| کد خبر: 170205 |

◄ یک پیشنهاد برای واردات خودروهای لوکس با ارز دولتی

درحالی‌که واردات خودرو از طرف وزارت صنعت ممنوع اعلام شد، تعدادی از واردکنندگان توانستند پیش‌ازاین ممنوعیت ارز لازم برای واردات خودرو را تهیه‌کرده و به‌نوعی از این ممنوعیت مستثنا شوند.

تین نیوز

درحالی‌که واردات خودرو از طرف وزارت صنعت ممنوع اعلام شد، تعدادی از واردکنندگان توانستند پیش‌ازاین ممنوعیت ارز لازم برای واردات خودرو را تهیه‌کرده و به‌نوعی از این ممنوعیت مستثنا شوند.

به گزارش تین‌نیوز، واردات خودرو به ایران سال‌هاست که به خودروهای لوکس محدودشده و خودروهای ارزان‌قیمت، کم‌مصرف و پاک سهم ناچیزی از حجم بالای واردات خودرو به ایران را در اختیار دارند.

در حالی‌ که بازه قیمتی محصولات تولیدی و مونتاژی خودروسازان ایرانی بین 20 تا 150 میلیون تومان است، بخش اعظم خودروهای وارداتی قیمتی بیش از 200 میلیون تومان دارند و بخشی هم که قیمت رقابتی با قسمت بالای جدول تولیدات داخلی را دارد معمولاً توسط خود خودروسازان یا شرکت‌های تابعه به ایران وارد می‌شود و به‌  این‌ ترتیب واردات خودرو هیچ سهمی در رقابت با صنعت داخلی ندارد.

حال در شرایطی که واردات خودرو بسیار محدودشده آیا بهتر نیست وزارت صنعت درصدد اجبار واردکنندگان به واردات خودروهای ارزان، کوچک، اقتصادی و پاک برآید؟

خودروهای وارداتی به ایران معمولاً باب طبع مرفهانی است که خودروهای لوکس، بزرگ و گران‌قیمت را می‌پسندند و خودروهای کوچک شهری که با قیمت کم، ابعاد کوچک و مصرف کم سوخت می‌توانند به رقابتی شدن بازار، کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت کمک کنند هیچ سهمی در سبد خودروهای وارداتی ندارند.

از طرفی واردات خودروهای شاسی‌بلند که محبوب قلب ثروتمندان است با ابعاد بزرگ، مصرف بالای سوخت و قیمت گران نه‌تنها اقتصاد ایران را به مخاطره می‌اندازند، بلکه مصرف سوخت، آلودگی هوا و ترافیک را هم افزایش خواهند داد و به‌دلیل اختلاف قیمت با تولیدات داخلی هیچ سهمی از رقابت با این محصولات ندارند.

در شرایطی که ترافیک شهرهای ایران سرسام‌آور شده، مصرف بنزین هرروز بیش از قبل و آلودگی هوا به مرز بحران رسیده است، دیگر نمی‌توان سهل‌انگاری وزارت صنعت در باب واردات خودروهای پرمصرف، بزرگ و گران‌قیمت را نادیده گرفت.

در شرایط کنونی ایران اگر قرار باشد ارزی از کشور خارج شود باید همه منتفع شوند و نباید کالایی به ایران بیاید که بیش از 70 درصد جامعه فقط می‌توانند به آن نگاه کنند و حسرت بخورند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.