| کد خبر: 97632 |

واردات ته‌لنجی؛ قاچاق قانونی

تین‌نیوز| ته‌لنجی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در جنوب کشور رواج دارد. بر این اساس کالای ته‌لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند. به تحلیل اگزیم نیوز بخشی از مردم با هدف حمایت و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بدون طی مراحل تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق دولتی نسبت به واردات کالاهای خارجی اقدام می‌کنند که کارشناسان معتقدند این موضوع اثرات زیانباری را بر مجموعه اقتصاد کشور بر جای می‌گذارد. به عقیده واردکنندگان قانونی در کشور، مادامی‌ که واردات از مبادی رسمی‌با هزینه‌های هنگفتی روبرو است، این نوع قاچاق که نوعی امتیاز برای واردکنندگان قاچاقی این محصولات محسوب می‌شود آثار زیان باری برای بخش تولید نیز به همراه خواهد داشت.
 
در این رابطه مدیر مجمع عالی واردات معتقد است واردات ته‌لنجی قانون مدونی ندارد و بر هم زننده اصلی برنامه‌ها و سیاست‌های رونق بخشی به تولید داخلی است. علیرضا مناقبی به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز گفت: دریا تنها راه امرار معاش و درآمد برای مردم جنوب کشور بویژه مرزداران و مردمانی است که در مسیر و مبادی ورودی کشور زندگی می‌کنند. با این وجود مقامات محلی جهت ایجاد اشتغال و امکانات، ته‌لنجی را بنا نهادند که سال به سال بر میزان آن افزوده شد و ماهیت تجاری پیدا کرد تا جایی که ملوانان خود را مستحق ورود کالای ته‌لنجی می‌دانند و متعاقباً حجم کالای ته‌لنجی از مواد مصرفی و خوراکی به لوازم خانگی تغییر و نهایتاً به سایر گروه کالاهای تجاری سرایت یافت.
 
وی اضافه کرد: گمرک چنین قانونی را قبول ندارد و حتی برای آن پته ای (مجوز خروج کالا) صادر نمی‌کند. مناقبی در خصوص اثرات ته‌لنجی بر روی تجارت و واردات نیز توضیح داد: از دیدگاه ما هر رویه و روشی موازی مسیر کار قانونی باشد با هر اسمی، مشکل دارد و معضلی برای اقتصاد کشور است. در حقیقت این روش، شیوه مناسبی برای کمک به افراد مرزنشین یا مردمان مبادی ورودی مرزها نیست، چرا که این شیوه به اسم مرزداران و این قشر زحمتکش اما به کام دلالان و سودجویان تمام می‌شود بطوریکه از زمان آغاز این قانون تاکنون تغییر محسوسی در نوع و روش زندگی این مردمان حاصل نشده است.
 
وی افزود: در این شیوه باندهای سازمان‌یافته با سوءاستفاده از سهمیه ملوانان و مرزنشینان اقدام به واردات گسترده و مویرگی کالاهای تجاری به شبکه مصرف می‌کنند، انتقال این کالاها به شبکه مصرف ملی مستلزم پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و کسب مجوزهای لازم مثل استاندارد و کیفیت است که در این روش به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود.
 
علیرضا مناقبی با تاکید بر اینکه این شیوه ته‌لنجی قانونی نیست و نوعی قاچاق محسوب می‌شود، گفت: در ادبیات تجارت به ورود کالا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی قاچاق و به آن دسته از شیوه‌های قاچاق که با سوءاستفاده از مجوزها و خلأ‌های قانونی و با ظاهر قانونی انجام می‌شود شبه‌قاچاق می‌گویند در این صورت ورود کالای قاچاق تحت مجوزهای ته‌لنجی و امتیازات مقرر‌ شده برای مرزنشینان از مصادیق بارز قاچاق است.
 
وی اظهار کرد: امروزه ته‌لنجی حقی غیر قابل خدشه برای شاغلین کشتی‌های باری و ملوانان منظور و زمینه واردات حجم عظیمی‌از کالا به کشور را فراهم کرده است تا جایی که صد تن بار موجود در لنج تحت عنوان ته‌لنجی تعریف و به راحتی و بدون نیاز به طی مراحل گمرکی در بنادر تخلیه می‌شود، اما سوال اینجا است که آیا می‌شود به این حجم از واردات ته‌لنجی گفت و یک ملوان تا چه اندازه نیازمند لوازم زندگی است؟ ته‌لنجی یعنی کالایی که در داخل لنج مانده و مصرف نشده، اما چیزی که در واقعیت مشاهده می‌کنیم کالای وارداتی است نه ته‌لنجی.
 
رییس مجمع عالی واردات درخصوص مقابله دولت با این موضوع بیان کرد: وظیفه دولت است تا با این موضوع برخورد کند و در مقابل واردات هر گونه کالا با عنوان ته‌لنجی بایستد. در واقع دولت باید با تدبیر، مدیریت و ساماندهی این معضل و دغدغه بوجود آمده را حل کند.
 
وی ادامه داد: این موضوع نیازمند اصلاحات نیست بلکه باید کاملا با آن برخورد کرد تا متوقف شود، چرا که این مساله به تولید کشور ضرر می‌رساند. مناقبی با بیان این که کالایی از این مسیر وارد کشور می‌شود که در داخل نیز تولید می‌شود گفت: به نوعی این موضوع برهم زننده اصلی برنامه‌ها و سیاست‌های رونق بخشی به تولید داخلی است، تولیدی که برای اشتغال‌آفرینی و پویایی اقتصاد داخلی نقش مهمی‌دارد و تلاش تمام بخش‌های کشور اکنون معطوف به رونق بخشی به تولید داخلی است. مناقبی اضافه کرد: واردات کالا همچون ته‌لنجی، ملوانی، پیله وری و... نه تنها هیچ فایده‌ای جز بهم‌ریختگی فضای کسب و کار و سردرگمی ‌نهادهای نظارتی در بحث نظارت بر واردات کالا نخواهد داشت که چرخه تولید را به دلیل خارج کردن تجارت و واردات از مسیر قانونی‌اش به خطر انداخته است.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 3

    ورودقاچاق ازگمرکات گناوه وبندرریگ خیلی بیشترازقبل شده به نام ملوانی اخه ملوان ۱۵۰سایپا باربایدبیاره دولت بایدبارهمراه ملوان راساماندهی کندوبرای گمرکات رئیس لایق انتخاب نمایدریئسی که رشوه پیشش حرام باشه

  • Ehsan 3 0

    اگه عوارضی گمرک به رشد کشور کمک میکنه، چگونه است که دوبی با گمرکی ۴ درصد بر روی تمامی کالاها این همه رشد داشته. گمرک ایران به رشد آقازادهها کمک به سزایی میکنه