| کد خبر: 269413 |

◄ راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!

به اعتقاد کارشناسان حمل ونقل ریلی ساخت راه آهن رشت آستاراتوجیه اقتصادی ندارد و شبکه ریلی کشور نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!

تین نیوز

در سفر اخیر هیئت روسی به ایران پروژه ریلی رشت  آستارا موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد. معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره اعلام کرد هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد و و این پروژه مهم نیاز به مطالعات دارد که از سمت دو طرف این اقدامات در حال انجام است.

به گزارش تین نیوز، گرچه به اذعان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  برای انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا، روس ها باید قیمت نهایی قرارداد را اعلام کنند و هنوز قیمت نهایی قرارداد را به این شرکت اعلام نکرده اند اما تردیدی نیست  که این پروژه هزینه بر و پرریسک است و به اعتقاد کارشناسان حمل و نقل ریلی توجیه اقتصادی ندارد و راه آهن نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!

عباس قربانعلی بیک؛ کارشناس حمل‌ و نقل ریلی در این باره به خبرنگار تین نیوز گفت: هدف اصلی از احداث اینگونه پروژه های ریلی تسهیل ترانزیت است و با نگاهی به پروژه های در دست احداث می توان گفت پروژه راه آهن رشت به آستارا با توجه به برآورد هزینه های هنگفتی آن هیچ صرفه اقتصادی ندارد و با ظرفیت های موجود در این منطقه اتلاف هزینه محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه از طریق پنج مسیر ریلی امکان عبور بار روسیه از ایران وجود دارد، ادامه داد: احداث راه آهن رشت آستارا با در نظر گرفتن این مسیرهای ریلی و با توجه به هزینه هنگفتی که بالغ بر 1.6 میلیارد دلار برآورد می شود و نیز زمانبری آن به هیچ وجه منطقی نیست.

این کارشناس حمل‌ و نقل ریلی در ادامه توضیح داد: پروژه راه آهن رشت کاسپین در حال اتمام و نیز راه آهن رشت بندرانزلی در حال احداث است و این دو مسیر ریلی بستر مناسبی را جهت حمل بار مستقیم از روسیه به ایران از طریق بنادر دریای خزر فراهم کرده و از طریق راه آهن رشت قزوین امکان حمل و عبور بارهای ترانزیتی روسیه تسهیل خواهد شد.

قربانعلی بیک با اشاره به ظرفیت های ریلی جایگزین برای انتقال بار روسیه از مرز ایران به تین نیوز یادآور شد: سه مسیر بندر امیرآباد، مسیر ریلی اینچه برون و نیز راه آهن سرخس نیز امکان حمل بار روسیه را از مرزهای ایران دارد. اما نکته حایز اهمیت این است که متاسفانه از ظرفیت راه آهن اینچه برون با وجود اینکه بیش از ده سال از عمر آن می گذرد به نحو مطلوبی استفاده نشده است. علاوه بر اینکه راه آهن سرخس را هم داریم که بیش از ۲۵ سال از قدمت این مسیر ریلی می گذرد.

خوب است قبل از پیشنهاد چنین پروژه‌ های پرهزینه و بیهوده به تعداد نقاط اتصال خطوط ریلی چین با روسیه و کشورهای آسیای میانه با ترافیک بیش از صد برابر هم توجه شود 

به گفته این کارشناس حمل و نقل ریلی راه آهن رشت به آستارا پروژه ای پرهزینه و در ضمن پرریسک است بویژه اینکه قرار است در دو گیج عریض و نرمال ساخته شود که بی تردید مخاطرات سنگین در پی خواهد داشت و نگران کننده است. این نگرانی با توجه به اظهارات اخیر رئیس مجلس مبنی بر اینکه 4 هزار کیلومتر راه آهن در کشور ساخته شده و عملا حمل و نقل ریلی در آنان جریان ندارد دو چندان می شود بویژه با تحمیل هزینه نگهداری انها بر بودجه ضعیف راه‌آهن.

متاسفانه این موضوع با توجه به هزینه های هنگفت و صرف زمان های طولانی برای مسیرهای که بار و مسافر ندارد باعث شرمندگی مجلس و دولت است.

راه آهن نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!

این کارشناس حمل و نقل ریلی با اشاره به باور غلط اولویت توسعه طولی بر توسعه عرضی راه آهن تشریح کرد: سال هاست که حمل و نقل ریلی کشور به دلیل حاکمیت این باور غلط با چالش رو به رو است. در صورتی که نیاز به توسعه عرضی راه آهن محسوس است. «توسعه عرضی راه آهن» به معنای افزایش ظرفیت خطوط موجود در شبکه ریلی کشور است. از جمله برقی کردن، دوخطه نمودن خطوط و نیز علائمی کردن مسیرهای ریلی موجود که در قانون برنامه پنجم نیز این موضوع پیش بینی شده  و ماده 164 نیز بخش خصوصی را مجاز به سرمایه گذاری در این زمینه کرده است.

