| کد خبر: 261213 |

واردات لوکوموتیو ضربه به تولید داخل و کارگران است

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی گفت: وارداتِ لوکوموتیو آن هم در شرایطی که در کشور توان تولید داریم، ضربه به کارگر و تولید داخلی است.

تین نیوز

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی گفت: وارداتِ لوکوموتیو آن هم در شرایطی که در کشور توان تولید داریم، ضربه به کارگر و تولید داخلی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اراک چندی پیش از انعقاد قرارداد واردات ۸۰ دستگاه لوکوموتیو از کشور چین انتقاد کرد و گفت: "طی یک سال گذشته این شرکت هیچ سفارشی نداشته" است. او همچنین تاکید کرده که «در سال های گذشته با ورود لوکوموتیو دست دوم به کشور، خط تولید شرکت اراک تعطیل شده است».

علی زند (رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی) در واکنش به انعقاد قرارداد واردات لوکوموتیو توسط شرکت های دولتی گفت: وارداتِ لوکوموتیو آن هم در شرایطی که در کشور توان تولید داریم، ضربه به کارگر و تولید داخلی است و این اقدام با رویه و سیاستهای کلی و شعار سال مغایرت دارد.

وی به نامه ی کارگران واگن پارس اشاره کرد و گفت: این کارگران در نامه ای تأکید داشتند که توان تولید لوکوموتیو در داخل وجود دارد. کارگران به درستی نگرانِ از دست دادنِ امنیت شغلی خود هستند. آنطور که مدیرعامل شرکت پارس مپنا گفته است ۱۰۰ کارگر و تکنسین متخصص در واگن پارس اراک به سایر بخش های شرکت منتقل شده اند.

زند با اشاره به مصوبه ی مجلس در سال ۹۸ گفت: در تبصره ۱ بند ب ماده ۵ قانون مصوب ۱۵ اردیبهشت سال ۹۸ در خصوص حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی تکلیف شده است که «چنانچه دستگاههای موضوع ماده (۲) این قانون، ضرورتی برای تأمین کالاها یا خدمات خارجی - که مشابه محصول داخلی دارند - داشته باشند، باید مراتب را با امضای بالاترین مقام دستگاه مرکزی و با مستندات لازم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا حسب مورد وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند. در صورت تأیید بالاترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا حسب مورد وزارت جهاد کشاورزی و رعایت حد نصاب تبصره (۲) این ماده، دستگاه مجاز خواهد بود نسبت به تأمین کالای خارجی اقدام کند.»

وی گفت: مشخص نیست با توجه به چنین مصوبه ای مجوزِ وارداتِ این دستگاه ها چگونه داده شده است! چرا از ظرفیت واحد تولید لوکوموتیو در شرکت واگن پارس اراک که از سال گذشته به علت عدم انعقاد قرارداد فعال نیست غافلند؟ چرا برای واردات خودروهای خارجی و دست دوم باید مجلس تصمیم بگیرد ولی برای سایر صنایع دیگر به آسانی و بدون هیچگونه دغدغه ای با واردات معنادار به جنگ تولید و امنیت شغلی کارگران می روند؟ سود چه کسانی پشت این واردات وجود دارد که هم تولید و هم کارگران را نادیده گرفته اند؟

زند گفت: وزیر صمت در بازدیدشان از واگن پارس اطمینان دادند که از طرف وزارت صمت، هیچ فردی به سمت واردات نمی رود، امیدواریم آنچه ایشان گفته اند صادقانه باشد و سیاست ها آنطور که در شعار وجود دارد، در عمل نیز در راستای حمایت از تولیدات داخلی و همچنین حمایت از کارگر ایرانی باشد.

به گفته ی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی، کارخانه شرکت واگن پارس مپنا با شرکتهای پیمانکاری حدود ۷۰۰ نیرو دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 1

