| کد خبر: 258186 |

راه‌ اندازی سامانه‌ توصیه‌ ای هواشناسی برای محصولات استراتژیک

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از راه اندازی سامانه های توصیه ای هواشناسی کشاورزی برای محصولات استراتژیک کشور خبر داد.

تین نیوز

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با اشاره به راه اندازی سامانه های توصیه ای هواشناسی کشاورزی برای محصولات استراتژیک کشور از جمله برنج، گندم و زعفران و ... گفت: استفاده از این سامانه ها منجر به کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی، افزایش راندمان تولید و مصرف بهینه آب خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما درباره سامانه خودکار توصیه های هواشناسی کشاورزی شالیکاری ویژه مناطق شمالی کشور اظهار کرد: برخی محصولات کشاورزی از جمله برنج، گندم و زعفران به عنوان محصولات استراتژیک کشور شناخته می شوند و پارامترهایی مثل مقدار دما، بارش، جهت و سرعت باد جزو پارامترهای مهمی هستند که در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی موثر هستند، به همین دلیل پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تلاش کرد تا این پارامترها را به صورت مکانیزه و اتومات و خودکار در قالب توصیه های کشاورزی برای محصولات استراتژیک تولید کند.

وی افزود: هفته گذشته سامانه نهایی تحویل اداره کل هواشناسی استان گیلان داده شد تا برای سه استان شمالی کشورمان توصیه های هواشناسی کشاورزی را به صورت خودکار بر اساس پارامترهای جوی تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص نحوه عملکرد این سامانه توضیح داد: برخی مدل های پیش بینی عددی در مبحث هواشناسی وجود دارد که بر اساس آن مدل ها ما پیش بینی پارامترهای جوی را با آستانه هایی که در هواشناسی کشاورزی برای محصول برنج تهیه شده ترکیب می کنیم و در نهایت محصولاتی را به صورت نقشه های زمین مبنا یا به عبارتی لوکیشن لوکیشن بیس سرویس یا LBS در اختیار کاربران قرار می دهیم. بدین گونه که بر اساس نقطه قرارگیری شما در محل یا زمین اگر محصولتان محصول برنج است توصیه های هواشناسی کشاورزی از جمله زمان برداشت یا وجین، زمان سم پاشی به عنوان مثال آیا امروز سمپاشی انجام بگیرد یا نه، اگر نه دلیلش را عنوان می کند که امروز به دلیل افزایش سرعت باد سمپاشی شما کم اثر و یا بی اثر خواهد بود، چند روزی را صبر کنید تا به حالتی برسیم که احتمالاً دو یا سه روز بتوانیم این سم پاشی را برای محصول داشته باشیم.

رهنما ادامه داد: زمان آبیاری از دیگر پارامترها است، به عنوان مثال با این سامانه می توان فهمید که امروز کار آبیاری انجام شود یا نه، آیا در یک هفته آینده بارشی در منطقه داریم یا نداریم، به این ترتیب به راحتی می توانیم به کشاورز اعلام کنیم که کار آبیاری را دو یا سه روز عقب بیندازد یا نه آبیاری کند چرا که تا هفته آینده بارشی نخواهیم داشت.

وی در خصوص نحوه دسترسی و اطلاع رسانی کشاورزان به این سامانه گفت: در حال حاضر سامانه خودکار توصیه های هواشناسی کشاورزی شالیکاری در تارنمای پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور و اداره کل هواشناسی استان گیلان به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد و کشاورزان می توانند با مرجعه به این دو سایت از این سامانه استفاده کنند.

دریافت پیش بینی های خودکار هواشناسی کشاورزی برای محصول برنج

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: همچنین به زودی یک اپلیکیشن آماده شده و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا برای محصول برنج پیش بینی های هواشناسی کشاورزی را به صورت خودکار دریافت کنند.

رهنما در خصوص توسعه این سامانه و گنجاندن پیش بینی های دیگر محصولات کشاورزی استراتژیک به آن گفت: ما به این سامانه به عنوان یک سامانه جامع و یکپارچه نگاه می کنیم و اولین محصولی که در این سامانه برای آن خروجی تهیه کردیم محصول برنج برای سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان است.

وی افزود: در مرحله بعد محصول زعفران، پنبه، کلزا و گندم هم اضافه می شود.

ارسال توصیه های هواشناسی کشاورزی برای پسته کاران کرمان، یزد و خراسان جنوبی

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای محصول پسته هم مانند برنج به صورت روزانه توصیه های هواشناسی کشاورزی در اختیار پسته کاران سه استان جنوبی کرمان، یزد و خراسان جنوبی قرار می گیرد.

وی در خصوص اولویت بندی محصولات کشاورزی در امر تولید سامانه های توصیه ای هواشناسی کشاورزی توضیح داد: اولویت در راه اندازی سامانه های توصیه ای هواشناسی کشاورزی با محصولات استراتژیکی است که در موضوعات خودکفایی و صادرات کشور تعریف شده باشند و به صورت مرحله به مرحله در حال تکمیل سامانه توصیه های هواشناسی کشاورزی این محصولات هستیم.

کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی و مصرف بهینه آب با استفاده از سامانه های پیش بینی جوی

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در پایان به کشاورزان پیشنهاد کرد تا با خارج شدن از حالت سنتی و استفاده مناسب از این محصولات و ابزارهایی که جدیداً در دنیا مرسوم شده به افزایش راندمان تولید، مصرف بهینه آب، کاهش هزینه های تولید، تولید محصول با کیفیت و افزایش سودآوری خود کمک کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.