| کد خبر: 50089 |

ممنوعیت‌های جدید تردد برای خودروهای آلاینده در تهران

تین نیوز | رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از ممنوعیت تردد برخی خودروهای آلاینده از اول مهرماه خبر داد.
 
رحمت‌الله حافظی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به مصوبه شورای عالی ترافیک شهر تهران گفت: براساس این مصوبه و مصوباتی که در شورای شهر تهران به تصویب رسیده است، ورود و تردد کلیه موتورسیکلت‌های بنزینی در محدوده منطقه 12 (بازار) از ابتدای مهرماه سال جاری برای تمامی ساعات شبانه‌روز و حتی اعیاد ممنوع خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه براساس مصوبه 7 شهریورماه سال 87 هیات دولت، خودروها باید از منظر فرسودگی و آلایندگی تقسیم شوند، افزود: سن فرسودگی کامیون 20 سال، اتوبوس بیرون شهری 12 سال و اتوبوس درون شهری 8 سال تخمین زده شده است و از ابتدای مهرماه تردد وسایل نقلیه‌ای که دارای کلاس آلایندگی قرمز هستند، در کل شهر تهران و در تمام ساعات شبانه‌روز و روزهای تعطیل ممنوع خواهد بود.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران افزود: از ابتدای مهرماه فعالیت کامیون‌ها با پلاک‌های غیرتهران نیز در تهران ممنوع و تنها در موارد عبوری مجاز هستند.
 
حافظی همچنین افزود: تاکسی‌های پیکان نیز از دی‌ماه امسال مجاز به تردد در محدوده ترافیک نیستند و سازمان تاکسیرانی موظف شده است که نسبت به خروج 17 هزار تاکسی فرسوده اقدام کند که فرصت 10 ماهه‌ای برای مطالعات و بودجه‌ریزی به آنها داده شده است که اولویت این سازمان نیزخروج 6900 تاکسی پیکان است.
 
فرایند بودجه ریزی شورا غیر استاندارد است و نظارت پذیر نیست
 
وی با اشاره به این که معتقد هستیم شهر فقط ساختمان نیست و باید زندگی انسانها در شهر به عنوان یکی از اولویتها در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: با شناخت یک سال و نیمی که از شورا به دست آوردم باید بگویم که پاشنه آشیل نظام مدیریت شهری و مبنای خطاها و همچنین عدم کارایی مناسب، شیوه و چارچوب نظام بودجه ریزی سنتی است.
 
حافظی با بیان این که همه فرایند بودجه ریزی در شورا غیر استاندارد است و نظارت پذیر نیست ، خاطر‌ نشان کرد: لذا بازنگری این فرایند در راستای نظام انضباط پذیری بودجه یک اصل است.
 
وی با اشاره به شائبه سیاسی بودن شوراها گفت: وقتی هر عضو شورا در هر موضوعی وارد می‌شود این شائبه به وجود می‌آید و این در حالی است شورا ظرفیت‌های لازم برای نظارت را ندارد.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر درمورد نوسازی بیمارستان‌های شهر تهران با اشاره به اینکه جایگزینی بیمارستان‌های نو با کهنه بر عهده سازمان بهداشت است، گفت: مقاوم سازی برخی از بیمارستان‌ها مقرون به صرفه نیست و این درحالیست که مقاوم سازی بیمارستان‌های فعال نیز اختلالاتی را در عملکرد آنها ایجاد کرده و از وزارت بهداشت نیز می‌خواهیم که برنامه مشخصی بابت نوسازی بیمارستان‌ها در دستور کار خود قرار دهد.
 
وی در مورد اقدامات انجام شده در کمیسیون سلامت ، محیط زیست شورا در سال گذشته یادآور شد: الزام شهرداری به تهیه سند جلوگیری از آبیاری دشت جنوب با پساب که پیش نویس آن آماده و در جلسات آتی به صحن علنی آورده خواهد شد یکی از دستاوردهای مهم کمیسیون سلامت است. همچنین حفظ باغات به هم پیوسته کن و جلوگیری از ساخت و ساز در بوستان ولایت و قرار دادن لایحه بودجه در معرض دید عموم، پیگیری و رصد کیفیت مواد غذایی، الزام نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها، الزام شهرداری به تهیه شناسنامه باغات، توسعه انرژی‌های نو و ... از جمله اقدامات کمیسیون سلامت در سال گذشته بوده است.
 
