| کد خبر: 138420 |

◄ روزگار سخت هما در دوران تحریم از زبان پرورش

فرهاد پرورش در مراسم تودیع خود که صبح امروز برگزار شد به وضعیت بسیار سخت این شرکت در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در دوران تحریم نتوانست حتی یک دلار برای هما جابه‌جا کند.

تین نیوز

مدیرعامل سابق هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» در مراسم تودیع خود که صبح امروز (25 تیرماه) برگزار شد به وضعیت بسیار سخت این شرکت در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در دوران تحریم نتوانست حتی یک دلار برای «هما» جابه‌جا کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فرهاد پرورش در مراسم تودیع و معرفی سرپرست جدید شرکت هواپیمایی هما با بیان اینکه حدود 8 سال گذشته بود که در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، مسئولیت هما را به عهده گرفتم گفت: حدود چند هفته‌ای از ریاست من در «هما» می‌گذشت که با اولین مشکل جدی مواجه شدم؛ نامه‌ای از کمیسیون اروپایی مبنی بر اینکه باید از این شرکت بازرسی جدی شود به من تحویل داده شد.

وی در ادامه این موضوع توضیح داد: کمیسیون اروپایی مدعی شدند که وضعیت ایمنی پروازهای هما نامطلوب است لذا بایستی یک تیم قوی برای بازرسی به این شرکت بفرستیم. در این مدت حتی به سوراخی اندازه سوزن در جلیقه نجات هواپیماهای ایران‌ایر ایراد گرفتند.

پرورش با اشاره به اینکه کمیسیون اروپایی به بهانه های مختلف به «هما» فشار وارد کرد چرا که به دنبال محدود کردن این شرکت بودند، اظهار داشت: تیم اعزامی به «هما»، این شرکت را شخم زد اما به دنبال تلاش‌هایی که صورت گرفت نتوانستند هما را محدود کنند.

مدیرعامل سابق هما به مشکلات بسیار سخت دوران تحریم اشاره کرد و اظهار کرد: در روز 4 اکتبر 2010 دبیرکل یاتا با بنده تماس گرفت و اعلام کرد از فردا تمام حساب‌های این شرکت بسته خواهد شد؛ این موضوع کار را برای ما بسیار سخت کرد و پس از آن با مشکلاتی هم‌چون تحریم‌های بانکی و تحریم سوخت مواجه شدیم.

وی ابراز داشت: پول گرفتن از بانک مرکزی برای تامین هزینه سوخت بسیار دشوار بود؛ بانک مرکزی در این مدت نتوانست حتی یک دلار برای ما جابه‌جا کند.

پرورش به نامه‌ای محرمانه که هرگز تاکنون فاش نشده بود اشاره کرد و گفت: طی نامه‌ای یک شرکت سوخت‌رسان تایلندی به ما اعلام کرد که دیگر حاضر نیست به ما سوخت بدهد؛ سفیر آمریکا در کمپانی پی‌تی‌تی (شرکت سوخت‌رسان تایلندی) فشار وارد کرده بود که اگر به هواپیماهای شرکت هواپیمایی «هما» سوخت‌رسانی صورت بگیرید سهام خود را از این شرکت بیرون خواهد کشید.

وی گفت: خوشبختانه این دوران به سر رسید و ما به این مشکلات فائق آمدیم و با تمام مشکلات که در فرودگاه‌های اروپایی داشتیم پروازهای خود را قطع نکردیم.

پرورش تصریح کرد: هواپیماهای ما برای اینکه بتوانند سوخت خود را تامین کنند، مجبود بودند به حدود 30 مسافر بلیت نفروشند و به جای مسافران با خود سوخت حمل کنند؛ ما بیش از 4 هزار 500  نشست و برخاست اضافه برای اینکه بتوانیم سوخت‌گیری کنیم انجام دادیم و حتی برای اینکه بتوانیم با سایر رقبای خود رقابت کنیم نتوانستیم حتی یک ریال اضافه روی قیمت بلیت‌هایمان بکشیم.

مدیرعامل سابق هما با اظهار اینکه از سال 2009 تا 2015 بانک مرکزی حتی یک دلار برای هم جابه‌جا نکرد اشاره کرد و افزود: این شرکت با تمام مشکلات زنده ماند.

وی بیان کرد: با تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه این شرکت وضع شد توانستیم شاخص ایمنی را از 4.9 درصد به 98 صد درصد برسانیم.

او خاطرنشان کرد: عقد این قرارداد با کمپانی های بزرگ جهان نتیجه برجام و حمایت‌های دولت از صنعت هواپیمایی کشورمان بود. تنها یکی از این قراردادها 900 صفحه است که این نشانگر اهمیت این قراردادها است.

وی در پایان ضمن عرض تبریک به شرفبافی سرپرست جدید هما، گفت: ایشان پس از بنده دومین نفری هستند که از دل مجموعه هما به ریاست این شرکت‌ رسیده‌اند و ایشان با توجه به تخصص و توانمندی‌هایی که دارد فرد شایسته‌ای برای این شرکت خواهند شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.