این کارشناس با توجه به اهمیت توسعه عرضی راه آهن، برقی کردن راه آهن قزوین به رشت را از اولویت ها برشمرد و گفت: آمارهای اعلامی از سوی شرکت راه آهن درباره ظرفیت حمل بار در این مسیر اغراق شده است و ظرفیت حمل بار در این خط ریلی زیر 2 میلیون تن اعلام شده است. علاوه بر اینکه برقی کردن و ایمنی سازی و نصب علائم ریلی در  خط ریلی کاسپین رشت و نیز رشت به انزلی نیز در تسهیل و تسریع حمل بار از مرز ایران بسیار موثر است.

برای کاهش سوانح ریلی هزینه کنیم

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نیاز به کلنگ زنی های جدید ریلی نداریم، تصریح کرد: بهتر است به جای سرمایه گذاری در پروژه هایی چون رشت آستارا که هزینه بر و پرریسک هستند در جهت توسعه عرضی خطوط ریلی کشور بکوشیم . از جمله دوخطه کردن مسیر ریلی راه آهن کاشمر به سمت بافق، برقی کردن خط ریلی تهران مشهد که در این زمینه می توانیم از ظرفیت روسیه بهترین بهره برداری را داشته باشیم و نیز برقی کردن راه آهن بافق بندرعباس.  

خبر پربازدید مرتبط را بخوانید:

بازی باخت باخت ایران و روسیه در راه آهن رشت آستارا

وی در پایان خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت در نقد این پروژه ریلی غیر از زمان بر و هزینه بر بودن؛ خلق تصمیمات کاریکاتوری به جای تصمیمات عقلانی برای توسعه پروژه های ریلی است. چرا که لازم است به جای توسعه طولی شبکه ریلی کشور و صرف هزینه های گزاف، منابع مالی به توسعه عرضی راه آهن ازجمله افزایش ظرفیت و ایمن سازی مسیرهای ریلی سوق داده شود تا شاهد افزایش سهم ریلی و کاهش سوانح و رونق ترانزیت ریلی باشیم.

 از جمله پروژه علائم راه آهن رشت قزوین که سال ها در انتظار تامین بودجه است و با رقم پایینی در حدود 10 الی 15 میلیون دلار یعنی کمتر از یک درصد برآورد رشت آستارا محقق خواهد شد.

عباس قربانعلی بیک
عباس قربانعلی بیک-کارشناس حمل و نقل ریلی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امین 2 10

    به کوری چشم کارشناس های بیسواد مغرض ، راه اهن رشت استارا ساخته میشود.

  • احمدیان 8 1

    لطفا یک گزارش مستقل تهیه بفرمایید که قیمت اجرای این پروژه را چه عددی لحاظ کرده اند.
    اعداد و ارقام درز کرده خیلی ترسناک است

  • ناشناس 6 0

    تجربه ثابت کرده هر زحان
    مخفیانه و پشت درهای بسته در هر زمینه ای مذاکره شده و از نظر نخبگان و صاحبنظران بهره برداری نشده به خلاف مصالح پیش رفتیم.
    نگذارید تاریخ تکرار شود