    کدام شرکت داخلی توان ساخت یک لکوموتیو (از صفر تا صد) را دارد؟؟؟؟

  • کارشناس ریلی 2 0

    باسلام
    هیچ شرکتی در داخل کشور توان تولید لکوموتیو را 100 درصد ندارد و اینها تنها شعار مدیر عاملین شرکت ها برای داشتن انحصار فروش لکوموتیو است مانند خودرو سازان داخلی بزرگترین تولید کننده لکوموتیو در کشور یعنی مپنا اگر بتواند تجهیزات وارداتی خود را که شامل موتور ژنراتور و ترمز وسیستم های کنترلی است را ازخارج تهیه کند نهایتا 20 لکوموتیو بتواتد در سال تولید کند ونهایتا 65 درصد لکوموتیو را داخلی سازی کرده است اما شعار می دهد که ما سالی 50 لکو موتیو می توانیم تولید کنیم واگن پارس مپنا که حتی در این حد هم نیست وتنها بدنه وشاسی لکوموتیو را تولید می کند و مابقی را بصورت قطعه واز روی لکو موتیو های دسته دوم خارجی وارد و اینجا تولید می کند چرا می خواهید توسعه کشور را بهرای انحصار طلبی خود متوقف کنید کم کاری مپنا را حالا بایستی کشور پاسخ دهد بیست سال پیش با کمک راه آهن مپنا وارد این عرصه شد لیکن با کمک های بیشمار راه اه از جمله واگذاری زمین برای ساخت کارخانه واگذاری قرارداد با بهترین سازنده ای دنیا بصورت تولید مشترک و... نتوانست به اهداف ترسیم شده کشور دست یابد . واقعا مدیران گذشته مپنا پاسخ دهند چرا تاکنون نتوانسته اند ساخت 100 درصدی لکوموتیو را انجام دهند آیا وجود واردات قطعات عمدی بوده ؟ .

  • سینا مهدوی 2 0

    کشور الان با کمبود زیاد لکوموتیو روبه رو هستش نمیشه که ریسک کرد الان مثلا با خرید همین 80 تا بازم کمبود زیادی داریم خب حالا شما میگی نخر چه تضمینی وجود داره که بتونید در زمان کوتاه این 80 تا رو تولید کنید من خودم موافق ساخت داخلی هستم چون پدر خودم کارگر هستش شرایط کارگر ها رو درک میکنم ولی نباید در این شرایط بحرانی کمبود لکوموتیو ریسک کرد

  • ناشناس 0 1

    متاسفانه ضعیف ترین سیاست صنعتی در منطقه را ایران دارد، فقط با ترکیه امارات مالزی مقایسه کنیم،


    تولید داخل ۱۰۰ درصد که شعار هست، اما میشد در قالب سرمایه گزاری مشترک با کشورهای خارجی هم اشتغال داخلی ایجاد کرد و هم واردات و تولید و حمل و نقل سرعت بخشید ،


    کیفیت قرارداد هایی که ترکها با چین میبندند فقط با ایران مقایسه کنید یعنی انها اغلب طرف مقابل به تولید مشترک ترغیب یا تحت فشار میگذارند


    اما در مورد ایران ما همیشه در مقابل چینی ها منفعل بوده ایم سیاست ها را چینی ها یکطرفه تعیین تحمیل میکنند،

    مثال عینی ان وزیر جهاد کشاورزی سابق به چین رفته با افتخار گفته ما صادرات به چین گرفتیم بعد مفاد میبینی مثلا صادرات زعفران گلاب پسته فرش خشکبار مثلا ازاد شده ؟؟

    میبینی صادرات لبنیات که خود وابسته ارز واردات نهاده های دامی خارجی است ،با صادرات سیب که هزینه هنگفت انبارداری دارد گرفتند


    بعد تعرفه زعفران با بیشترین سود و کمترین هزینه انبار داری و حمل و نقل هست ، چینی ها تعرفه ۵۰ درصد ها بر ایران کشیدند ! افغانستان که فاقد دولت و دستگاه سیاست خارجی هست صادرات زعفرانش به چین بدون تعرفه هست!


    عملا سیاست های واردات صادرات ایران با چین ، یکطرفه به ایران دیکته میشود اکثر قرارداد ها بضرر ماست،

    نمونه کشاورزی ببینید هر چه محصول زیانده هست صادرات ان ازاد هست


    هر چه محصول پرسود و کم هزینه مانند زعفران گلاب صادراتش محدود شده است،


    توی بخش لوکوموتیو قطار هم ما همین مشکل مشابه داریم، باز در دولت خاتمی و احمدی نژاد ما تولید مشترک و لایسنس با زیمنس داشتیم


    الان همان هم عقب گرد کردیم

    توی واکسن کرونا ببینیم چین تولید خود را به امارات داد درحالیکه ایران ناتوان از جذب این موقعیت شد.