیه می شود ما تقریبا در همه کلانشهرهایمان , بافت های فرسوده و قدیمی بسیار داریم با عرض کوچه های حتی 1 متر ! موسوم به آشتی کنان ! خود خیابان های اصلی مان هم حتی کشش سطحی ندارند و نهایتا به درد ترافیک محلی می خورند وضعیت گاها جوریه که حتی فضای قرارگیری پایه های یک پل هم در روند ترافیک مشکل ساز می شود .
    مطلب بعدی که اکثر به اصطلاح کارشناسان متوجهش نیستن اینه که اساسا مترو با سایر مدهای حمل و نقلی فرق دارد مترو مثل ستون فقرات شبکه حمل و نقل عمومی می ماند سایر مدها مثلا برای پرکردن فضاهای گپ تعریف می شود مثل اتصال دو ایستگاه مترو بهم دیگر یا اتصال یک پایانه بیرون شهر به شبکه مترو و یا سایر کاربری ها مثل گردشگری دارند . یکی دانستن مدل ریلی انبوه بر با مدل هایی که یک چهارم و یک پنجم و یک ششم آن , ظرفیت حمل مسافر دارند و حتی برتری دادن این ها به نسبت مترو , اساسا نشان دهنده سطح نازل دانش آن فرد است .
    خود مختصات فرهنگی هر کشور هم تفاوت دارد تو اروپا اگر تراموا هم بزنند اشراف داشته باشد براشون مهم نیستن اینجا در این مملکت , مدهای حمل و نقلی نباید به خانه و فضاهای خصوصی مردم اشراف دید داشته باشند . یکسری فضاهای نظامی امنیتی پیدا و پنهان هم داریم که باز این اشراف دید مشکل ساز است الف و مقدمه معماری شهرسازی هم می گوید که دید بصری یکسری اماکن نباید خراب شود یا اگر LRT یا تراموا بزنیم احتمالا هفته ایی 10 15 تا فقط کشته موتورسوار می دیم ! با این فرهنگ ترافیکی افتضاحی که داریم !
    مترو گران است اما به هزار دلیل قابل توجیه هستش مترو تنها راه حل برطرف کردن مشکلات کلانشهرهای ما به شکل قطعیست .

  • جعفری 4 3

    کاش اسم شهرماهم قم بود.

  • دکتر حقیقی 9 3

    کارشناسی که می گه مونوریل برای قم خوبه . کارشناس نیست

    • ناشناس 1 1

      در مورد کارشناس بودن افراد همین جوری نمیشه صحبت کرد!!

  • ناشناس 5 2

    احداث مترو در قم امری ضروری اسن که حلقه های شهرک های اقماری را در تسریع حمل و نقل پیوند می زند و به اقتصاد جامعه محرومین کمک می کند و مسئله ترافیک را کاهش می دهد و از طرفی کشیدن مترو به سمت فرودگاه در دستور کار و لازم و ضروری است

  • ناشناس 5 2

    این کارشناسان حمل و نقلی که رفتید ازشون نظر خواستید خیلی تابلو هست که ساکن قم نیستن و طبیعتا هیچ خبری هم از شرایط ترافیکی شهر قم ندارن. کل مردم قم و نمایندگانشون و مراجع و فرماندار و استاندار میگن مترو برای قم مثل نون شب واجبه دوتا کارشناس بی اطلاع میان میگن متروی قم پول دور ریختنه؟؟؟؟؟!!! از شهرک پردیسان به قم مترو بسیار ضروریه از شهرک پرنیان که قرار احداث بشه مترو به قم و بالعکس از نون شب واجبتره مترو از ۷۲ تن به جمکران از نون شب واجب تره مترو از چهار طرف شهر به سمت مرکز شهر از نون سب واجبتره و انقدر هزینه های مردم رو کاهش میده که خدا میدونه. چقدر پول بنزین صرفجویی میشه ترافیک کاهش پیدا میکنه شکوفایی اقتصادی ایجاد میکنه شهر پیشرفته تر میشه هزینه های اصطهلاک ماشین و در نتیجه مخارج تعنیر خودرو چقدر کاهش پیدا میکنه. کمک زیادی به کاهش الودگی هوا میکنه.
    خواهشا بخاطر اعتبار خبرگزاری خودتونم که شده با اینجور افراد بی اطلاع مصاحبه نکنید. ترافیک در قم مردم را جون به لب کرده شما میگی مترو به صرف نیست؟؟؟؟؟!!!!!!

