| کد خبر: 268484 |

سریعترین قطارهای جهان + عکس

وقتی صحبت از سفر به میان می آید، اغلب هواپیما به عنوان سریع ترین و کارآمدترین وسیله رفت و آمد معرفی می شود اما در مسیرهای خاص نقش قطارهای پرسرعت حائز اهمیت خواهد شد و از آنجا که ایستگاه های قطار معمولا در مرکز شهر یا نزدیک آن قرار دارند، دیگر لازم نیست ساعتها قبل از حرکت به ایستگاه برسید تا از گیت ورود و امنیت عبور کنید.

تین نیوز

وقتی صحبت از سفر به میان می آید، اغلب هواپیما به عنوان سریع ترین و کارآمدترین وسیله رفت و آمد معرفی می شود اما در مسیرهای خاص نقش قطارهای پرسرعت حائز اهمیت خواهد شد و از آنجا که ایستگاه های قطار معمولا در مرکز شهر یا نزدیک آن قرار دارند، دیگر لازم نیست ساعتها قبل از حرکت به ایستگاه برسید تا از گیت ورود و امنیت عبور کنید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران علیرغم اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا - تبریز و تبریز - آذرشهر است. پس از آن دولت ها وعده های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران - مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.

در این راستا دولت سیزدهم برنامه هایی دارد و مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم - در روزهای پایانی ۱۴۰۱ وعده داد که عملیات قطار سریع السیر مسیر تهران - مشهد از ۱۴۰۲ آغاز می شود.

همچنین چندی پیش سید ابراهیم رئیسی - رئیس جمهور - نیز در جلسه ای، آخرین وضعیت مهمترین پروژه های ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرح ها را بررسی کرد و با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریع السیر مشهد - تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل و نقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علی ابن موسی الرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.

در همین راستا، در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان می پردازد.

در گزارش قبلی منتشرشده، درباره اولین راه آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت شد و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کردیم و در این گزارش فهرستی از سریع ترین قطارهای مغناطیسی جهان معرفی شده است.

در زمینه سیستم های راه آهن مسافربری، اروپا و آسیا جایگاه ویژه ای دارند. زیرساخت های ریلی پرسرعت آنها به خوبی توسعه یافته است و سریع ترین قطارهای جهان به طور منظم بین شهرهای بزرگی مانند شانگهای و پکن یا پاریس و استراسبورگ تردد می کنند. سرعت این قطارها فقط ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ مایل در ساعت نیست بلکه آنها در طول آزمایش با سرعت ۳۷۴ مایل در ساعت حرکت کردند.

883875

سریع ترین قطار ژاپن؛ قطار مَگلِو سری ال صفر (سرعت ۳۷۴ مایل در ساعت)

اگرچه هنوز از این قطار در سرویس های همگانی استفاده نشده است اما سری ال صفر مگلو ژاپن با سرعت ۳۷۴ مایل در ساعت، رکورد بالاترین سرعت زمینی برای وسایل نقلیه ریلی را در اختیار دارد. این قطار فوق العاده سریع در حال حاضر توسط شرکت راه آهن مرکزی ژاپن (JR Central) در حال توسعه و آزمایش است.

اولین بخش حمل و نقل آن از توکیو به ناگویا، قرار است در سال ۲۰۲۷ افتتاح شود، سپس به اوزاکا گسترش یابد. پس از تکمیل این پروژه، قرار است سری ال صفر با حداکثر سرعت عملیاتی ۳۱۰ مایل در ساعت کار کند و سفر از ایستگاه شیناگاوا توکیو به اوزاکا (بیش از ۳۰۰ مایل) را در یک ساعت و هفت دقیقه انجام دهد.

فناوری سری ال صفر که مگلو (قطار شناور مغناطیسی) نامیده می شود، در واقع قطار را با سرعت بیش از ۹۳ مایل در ساعت معلق می کند. در حال حاضر این فناوری در سرتاسر جهان استفاده می شود و شرکت Northeast Maglev اقدامات اولیه را برای ایجاد خط ریلی سریع بین واشنگتن، دی سی و شهر نیویورک انجام داده است.

