| کد خبر: 258018 |

◄ از سرگیری پروژه خودروسازی احمدی نژاد در ونزوئلا پس از 9 سال

پروژه خودروسازی احمدی‌نژاد در ونزوئلا توسط رئیسی نیز دنبال شد؛ پروژه‌ای که به زعم بسیاری از کارشناسان از پیش شکست خورده خواهد بود.

تین نیوز

داستان راه اندازی خودروسازی به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد برمی گردد؛ در دوران ریاست جمهوری او، ایران با این کشور توافق کرد با سرمایه گذاری 70 میلیون دلاری، خط تولید خودروهای سمند و پراید را راه اندازی کند.

حال پس از 9 سال، دولت رئیسی در سفری که به کشور ونزوئلا داشت پروژه مشترک خودروسازی با این کشور را احیا کرد. در همین راستا تفاهم نامه ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال منعقد شد و همچنین توافق شد، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود.

سایپا کارخانه خودروسازی در ونزوئلا را احیا می کند

تاسیس این شرکت خودروسازی در ونزوئلا به سال 2006 برمی گردد؛ مؤسسه ونزوئلایی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع ونزوئلا) و شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهامداری ایران خودرو و سایپا) به ترتیب با ۶۴٪ و ۳۶٪ سهام دار این کارخانه بودند؛ حال در دور جدید همکارهای مشترک، مدیریت این کارخانه خودروسازی در ونزوئلا با سایپا باشد.

بنا به گفته محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است و تامین مالی این پروژه استراتژیک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه در سیاست های جدید همکاری های مشترک، خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا ایجاد خواهد شد، گفت: صادرات خودرو های کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.

انتقاد کارشناسان از تکرار تجربه شکست

ازسرگیری همکاری ایران و ونزوئلا سیر انتقادات را به همراه داشت؛ بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی معتقدند در شرایطی که عرضه خودرو توسط خودروسازان قطره چکانی انجام می شود و تحویل خودرو به متقاضیان با تاخیر بسیار همراه است تحقق و از همه مهم تر مسیر اقتصادی این دست پروژه ها بی راهه خواهد بود.

از سوی دیگر انتشار  وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که زیان انباشته این صنعت -فقط در بخش شرکت های مادر- حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده و میزان بدهی نیز به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

محمود نجفی سهی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با روزنامه اعتماد گفته است:  تجربه ثابت کرده که حتی زمانی که نفت هم به ونزوئلا صادر می شد این کشور به راحتی قادر به پرداخت پول نفت ایران نبود، پس چگونه می توان در این کشور خودرو تولید و صادر کرد؟

او این پرسش را طرح کرده است که فرض کنید که در خوشبینانه ترین حالت تولید خودرو در ونزوئلا هم اجرایی شد، سوال این است که چه زمانی ارز حاصل از فروش این خودروها قرار است به ایران برگردد تا بانک مرکزی آن را ریال کرده و به خودروساز بدهد تا خودروساز هم توان پرداخت بدهی خود به قطعه ساز را داشته باشد؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    عرضه قطره چکانی خودرو در داخل چه ربطی به بازار صادراتی و تولید خودرو در کشور دیگر دارد ؟ زیان انباشته و بدهی های فراوان این صنعت قطعا در بازار داخلی جبران نخواهد شد باید به سمت بازارهای صادراتی رفت کیفیت خودروهای تولیدی ما فرسنگ ها با کیفیت تولید امثال تویوتا و هیوندا و جی ام فرق دارد اما خوب خیلی ارزان تر هستند و از حق نگذریم پیشرفت هایی هم در بحث طراحی , امنیت و موتور دیده می شود و ما اگر تو این صنعت , پامونو خارج از مرزهامون نگذاریم قطعا وضعیت داخل هم درست نخواهد شد ما در خارج از مرزها هم در بحث فنی و هم در بحث تجاری پخته خواهیم شد چون با چالش هایی مواجه می شویم که تا به حال آشنا نبودیم تویوتا هم تو ژاپن می ماند بنز و بی ام و هم تو آلمان می ماندند قطعا امروز داشتند چیزی شبیه همان پراید را تولید می کردند هر صنعتی , آداب و اصولی دارد خودروساز باید محل اصلی درآمدش را در خارج از مرزهای کشورش بیابد و آنجاست که مجبور می شود تولیدات خود را از هر نظری ارتقا دهد دولت حسن روحانی به شدت اشتباه کرد که جلوی این طرح های ایستاد الان تراکتورسازی ما هم در ونزوئلا خواستگار زیاد دارد و حتی به خارج از ونزوئلا قاچاق هم می شود برای چی این صنایع را متوقف کردین ؟ خودروسازی ما اگر در ونزوئلا تثبیت شود نمایندگی هایش و خدماتش توسعه پیدا کنند تیراژ تولید بیش از 100 هزار دستگاه را هم خواهند دید و از همان ونزوئلا به سایر کشورهای این منطقه هم صادر خواهد شد الان این کارشناسانی که انتقاد می کنند بگویند ما بشینیم تو کشورمان و درها را سفت ببندیم بازار خودروی کشور و این حجم از درواقع ورشکستی این دو خودروساز درست می شود ؟ چیزی هم البته مجانی نمی ره ونزوئلا مثل همان بخش صادرات نفت , نهایتا به ما طلا خواهد داد و این اصلا معامله بدی نیست , امیدوارم جریان غربگرا اجازه بدن که این کشور بال بزنه این ها تا بتونن کارشکنی می کنند چون این کشور بال بزنه دیگر نگه داشتنش زیر دست اربابان غربی این ها سخت می شود می ترسند که امروز این قصه صادرات و تولید خودرو در ونزوئلا بگیرد فردا از همین ونزوئلا وارد سایر بازارهای منطقه بشویم تو همین روند هم فنی رشد کنیم و ماشین های ایرانی سر از بازارهای دیگری مثل هند , پاکستان , آفریقا و حتی نهایتا اروپا دربیارن تا چهره و عملکرد این صنعت کاملا متحول شود البته برای این حرف ها زود است اما اینکه یک عده با برداشتن قدم اول مخالفت می کنند گویای خیلی چیزهاست .