| کد خبر: 266595 |

واردات موتوربرقی توسط شهرداری تهران چالش تولیدکنندگان| منازل باید مجهز به محل شارژ شوند

اگر ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی توسط شهرداری تهران وارد شود، رغبت تولیدکنندگان برای ساخت محصول داخلی از بین می رود.

تین نیوز

 اگر ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی توسط شهرداری تهران وارد شود، رغبت تولیدکنندگان برای ساخت محصول داخلی از بین می رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، به تازگی شنیده ها حاکی از آن است که شهرداری تهران قصد واردات ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را دارد. برنامه برقی سازی حمل و نقل در دنیا توسط تولیدکنندگان انجام و شهرداری یا دولت فقط نظارت به حسن اجرایی آن دارند. اما ظاهرا شهرداری تهران تعریف جدیدی از برقی سازی را دنبال و قصد رقابت با تولیدکنندگان را دارد. برای بررسی این موضوع با رحیم خداپسند مدیرعامل کویر موتور به گفت وگو پرداختیم:

* شنیده ها حاکی از واردات ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی توسط شهرداری تهران است، این نوع واردات می تواند چه تاثیری در حمل و نقل پاک و ارتقا دانش فنی سازندگان داشته باشد؟

۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی توسط شهرداری به صورت سی بی یو به کشور وارد خواهد شد. واردات این موتورسیکلت ها بدون انتقال دانش فنی خواهد بود، معمولا در بازارهای جهانی برای واردات این حجم از موتورسیکلت دو یا سه شرکت سازنده حضور خواهند داشت تا همگام با واردات انتقال دانش فنی نیز انجام شود.

* همواره این بحث وجود دارد که انتقال دانش فنی و داخلی سازی قطعات چرا منجربه ارزان سازی موتورسیکلت های برقی نمی شود؟

بومی سازی قطعات موتورسیکلت برقی یا هر محصول دیگر هدف ارزان سازی را دنبال نمی کند، در کشوری مانند چین که سرعت و تیراژ بالا در ساخت قطعه را دارد، قطعا قیمت ها ارزان تر از محصولات داخل کشور است. بومی سازی قطعات سبب افزایش اشتغالزایی، ارتقا دانش فنی و رشد کیفیت می شود. اگر شهرداری تهران برنامه واردات ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را به تعدادی از شرکت های تولید کننده این محصول واگذار می کرد، اشتغالزایی رشد می یافت.

* نگرانی در خصوص عرضه موتورسیکلت با قدرت کم توسط شهرداری تهران وجود دارد، چرا که پایتخت داری شیب ۱۵ درجه ای است، نظر شما در این خصوص چیست؟

در کشور شرکت های مختلفی در امر بومی سازی موتورسیکلت برقی فعالیت داشتند، بحث توان حرکتی این وسایل نقلیه با شیب تهران رفع شده است. مساله اصلی موازی کاری شهرداری تهران با سازندگان موتورسیکلت است. از سوی هنوز نگرانی قیمت تعویض باتری با گذشت دو تا چهار سال از کارکرد موتورسیکلت برقی برای مشتریان رفع نشده است. بنابراین شهرداری می توانست برنامه ای تعریف کند که تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی بدون باتری عرضه و شهرداری به عنوان متولی باتری آن را تامین می کرد. در اینجا باید اشاره کنم که واردات موتورسیکلت مشروط به داشتن مجوز و ارز آسان ترین کار است.

* باتری موتورسیکلت برقی چند درصد از هزینه تمام شده آن را تشکیل می دهد؟

با توجه به اینکه موتورسیکلت های برقی تکنولوژی های مختلف و باتری ها نیز انواع متفاوت دارند، معمولا قیمت باتری از هزینه تمام شده موتور سیکلت از ۳۵ درصد آغاز می شود.

* واردات موتورسیکلت برقی توسط شهرداری تهران چه تاثیری در برنامه تولیدکنندگان خواهد داشت؟

اگر ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی توسط شهرداری پایتخت وارد شود، قطعا رغبت تولیدکنندگان برای ساخت محصول برقی داخلی از بین خواهد رفت. چرا شهرداری تهران به جای موتورسیکلت، خودرو برقی جهت جابجایی بیشتر مسافران وارد نمی کند؟

* به نظر شما به عنوان یک تولیدکننده شهرداری تهران باید چه اقدامی در خصوص افزایش زیرساخت استفاده از موتورسیکلت برقی انجام دهد؟

ابتدا باید از شهرداری تهران سوال کرد که این موتورسیکلت ها در کجا باید شارژ شوند؟ حدود چهار سال است که به شهرداری تهران پیشنهاد دادیم در پایان کار ساختمان ها محلی برای شارژ موتورسیکلت های برقی تعریف شود. اگر در هر ساختمان محلی برای شارژ موتورسیکلت های برقی تعریف کنند، زیرساخت استفاده آن فراهم می شود. شهرداری تهران ابتدا باید این معضل را حل سپس دنبال واردات باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.