883874

سریع ترین قطار فرانسه؛ TGV POS (سرعت ۳۵۷ مایل در ساعت)

سال هاست که فرانسه سفرهای ریلی سریع السیر را ارائه کرده است و در سال ۲۰۰۷، قطار TGV POS رکورد سرعت جهانی وسایل نقلیه ریلی را با سرعت ۳۵۷ مایل در ساعت ثبت کرد البته این ثبت قبل از این بود که ژاپن با سری ال صفر در سال ۲۰۱۵ از فرانسه پیشی بگیرد.

قطار توسط شرکت ریلی فرانسوی SNCF برای استفاده در مسیر LGV Est بین پاریس، شرق فرانسه و جنوب آلمان ایجاد شد. در حالی که قطار در سرویس های معمولی قرار گرفته است اما به حداکثر سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت می رسد که هنوز هم به طرز تکان دهنده ای سریع است.

883876

سریع ترین قطار چین؛ CRH۳۸۰A (سرعت ۳۰۲ مایل در ساعت)

شبیه به سری ال صفر ژاپن، قطار مگلو شانگهای (که شانگهای ترانس رپید نیز نامیده می شود) قطار شناور مغناطیسی است که خارج از پرجمعیت ترین شهر چین حرکت می کند و در حالی که به کمک حداکثر سرعت ۲۶۸ مایل در ساعت، به طور ثابت در رتبه چهارم این فهرست قرار دارد، قدیمی ترین قطار تجاری مگلو است که هنوز در سیستم حمل و نقل وجود دارد.

اگر به فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای پرواز می کنید، می توانید سوار این قطار شوید و به مرکز شانگهای یا تا حومه پودونگ مرکزی بروید، جایی که خط به پایان می رسد.

883877

سریع ترین قطار کره جنوبی: HEMU-۴۳۰X (سرعت ۲۶۲ مایل در ساعت)

در حالی که قطار HEMU-۴۳۰X کره جنوبی برای کار با حداکثر سرعت ۲۶۷ مایل در ساعت ساخته شده بود، در مارس ۲۰۱۳ به سرعت کمتر از ۲۶۲ مایل در ساعت دست یافت. اگرچه سرعت این قطار ممکن است که کمتر از حد انتظارات باشد اما موجب افتخار کره جنوبی شد و اکنون چهارمین کشور جهان (پس از فرانسه، ژاپن و چین) است که قطاری با سرعت بیش از ۲۶۱ مایل در ساعت را توسعه داده است.

883879

سریع ترین قطار چین؛ فوکسینگ هائو CR۴۰۰AF/BF (سرعت ۲۶۰ مایل در ساعت)

قطار فوکسینگ هائو چین (همچنین به عنوان فوکسینگ یا سری CR EMU نیز شناخته می شود) به طور منظم با سرعت حداکثر ۲۲۰ مایل در ساعت کار می کند اما در طول آزمایش، به سرعت چشمگیر ۲۶۰ مایل در ساعت رسید که به آن جایگاه شایسته ای در این فهرست می دهد. فوکسینگ هائو در چندین خط پرسرعت در چین ازجمله مسیر محبوب بین پکن و شانگهای حرکت می کند.

883878

سریع ترین قطار ایتالیا؛ فرچیاروسا ۱۰۰۰ (سرعت ۲۴۵ مایل در ساعت)

این فهرست ممکن است تحت سلطه چین باشد اما فرچیاروسا ۱۰۰۰ ایتالیا (که به عنوان ETR ۴۰۰ نیز شناخته می شود) با سرعتی چشمگیر از مکان هایی مانندمیلان، فلورانس، رم و ونیز عبور می کند. در حالی که ایتالیا سرعت قطارهای خود را به ۱۸۶ مایل در ساعت محدود کرده است، بر اساس گزارش های منتشرشده، فرچیاروسا ۱۰۰۰ طی آزمایش ها در سال ۲۰۱۶ به حداکثر سرعت نزدیک به ۲۴۵ مایل در ساعت رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.