دستگاه قضا جرم نگاری تخریب باغات را در دستور کار خود قرار دهد
 
وی با بیان این که از سخنان مقام معظم رهبری چهار نکته از سوی اعضای کمیسیون سلامت به عنوان محورها و اهداف سال 94 انتخاب شده است ، ا‌ضافه‌ کرد‌: تدوین سند محیط زیست شهر تهران و همچنین تهیه پیوست‌های محیط زیستی برای همه پروژه‌ ها در دستور کار قرار دارد. هر چند که تهیه پیوست زیست محیطی در سال‌های قبل نیز وجود داشت اما به آن بهایی داده نمی‌شد و شاهد ظهور و بروز پروژه‌ هایی همچون صدر، نیایش و پیاده راه 17شهریور بوده ایم که پیوست زیست محیطی نیز ندارد.
 
حافظی از قوه قضاییه خواست که جرم نگاری تخریب باغات را در دستور کار خود قرار دهد و تصریح کرد: تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که کمیسیون سلامت در این مدت انجام داده است.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تبلیغات گسترده شهرداری در مورد احداث بوستان "یاس" به جمله ای از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و ا‌دا‌مه‌ داد: بنرهای تبلیغاتی "آسمان آبی زمین پاک" نیز در شهر وجود دارد و این در حالی است اول باید اقدامی صورت گیرد و بعد تبلیغات آغاز شود.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر در مورد اظهارات مدیر روابط عمومی شهرداری تهران که در شبگردی منطقه 15 ایراد شده بود گفت: بهترین پاسخ به این سخنان سکوت است.
 
وی با اشاره به اینکه با هر گونه عملی که سلامت مردم شهر تهران را به خطر بیاندازد بدون اغماض برخورد می‌شود گفت: خو‌شبختا‌نه در خصوص قطع درختان حساسیت‌های زیادی ایجاد شده و قطعا با تخلفاتی که در سطح شهرداری مناطق رخ می‌دهد، برخورد خواهد شد.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین در مورد سرانجام تهاتر بوستان "مادر" گفت: مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که این اقدام به استناد کمیسیون تلفیق بوده است اما از آنها خواسته ایم که مصوبه مربوطه کمیسیون را به ما بدهند که دو ماه قبل در خصوص ارجاع این مصوبه با رییس شورای شهر نامه نگاری کرده و حدود یک هفته قبل نیز در این خصوص با شهرداری مکاتبه داشته ایم و حال منتظر هستیم تا مصوبه ای که به آن استناد شده است به ما بدهند اما از دفتر مصوبات استعلامات صورت گرفته و آنها گفته‌اند که چنین مصوبه ای نیست و قرار است ظرف هفته‌های آتی جواب از سوی شهرداری به شورا ارجاع داده شود.
 
نیترات در آب تهران از حد مجاز افزایش یافته است
 
حافظی در مورد سرانجام سلامت آب شرب تهران نیز ، خاطر‌ نشان کرد: علی‌رغم تمامی تکذیب‌ها نیترات در آب تهران از حد مجاز افزایش یافته است و در دیداری که در حاشیه یک مراسم با وزیر بهداشت داشته ایم قول‌های مساعدی داده شد اما دقت داشته باشید که علت طرح موضوع این بود که جدیت بیشتری برای افزایش کیفیت آب در تهران ایجاد شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نباید کسی اجازه قطع درختان را داشته باشد، اظها‌ر کرد: شورای شهر در راستای برخورد با متخلفان بسیار جدی است و انتظار داریم دوستان ما در مدیریت شهری نیز با انعکاس خلاف واقع اقدامات انجام شده باعث سلب اعتماد مردم و شورایان نشوند چرا که ما در زمینه برخورد با تخلفات بسیار جدی هستیم.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر با اشاره به این که حتی قطع یک درخت هم قابل قبول نیست، ا‌دا‌مه‌ داد: کارهای انجام شده شهرداری نیز در حوزه گسترش فضای سبز قابل تقدیر است.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر در مورد جوهر قند در نان‌های تهرانی‌ها نیز اشاره کرد و عنوان کرد :جوهر قند برای سفید کردن نان در برخی از نانوانیها به کار گرفته می‌شود، اما برای عدم استفاده از این مواد جلساتی را با وزارت بهداشت داشته و از اتحادیه صنف نانوایان نیز درخواست کردیم که جلسات مشترکی برگزار کنیم و مقدمات برای حذف افزودنی‌ها همچون جوش شیرین فراهم شود و امیدواریم که در نشست آتی در قالب توافقنامه ای این موارد ابلاغ شود و پس از ابلاغ در صورتی که باز هم شاهد استفاده از این مواد باشیم سازمان تعزیرات وارد عمل می‌شود.
 
