| کد خبر: 162159 |

◄ مجادله بر سر استانداردهای خودرویی در گفت‌وگوی ویژه خبری

استاندارهای خودرویی که برای سال آینده اجباری خواهد بود از سال ۹۳ موردبررسی قرارگرفته و زمان‌بندی مشخصی برای آن در نظر گرفته‌شده است.

تین نیوز

شب گذشته برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه دو سیما به بحث استانداردهای جدید خودرویی پرداخت.

در این برنامه احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: منظور مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو از بیان اینکه «کمپانی بنز و ب‌ام‌و نمی‌توانند استانداردهای ما را پاس کنند» در مورد خودروهای دیزلی بوده است.

او ادامه داد: حدود ۱۳ استاندارد از تاریخ اول دی‌ماه سال آینده در ایران اجباری می‌شود و به دلیل اینکه در اروپا  نیست؛ پس خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استانداردها در ایران اجرائی شود، خودروهایی از قبیل سراتو، ساندرو، ال۹۰، پراید، پژو و سمند (چیزی حدود ۹۰۰ خودرو) از رده خارج خواهند شد.

پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی درسوی دیگر استودیو گفتگو ویژه خبری گفت: استاندارهایی که برای سال آینده اجباری خواهد بود از سال ۹۳ موردبررسی قرارگرفته و زمان‌بندی مشخصی برای آن در نظر گرفته‌شده است.

او ادامه داد: نباید برای هر مشکلی نسخه بپیچیم و زمان اجرا کنار بکشیم.

نعمت‌بخش گفت: خودروسازان شرکت‌های بنز و رنو برای ما نامه نوشته‌اند که ۱۳ مورد از استانداردهای قیدشده در لیست استانداردهای جهانی لازم و اجباری نیست. پس چرا ما باید آن‌ها را رعایت کنیم.

زاوه، کارشناس صنعت خودرو در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اهمیت بالای سلامت و جان مردم بحث محیط‌زیست و مقابله با آلودگی هوا و امنیت سرنشینان خودرو افزود: در لیست استانداردهای اجباری به مواردی اشاره‌شده که اصلاً زیرساختش وجود ندارد مثل وجود گزینه شناسایی خطوط خیابان؛ وقتی ما خط‌کشی منظمی در خیابان‌ها نداریم چطور می‌توانیم در خودروهایمان گزینه شناسایی خطوط را اجباری بدانیم.

پیرایش در استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: در اروپا هم اجرای استانداردها نیازمند زمان است.

نعمت‌بخش به دفاع از کمپانی سایپا گفت: چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپایی‌ها از خودروهای پیشرفته بهره‌مند شوند، هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردها وجود ندارد و پس اجرای اجباری برخی استانداردها هم ضرورتی ندارد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان استاندارد هم گفت: این سازمان بر اجرای استانداردهای خودرویی تا تاریخ اول دی ۹۷ مصمم است.

پیرایش افزود: از سال ۸۲ سازمان استاندارد‌، استانداردهای خودرویی را درحالی‌که هیچ زیرساختی نداشتیم به اجرا گذاشت و هم‌اکنون در ۷۰ درصد استانداردهای خودرو خودکفا هستیم.

او گفت: باوجود پیشرفت‌هایی که در استاندارد خودرو داشته‌ایم باید گفت آزمودن آزمون جاده‌ای پس از ۱۵ سال همچنان به نتیجه نرسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان هم در این برنامه گفت: تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها گرفته است به معنای آن است که یک‌میلیون خودرو دیگر در کشور تولید نشود.

نعمت‌بخش افزود: درحالی‌که درآمد سرانه ایرانیان سالانه پنج تا شش هزار دلار و در اروپا بیش از ۴۵ هزار دلار است چرا باید استانداردهای خودرویی ما از آنان بالاتر باشد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: درحالی‌که برای خودروی دیزلی استاندارد یورو (۴) تکلیف شده است سوخت مناسب آن وجود ندارد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو هم در این برنامه گفت: قطعه سازان آمادگی ساخت قطعات مناسب با استانداردهای جدید را دارند اما هرکدام از این استانداردها را که بخواهیم برای هرکدام از خودروها پیاده کنیم به‌طور متوسط هشت میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.

بیگلو افزود: اگر استانداردهای جدید خودرو از اول دی ۹۷ اجرایی شود شاهد کاهش تولید خودرو خواهیم بود و ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در صنعت قطعه‌سازی خودرو از بین خواهد رفت.

او گفت: برای کنار گذاشتن پراید و ۴۰۵ باید ابتدا به فکر جایگزین آن باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.