| کد خبر: 250249 |

◄ کاهش 15 درصدی میانگین تاخیر قطارهای مسافری نسبت به سال گذشته

میانیگن تاخیر کل قطارها با 15 درصد بهبود از 26 ثانیه در سال گذشته به 22 ثانیه در سال جاری کاهش یافته است.

تین نیوز

میانگین تاخیر کل قطارها با 15 درصد بهبود از 26 ثانیه در سال گذشته به 22 ثانیه در سال جاری کاهش یافته است.

به گزارش تین نیوز ، رئیس انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل با بیان این مطلب از تلاش مستمر برای کاهش تاخیرها خبر داد.

ناصر بختیاری همچنین نقش راه آهن و بهبود زیرساخت ها را جهت کاهش تاخیر، ضروری دانست و  گفت:  میانگین تاخیر در مقصد کل قطارها نیز با بهبود 20 درصدی به 20 دقیقه در سال جاری رسیده که نسب به سال گذشته 5 دقیقه کمتر شده است.

وی افزود:  البته در موضوع تاخیر در مقصد و سیر، با بهبود زیرساخت ها، می توانیم عملکرد خودمان را بهبود ببخشیم.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود، به ارایه آمار جابجایی مسافر در طول 9 ماه گذشته پرداخت و با اشاره به افزایش  50 درصدی مسافر بخش ریلی نسب به 25 آذر سال گذشته، آمار مسافران حوزه ریلی را 21 میلیون و 550 هزار نفر در سال 1401 عنوان کرد که این رقم در سال گذشته 14 میلیون و 420 هزار نفر بوده است.

رئیس انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری از افزایش آمار نفرکیلومتر به عدد 11 میلیارد و 840 میلیون نفر در سال 1401 خبر داد که به نسبت سال گذشته و در همین مقطع 55 درصد رشد داشته که سهم رجا از این افزایش 50.5 درصد است.
بختیاری افزود: جابجایی مسافر بین شهری با افزایش بیش از 5 میلیون نفر نسبت به سال گذشته، به 15 میلیون و 860 هزار نفر رسیده است. مسافر حومه ای نیز در سال گذشته 3 میلیون و 880 هزار نفر بوده که اکنون این رقم 5 میلیون و 660 هراز نفر است.

او در خصوص اقدامات انجام شده برای نوسازی واگن ها و ملزومات داخلی قطارها گفت:  ناوگان ریلی به 200 واگن جدید نیاز دارد که برای تامین آن حمایت دولت و پرداخت تسهیلات بلند مدت و کم بهره، جهت چابک سازی و پویایی ناوگان مورد نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر 1100 واگن مسافری و 200 واگن خدماتی فعال در ناوگان وجود دارد که روزانه با 120 لکوموتیو، عملیات جابجایی را انجام می دهند.
رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری با اشاره به مساعدت های راه آهن، به ویژه مدیرعامل این مجموعه، بهبود عملکرد سال گذشته را حاصل همکاری و تلاش های انجمن و تمامی دست اندرکاران صنعت ریلی دانست. 
 بختیاری با اشاره به این نکته که در سال های گذشته شرکت جدیدی به مجموعه های حمل و نقل ریلی مسافر اضافه نشده است، حمایت های بیشتر دولت را عامل شکوفایی این صنعت ذکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: در حال بازسازی بخش زیادی از واگن ها، جهت خدمت رسانی هرچه بهتر در ایام پیک نوروز هستیم و با تشکیل ستاد نوروزی، برنامه ریزی های خوبی برای ایام سفرهای نوروزی داشته ایم.
 
رئیس انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری، با بیان این نکته که در تمام کشورهای جهان، عملکرد ناوگان از سن آن مهمتر است، به طوریکه بعضا بعد از بازسازی سن جدید برای واگن ها در نظر گرفته می شود، گفت: ما نیز در حال بازسازی ناوگان هستیم. همچنین برای ورود ناوگان نو، مذاکراتی با چین و کشورهای اروپایی داشته ایم  زیرا در بعضی موارد هزینه بازسازی مقرون به صرفه نیست.

او با بیان این که همواره به دنبال جبران عقب افتادگی ها در زمینه قیمت گذاری هستیم، تاکید کرد: اما مسایلی وجود دارد که ما نمی توانیم به آنها وارد شویم، از جمله مسایل اجتماعی و همین موضوع موجب می شود صرفا بتوانیم خدمات را در قبال کمک های دولتی ارایه دهیم.

بختیاری با اشاره به قیمت برخی مسیرها از جمله قم و گرمسار که بین 4000 تا 7000 تومان است، افزایش قیمت 100درصدی را هم برای جبران هزینه های کافی ندانست و تاکید کرد که تنها کمک های دولت باعث می شود ما سرپا بمانیم.

رئیس انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری با اشاره به این مطلب که نوسازی واگن ها باید همیشه مدنظر باشد، افزود: تا زمانی که نیازهایمان را در داخل بتوانیم پاسخ دهیم، وارداتی نخواهیم داشت و در همه بخش ها اولویت با تولید در داخل است، اما بعضی قطعات را از خارج تامین می کنیم. از جمله قطعات ترمز و قلاب که البته در داخل هم تولید می شوند.

رئیس انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری با اشاره به بخشنامه سال 1395 مبنی بر از رده خارج کردن واگن های قدیمی، تعداد واگن های متروک را 300 عدد عنوان کرد که در دو سطح بالای 30 سال و بالای 45 سال باید از رده خارج می شدند.

وی افزود: قیمت بازسازی هر واگن 10میلیارد تومان است و قیمت واگن نو 20 میلیارد تومان و باید ببینیم بازسازی واگن ها و استفاده مجدد جوابگوی بهره برداری در ایران هست یا خیر؟ هرچند که در برخی کشورها واگن ها بالای 60 سال بعد از بازسازی مورد استفاده قرار می گیرند. 

وی با اشاره به عملیاتی بودن 1300 واگن و نیاز به افزودن 200 واگن جدید، افزود: در صورت تامین نقدینگی و افزایش ظرفیت به 1500 واگن، خدمات بهتری را ارایه خواهیم کرد.

وی همچنین از نیاز 300 تا 500 میلیارد تومانی جهت بهره برداری از 400 واگن خودکشش که زمینگیر شده اند خبر داد.

به گزارش تین نیوز، بختیاری ورود این واگن ها که ساخت آلمان و کره جنوبی هستند را موجب تحول عظیمی در بخش حمل و نقل مسافری دانست.

وی از افزایش 4.8 برابری هزینه تعمیر و نگهداری و قطعات خبر داد و تاکید کرد: این هزینه ها با کمک دولت و کمک صندوق توسعه ملی قابل پرداخت خواهد بود تا شاهد برنامه ریزی مناسبی جهت تامین ناوگان مورد نیاز، به خصوص لکوموتیو باشیم.

رئیس انجمن شرکت‌ های حمل و نقل ریلی مسافری توجه به ماده 12 راعامل تحول صنعت ریلی عنوان کرد و اجرایی شدن آن را خواستار شد.

* عکس از تسنیم

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    باید از آقای بختیاری و مشاورین ایشان پرسید کاهش تاخیر و توقف و بهره برداری مفید از ناوگان مسافری مگر نه اینکه با نیروهای باتجربه و دارای دانش تعمیرات ونگهداری و تولید مواد وقطعات بدست آمده ومی آید پس چرا در صدد تضعیف بدنه فنی بزرگترین شرکت مسافری ایران یعنی رجا هستند و اشتباه مدیران نابخرد قبلی را با اشتباهی به مراتب بزرگتر میخواهند تکمیل و به قهقراه ببرند...