| کد خبر: 43836 |

تولید کنندگان خواستار عدم اختصاص ارز مبادله ای به واردات تایر هستند

تین نیوز | عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه صنعت تایر یک صنعت استراتژیک است از نبود شناسنامه مشخص برای تایرهای وارداتی انتقاد کرد و خواستار حمایت معقول و تعرفه ای از صنعت تایر،و جلوگیری از تخصیص ارز مبادله ای برای واردات شد.
 
اسکندر ستوده در نشستی خبری یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان تایر در کشور را حضور اجناس وارداتی بی کیفیت به کشور اعلام کرد و اظهارداشت: هم اکنون تایرهای چینی با برندهای مختلف در حال واردات به کشور است که برای جلوگیری از این موضوع باید دولت سیاست های حمایتی از صنعت را هرچه سریعتر به اجرا گذارد و سیاست های تعرفه ای معقول را اعمال کند.
 
این عضو انجمن صنعت تایر ایران افزود: تایرهای چینی به سبب اینکه با ارز مبادله ای وارد می شوند ضمن آنکه از قیمت ارزان تری نسبت به تایر های ایرانی برخوردارند اما کیفیت آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست.
 
وی با اشاره به اینکه استاندارد کارخانه‌ای تایرهای ایرانی دو تا سه برابر بالاتر از استاندارهای ملی است، افزود: این در حالی است که بسیاری از تایرهای وارداتی تنها با پاس کردن استانداردهای ملی مجوز ورود به بازار را دریافت می کنند.
 
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران، خواهان افزایش سطح استانداردهای ملی برای تایید تایرهای وارداتی شد و گفت: باید استانداردهای ملی در سطح استانداردهای کارخانه‌ای افزایش یابد تا تایرهای وارداتی به سهولت وارد کشور نشود.
 
واردات تایرهای فاقد شناسنامه با ارز مبادله ای/ مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی با ارز آزاد تأمین می‌شود
ستوده در ادامه این نشست خبری خواستار جلوگیری از اختصاص ارز مبادله ای برای واردات تایر شد و اضافه کرد: صنعت تایر کشور یک صنعت استراتژیک به شمار می رود و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی برای واردات مواد اولیه و یا قطعات یدکی ماشین آلات خود امکان استفاده از ارز مبادله ای را ندارند.
 
مدیرعامل یزدتایر با بیان اینکه واردات تایرهای سواری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 151 درصد افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود از خارج، باید از ارز آزاد استفاده کنند اما واردکنندگان که هیچ تعهدی نسبت به محصولات وارداتی خود ندارند، از ارز مبادله ای بهره می گیرند.
 
به گفته وی، تایرهای وارداتی نه قیمت گذاری می شوند و نه آنکه مسیرهای توزیع و خدمات پس از فروش آن مشخص است لذا مصرف کننده و تولیدکننده داخلی هر دو از این موضوع متضرر خواهند شد.
 
این عضو انجمن صنعت تایر کشور با تاکید براینکه چنانچه برای صنعت تایر چاره اندیشی نشود، با کاهش تولید مواجه خواهد شد، گفت: تولیدات داخل به راحتی می توانند تایرهای مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور را تامین کنند.
 
وی سپس از درخواست انجمن برای افزایش تعرفه واردات تایر خبر داد و اظهارداشت: این موضوع هنوز نهایی نشده اما احتمالا در اصلاحیه کتاب قوانین تعرفه ای واردات و صادرات سال 94 لحاظ خواهد شد.
 
ستوده در پاسخ به خبرنگار که پرسید آیا تولیدکنندگان صنعت تایر برای اعلام و رفع مشکلات خود مذاکراتی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده اند یا خیر ؟ گفت:هفته آینده تولیدکنندگان تایر با وزیر صنعت جلسه را در این خصوص برگزار می کنند در این جلسه از وزیر صنعت می‌خواهیم تا برای کاهش تولید برخی کارخانه‌های تایرسازی چاره‌اندیشی کنند.
 
عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران با توجه به اینکه حدود 45 درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر وارداتی است، تصریح کرد: ارزبری هر کیلو مواد اولیه صنعت تایر 1.5 دلار است در حالیکه چنانچه تایر از خارج کشور وارد شود کیلویی از 3 تا 4.5 دلار ارزبری دارد.
 
مدیرعامل یزدتایر در ادامه با بیان اینکه 40 درصد تولیدات ما به صنعت خودروسازی و شرکت های ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و گروه بهمن تزریق می شود از مذاکرات مدیران خودرو برای تامین  تایر محصولات خود خبر داد.
 
ستوده با اشاره به اینکه تولید در یزدتایر نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی را تجربه کرده است، تصریح کرد: کشور سالانه به 330 تا 340 هزار تن تایر نیاز دارد که بین 230 تا 240 هزار تن از این رقم در داخل کشور تولید می شود و این کارخانه 10 درصد تولید داخلی و حدود هشت درصد مصرف کشور را تامین می کند.
 
وی افزود: سالانه 14 میلیون حلقه تایر سواری در کشور تولید می شود و مصرف کشور بین 15.5 تا 16 میلیون حلقه تایر است و حدود 30 درصد تایرهای رادیال سواری کشور در یزدتایر تولید و عرضه می شود.
 
ا
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.