| کد خبر: 27029 |

جاده‌های ایران در تسخیر هیوندای

تین نیوز | تا یک‌دهه قبل هرگاه نامی از کره برده می‌شد، همه یاد محصولات صوتی و تصویری این کشور می‌افتادند که به‌سرعت اکثر تابلوها و بیلبورد‌های خیابان‌های مرکزی شهر را در اختیار گرفتند. تا اینکه واردات خودرو به کشور آزاد شد و شاهد آن بودیم که انواع و اقسام خودرو‌های کره‌ای به بازار کشور سرازیر شدند. عمده محصولات وارداتی به غول خودرو‌سازی کره یعنی هیوندای تعلق داشت که انصافا به خوبی جواب‌گوی سلیقه اکثریت خریداران شد. در آن سال‌ها خودرویی با 5 سال گارانتی آنچنان آپشن ویژه‌ای محسوب می‌شد که هر خریداری را مجذوب می‌کرد.
مصرف کم، تنوع مدل، نزدیکی به استانداردهای جهانی، زیبایی ظاهر و همچنین کلاس خاص و کیفیت بسیار بالا در قیاس با تولیدات داخل در همان سال‌های ابتدایی کفه ترازو را به سمت محصولات کره‌ای سنگین کرد. کره‌ای‌ها در ایران فعالیت خود را با سه شرکت دنبال کردند که دو شرکت تقریبا هم‌تراز هم به پیش رفتند و با وجود اعمال قانون، ممنوعیت ورود خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی هنوز هم با محصولات جذاب و متنوعشان بازار را در اختیار گرفته‌اند و خیال ندارند بازار پر سود ایران را به شرکت دیگری بسپارند. از این دو شرکت یعنی کیا و هیوندای این‌بار سراغ هیوندای رفتیم تا به محصولات این شرکت و قیمتشان در بازار نگاهی گذرا داشته باشیم.
 