وی در مورد پایش سلامت میوه و سبزیجات نیز گفت: پایش فصلی وضعیت سلامت میوه و سبزیجات نشان داده است که وضعیت رو به بهبودی را در این حوزه شاهد هستیم و میزان آلودگی میوه و سبزیجات پایتخت نشینان نسبت به قبل کاهش یافته است.
 
ساماندهی فروش قبر در تهران
 
حافظی در مورد آخرین وضعیت ساماندهی بهشت زهرای 2 گفت: ظرفیت بهشت زهرا فعلی تا دو سال آینده تکمیل می‌شود و بر همین اساس از شهرداری درخواست شد که ظرف سه ماه پیش‌بینی‌های لازم را برای تعبیه محل جدید انجام دهد. هر چند که مدت زمان تحقیقات از زمان پیشنهادی بیشتر شد اما سرانجام زمینی مناسب برای طراحی فاز جدید بهشت زهرا انتخاب شد اما تفاهم شده است که مکان زمین اعلام نشود و قطعا قبل از این که ظرفیت بهشت زهرا به اتمام برسد فضای جدید قابل بهره‌برداری خواهد بود.
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایسنا مبنی بر افزایش نرخ قبور ، یادآور شد: نابسامانی‌های در حوزه فروش قبور وجود داشت به گونه ای که قبرها تا 30 میلیون تومان به فروش می‌رسید که بر همین اساس پیشنهاد شد که با کمیسیون برنامه و بودجه محدوده قیمت‌ها مشخص شود تا انضباطی در حوزه فروش قبور ایجاد شود و کسی توان جابجایی قیمت‌ها را نداشته باشد که این مساله در صحن علنی مورد رای گیری قرار خواهد گرفت.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین در مورد چرایی عدم ورود موتورسیکلت‌ها به برخی از محدوده‌های منطقه 12 از جمله بازار که قرار است از ابتدای مهر ماه سال جاری اجرایی شود، گفت: هر موتورسیکلت شش برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و 50 درصد آلودگی هوا ناشی از آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری است که بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این ممنوعیت ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به این که مقدمات ورود موتورسیکلت‌های برقی فراهم شده است در ادامه ، خاطر‌ نشان کرد: انتظار داریم که موتورسیکلتهای برقی در فضای ر‌قابتی و استاندارد وارد چرخه شوند.
 
امنیتی شدن موضوع خروج کارخانه روغن نباتی قو
 
حافظی همچنین در مورد سرانجام خروج کارخانه روغن نباتی از شهر تهران، ا‌ضافه‌ کرد‌: با ورود معاونت امنیتی سیاسی فرمانداری تهران، کار متوقف شد.
 
وی با اشاره به این که روند خروج کارخانه آلاینده دیگر به تندی سپری شد گفت: در خصوص کارخانه روغن نباتی فکر می کردیم با اطلاع رسانی برخی دستگاهها با ما همراه می‌شوند اما مانع خروج این کارخانه آلاینده از شهر تهران شدند.
 
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین خروج کارخانه شن و ماسه ماسه 18 را یکی دیگر از موارد امنیتی شدن عنوان کرد و گفت: به این دو مقوله رنگ و بوی امنیتی داده شد و مانع خروج آنها از شهر تهران شدند و امیدواریم تغییر نگرشی در این زمینه صورت گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.