  • ناشناس 1 1

    جدا از اینکه بعضی از کارشناسان ما , ضدیت عجیب و شدیدی با چین و روسیه و تمام پروژه های مرتبط با این ها دارند که نامفهوم است متاسفانه به مسائل , آن هم مسائل بین المللی , نگاه تک وجهی هم دارند اگر شما درباره ریل منطقه ایی در داخل کشور صحبت کنید کسی به شما خورده نمی گیرد اما اگر درباره ریلی بین المللی , منطقه ایی و حتی فرا منطقه ایی صحبت می کنید باید خیلی بیشتر درباره اثرات سیاسی , اقتصادی , نظامی و ... مطالعه داشته باشید و بعد بگویید فلان طرح , درست است یا غلط , اگر چنین مطالعاتی ندارید و صرفا از دریچه رشته دانشگاهی خود به مسئله نگاه می کنید اجازه ندارید که حداقل به شکل قطعی بگویید فلان طرح بین المللی غلط است یا درست , دقیقا فرق شما با کسانی که کشور را اداره می کنند در همین است که شما تک مولفه ایی و خیلی محدود به مسائل بین المللی نگاه می کنید اما آن ها همه اضلاع را کنار هم می چینند به عنوان مثال شما مطرح کردین که :
    "سه مسیر بندر امیرآباد و مسیر ریلی اینچه برون و نیز راه آهن سرخس نیز امکان حمل بار روسیه را از مرزهای ایران دارد."
    درواقع شما با این مطلب , جمهوری آذربایجان را از نقشه حذف کردین ! الان در این معادله ایی که چیندین نقش سیاسی , نظامی , اقتصادی و بحث همکاری های این جمهوری با دول متخاصم کجاست ؟ حتی شما در مورد رشته تخصصی خودتان هم تک مولفه ایی و محدود بحث می کنید چنانکه خود کریدور میانی شرقی غربی هم , بلحاظ کمی کیفی تابعی از کریدور شمال جنوب و رفتار کشورهای دخیل است درواقع اونایی که کشور را اداره می کنند در باب همین مسئله , می گن این جمهوری را در شمال داریم با فلان مختصات که در بسیاری از موارد علیه امنیت ملی ماست می آن حداقل 3 بخش تعریف می کنند که این جمهوری را بدون جنگ , از آمریکا و اسرائیل جدا کنن :
    1 . بخش نظامی که قدرت سخت را نشان این ها می دهد مثل مانورهای نظامی
    2 . بخش دیپلماسی که سعی در تلطیف فضا دارد
    3 . بخش های مشوق برای این جمهوری که اگر در چارچوب همکاری با ما قرار بگیری فلان منفعت ها را می برید که یکیش همین عبور کریدور جهانی شمال جنوب باشد .
    از بین ده ها مسئله و مولفه , به عنوان مشت نمونه خروار , یک مسئله به صورت جزئی بررسی شد که کلا در ذهن شما و امثال شما نیست از یک کتاب 7 جلدی هر جلد 500 صفحه ایی , 10 صفحه را دست گرفتید که بار از روسیه فلان است پس ساخت ریل رشت آستارا که بخش مهم یال غربی کاسپین در کریدور شمال جنوب است اشتباه است ! شما حتی این کریدور جهانی را به کریدور مابین ایران و روسیه تبدیل کردین !در تمام این مطالب ضدیت با این طرح , فقط نام ایران و روسیه برده می شود ! حتی شما خود مختصات داخلی روسیه و مسائل این کشور در شمال , شرق , غرب و جنوبش , جبهه ها , معادلات آسیای میانه , ارمنستان , ترکیه و ... هیچ کدام را نمی دانید فقط پشت هم می گویید این طرح غلط است این طرح غلط است !!!

    • سيدمرتضي ناصريان 2 0

      محتواي صحبت شما در بحث رشت - آستارا و اهميت راهبردي آن به نظرم درست است ولي ادبيات شما در قبال يك متخصص پيش كسوت و صاحب صدها مقاله ارزشمند درست نيست. آقاي مهندس قربانعلي بيك از معدود مهندسان نخبه و دنيا ديده و مجرب و دست به قلم در صنعت ريلي هستند كه ابتكارات و تجارب بسياري در اين حوزه دارند و مستمرا دلسوزانه براي بهبود صنعت ريلي قلم مي زنند و به فرض اگر در باره رشت - آستارا اشتباه نوشته باشند نبايد در نوشتار به استاد توهين صورت گيرد.

    • سيدمرتضي ناصريان 1 0

      محور قزوين رشت براي ظرفيت حدود هفت ميليون تن ساخته شده و به مين علت در بلاكهاي با شيب بالا به صورت دوخطه ساخته شده است. البته در هنگام اجرا اين دو بلاك دوخطه كامل اجرا شد و تونلها و پلبهاي اين بخش دوخطه است و فقط ريل خط دوم به صورت كوپلاژ تحويل شركت راه‌آهن شد. شركت راه آهن كوپلاژ خط دوم را تحويل گرفته ولي نصب نكرده و ظرفيت اين محور ا بر اساس يك خطه بودن بلاكهاي بحراني محاسبه كرده كه باعث ارقام اشتباه در باره ظرفيت اين محور جديد الاحداث شده است.

    • سيدمرتضي ناصريان 0 0

      بحث اصلي اين مقاله به نظرم اهميت توسعه عرضي شبكه ريلي بجاي توسعه طولي است كه بحث مهم و ارزنده اي است در واقع گلوگاه هاي ترابري ريلي كه بايد دوخظه شوند يا محورهاي پرترافيك كه بايد برقي شوند، اهميت بيشتري دارند تا احداث برخي طرحهاي نيمه كاره و كم تقاضا مثل اتصال شهركرد و ايلام

  • سعید قصابیان 4 1

    لطفا در این مورد مقاله " نه فوریت ندارد ؛ نه اولویت ( آسیب شناسی ساخت راه آهن رشت آستارا) " را در ترابران / شماره 209 / مرداد ماه 1402 مطالعه فرمائید .

  • امیر محسن 0 0

    با سلام لطفا بجای توهین و تهمت عقلای مملکت بنشینند و ببینند واقعا چه کار درستی باید انجام شود و از تصمیمات احساسی و ناگهانی پرهیز شود.متشکر از همه کسانی هستم که دلسوز این مملکت هستند.

  • سروش 0 1

    آهسته برانید... کارشناسان غرب گرای روس هراس در حال کار هستند.