  • علی 5 1

    یه خرج بیهوده مثل منوریل ،خدا میدونه چقدر مصالح هدر رفت برا این منو ریل بلااستفاده،

  • سید علی 1 0

    بلوار طاقبستان به آزادی در کرمانشاه که محل احداث منو ریل می باشد.برای هیچ عقل سلیمی قابل اجرا نبوده و بافت شهر و زیبایی آنرا از بین می برد

  • نا شناس 5 7

    چرا بودجه ای که به استانی کوچکی به قم می دهند به سیستان وبلو چستان نمی دهند این خلاف عدالت ودکترین نظام است

    • ناشناس 5 2

      سال هاست که دو استان سیستان بلوچستان و خوزستان در صدر گرفتن بودجه هستند ۱۰ ها هزار میلیارد تومان پروژه در این دو استان در حال اجراست از طرح های آب و فاضلاب و آبخیزداری بگیرید تا ساخت انواع راه ها ، مسیرهای ریلی ، توسعه و ساخت بنادر ، توسعه شبکه انرژی و گاز و برق ، توسعه مرزها ، پاکسازی رودخانه ها از کشتی های غرق شده و آثار جنگ و لایروبی ها و ... و تا احداث پالایشگاه ها و پایگاه ملی هوافضا و ... و خیلی زود ساخت نیروگاه های اتمی در این دو استان . در همین سیلاب وحشتناک اخیر ، میزان خرابی ها باید چندین برابر می شد سدهای احداث شده و طرح های آبخیزداری بسیار کمک کرد تا بخش زیادی از زور سیلاب گرفته شود .
      متاسفانه زیست در اینستاگرام و یکسره نشستن پای خزعبلات اینترنشنال و بی بی سی ، باعث تبخیر مغز بعضی از هموطنان ما شده .

    • حسین 0 0

      دور ریختن پول یعنی من تو قم برای مسیر ۳ کیلومتری ۱۰ تومن پول بدم.

  • علی بهرامی 3 1

    البته من فکر میکنم،اینوع کارشناسان بدون نام ونشان،بیشتر روی اسم شهر مقدس قم حساسیت دارند،گذشته از آن از تونل های مترو در واقع اضطراری میتوان بعنوان پناگاه استفاده کرد.

  • ناشناس 0 0

    همین که تیتر خبر با مطلب ارائه شده هم خوانی ندارد نشان از اینه که شما در همین زمینه خودتون دچار ضعفهچ هستین و احتمال نقد در زمینه های دیگرو به احتمال زیاد ندارید

  • شما 1 1

    متر خوبه هم پرسرعته هم الودگی نداره خدا لعنت کنه روحانی رو اگه ادامه کار احمدی نژاد که ساختن مترو را ادامه میداد الان نمی گفتن دور ریختن پول الان با تورم حساب کنی معلومه اونقدر زیاد میشه که اخرش میگن دور ریختن پول الان چکار کنن پایه های مترو که اطراف حرم هست رو خراب کنن میشه دور ریختن پول بیت مال بخوان درست کنن بازم میشه دور ریختن پول بیت مال بخاطر تورم

  • حقیقت 0 1

    فعلا یک مشت آدم بی فکر بر ۸۵ میلیون بی گناه زور گویی می کنند

  • بی نام 1 1

    قمی چه توجیه اقتصادی دارا واسه ساختن مترو ...

  • نسرین 2 1

    چه جالب قم با خیابون های فرسوده که هیچ باسازی نشده با خیابون باریک روز به روز هم سیل عظیم مهاجر وارد این شهر می شن با جمعیت ۱۷۰۰ هزار نفر و ملی زایر نیاز به مترو نداره ، چرا ایم حرفا برتی شهرای دیگه نیست عجیبه تا کاری برای پیشرفت قم می کنن هر چی کارشناس و اخوند هست به حرف در می اد قم شهر نفت و گاز هست انقدر ثروت داره که لایق بهترین هاست ،متاسفانه هر چی پوله خرج شترای شیراز و مشهد واصفهان می شه حالا یک مترو رو نمی تونن به قم ببینن

  • احسان 0 0

    اتفاقا منوریل کاملاً خلاف کارشناسی است چون منوریل از خیابان آنقدر دور است که کسی برای رفتن به خونه یا سر کار در بسیاری از ایستگاه های آن رغبت نمی کنند. مثلاً خط میدان مطهری به هفتاد و دو تن را کسانی که خاکفرج که بیشترین مسافر را دارند سوار نمی شوند. همین طور انصار و آزادگان، در نتیجه فعلا منوریل زیان ده خواهد بود
    اما مترو از خیابان رد شده و بسیاری از آن برای رسیدن به مقصد استفاده خواهند کرد

  • مصلح 0 0

    در کشوری که بزرگترین مشکلش انفجار جمعیت است و مسولانش نگران کاهش جمعیت هستند دنبال بحث کارشناسی نباشید.