هیوندای

این شرکت معروف کره‌ای که به نوعی برادرخوانده شرکت هوندای ژاپن محسوب می‌شود، حضورش در ایران را با سدان‌های کوچک و مناسبی همچون ورنا و آونته و سدان‌های شهری چون، سوناتا و آزرا شروع کرد و با یک خودروی اسپرت با نام هیوندای کوپه قشر جوان جامعه را هوایی کرد و با دو فقره خودرو شاسی‌بلند با نام‌های توسان و سانتافه، کاری کرد که رقابت با این شرکت مطرح هر روز سخت‌تر از دیروز شود. هیوندای بازار ایران را به‌خوبی شناخته بود و می‌دانست تنها با ورود خودروهای قدرتمند و زیبا می‌تواند میخ خود را با موتور محکم بکوبد و در اصطلاح بازاری‌ها مشتری‌داری کند. این شرکت در ایران نماینده‌ای به‌نام آسان‌موتور دارد که وظیفه‌اش گارانتی و تامین خدمات و قطعات است. در آن‌سال‌ها هیوندا ورنا هم پایه قیمت پژو 206 بود و کیفیت بالایش باعث شده بود خریدارن خاص خودش را پیدا کند. ورنا در دو مدل اتومات و دنده‌ای در بازار عرضه شد که به‌طور مثال مدل 1384 دنده‌ای این خودرو هم‌اینک 20 میلیون تومان قیمت می‌خورد و مدل اتوماتش 26 میلیون قیمت دارد.
پس از ورنا نوبت به مدل مدیریتی و سنگین آونته رسید، این خودرو با موتور 2000 سی‌سی و 16 سوپاپی که دارد، به حداکثر سرعت 204 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند و نمونه مدل 1390 با گیربکس اتومات و حفظ شرایط ایده‌آل قیمتی حدود 60 میلیون تومان دارد اما از سال 1390 به‌بعد این دو محصول حضورشان در بازار ایران متوقف شد اما خودرو‌هایی بودند که حضور قدرتمند آنها باعث شده بود تداوم حضورشان به نزدیک 10 سال برسد. سوناتا 4 سیلندر با موتور 2400 سی‌سی آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که به شهرت مثال‌زدنی رسید. این خودرو همراه با مدل لوکس‌تر این شرکت یعنی آزرا توانست بازار را قبضه کند. سوناتا تا سال 2010 اتاق معمولی را عرضه می‌کرد ولی پس از آن در ابتدای سال 2011 کلیه محصولات این شرکت یک رنسانس طراحی را پشت‌سر گذاشتند و حسابی تغییر کردند. اما در بازار موضوع کاملا ملموس است که بیشتر خریداران همچنان به دنبال آزرا و سوناتای اتاق قدیم هستند، شاید افت قیمت و کیفیت پایدار این دو مدل و استهلاک کمشان باعث شده همچنان روی بورس باقی بمانند. سوناتا مدل 2010 با حفظ کلیه شرایط این روزها 95 میلیون تومان قیمت دارد و آزرا 2011 قیمتی حدود 128 میلیون تومان دارد البته این دو خودرو سال‌های بعد را با طراحی و شکلی جدید آغاز کردند که بالطبع افزایش قیمت نیز به همراه داشتند اما شاسی‌بلند‌های هیوندای دو پدیده بسیار جدا و منفک از هم هستند. درست برعکس سدان‌ها، از یک‌طرف توسان قرار داشت که با موتور2700 سی‌سی وچهره معمولی‌اش بیشتر مناسب حال افرادی بود که شاسی‌بلندی می‌خواستند که شهری باشد و قابلیت آفرود نداشته باشد. قیمت نمونه 2007 این خودرو 100 میلیون تومان است. در سمت دیگر سانتافه رویایی قرار دارد که بهترین انتخاب برای شاسی‌بلند سوارهاست. این خودرو که تا سال 2009 موتوری 2700 سی‌سی داشت، طی یک جهش به قدرت 3500 سی‌سی ارتقا یافت. قیمت نمونه 3500 سی‌سی این خودرو نزدیک 130 میلیون تومان است اما در بازار خودرو‌های لوکس هیوندای دو مدل دارد. جنسیس که با موتور 3800 سی‌سی و قیمت 350 میلیونی‌اش یکه‌تازی می‌کند و در سمت دیگر مدل ‌ای سنتینال حضور دارد که به‌نظر می‌رسد کپی آبرومندانه‌ای از بنز S500 باشد. این خودرو قیمتی حدود 420 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد در این‌رابطه هم پیرو S500 بنز است.
 
صفرکیلومترها‌ی هیوندای
اما مدل‌های صفرکیلومتر هیوندای که به تازگی وارد بازار شده‌اند، عبارتند از: هیوندای IX35 با قیمتی حدود 151 میلیون تومان که این خودرو نمونه ارتقا یافته توسان است. سانتافه نیز چهره جدیدی یافته و نمونه آپشن محدودش با موتور 2400 سی‌سی 168 میلیون تومان قیمت می‌خورد. این شرکت در بازار خودروهای هاچ‌بک نیز فعال است و ولستر زیبا را با قیمت 123 میلیون تومانی روانه بازار ایران کرده است. در سمت دیگر هیوندای I20 حضور دارد که قیمتش 80 میلیون تومان است. در سمت دیگر النترا حضور دارد که از سابقه خوبی نزد خریداران برخوردارست. نمونه فول این خودرو 115 میلیون تومان است. اما سوناتای معروف این روزها در انتظار مدل جدیدیش یعنی LF است که آپشن‌های مناسبی به آن اضافه شده و قیمتی حدود 180 میلیون پیدا کرده است. گرنجور هم به دلیل موتور 3500 سی‌سی‌اش دیگر وارد نمی‌شود ولی در قیمت 230 میلیونی‌اش باقی مانده است اما ‌این روزها هیوندا یک مدل ارزان‌قیمت هم روانه بازار کرده است؛ اکسنت با موتور 1600 سی‌سی فقط 80 میلیون تومان قیمت دارد که به‌نظر می‌رسد برای اقشار متوسط مناسب باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.