| کد خبر: 263163 |

◄ کلانشهری با چهار فرودگاه در شرق اروپا

معمولا کلانشهرهای بزرگ بیش از یک فرودگاه مسافری در اختیار دارند، اما یک کلانشهر در شرق اروپا چهار فرودگاه بین المللی در اطراف خود جای داده است.

تین نیوز

فرودگاه ها یکی از ارکان اصلی حمل و نقل و ارتباط کلانشهرها با دیگر شهرهای جهان هستند، معمولا کلانشهرهای بزرگ بیش از یک فرودگاه مسافری در اختیار دارند، اما این کلانشهر شرق اروپا چهار فرودگاه بین المللی در اطراف خود جای داده است.

به گزارش تین نیوز، مجموعه های شهری در سرتاسر جهان به دلیل وسعت و جمعیت زیاد در گذر زمان نیازمند افزایش وسایط و زیرساخت های حمل و نقلی می شوند، به طوریکه ممکن است در طول سه دهه همزمان با توسعه فرودگاه اصلی شهر، فرودگاهی جدید نیز در گوشه ای دیگر از مجموعه شهری احداث شود. مانند دبی که همزمان با توسعه و بروز رسانی فرودگاه فعلی مطالعه و احداث فرودگاه آل مکتوم را در دستور کار قرار داد. اما سوال اینجاست که آیا ممکن است تعداد این فرودگاه ها آنقدر زیاد شود که بخش قابل توجهی از مساحت مجموعه شهری را تصرف کند؟ در دنیای امروز مشهورترین کلانشهرهای جهان مانند نیویورک و لندن هر کدام 3 فرودگاه دارند، اما کلانشهری در شرق اروپا وجود دارد که با داشتن چهار فرودگاه مسافربری و چندین فرودگاه نظامی از این حیث رکورد دار قاره سبز محسوب می شود.

بسیاری شاید باور نکنند که مسکو پایتخت روسیه چهار فرودگاه بزرگ در مجموعه شهری مسکو جای داده است. فرودگاه هایی که به عنوان دروازه اصلی روسیه در ارتباط هوایی با سایر نقاط دنیا عمل می کنند. هر چند که به علت جنگ روسیه و اوکراین نزدیک دو سال است که به دلیل تحریم هوایی روسیه از سوی غرب، این فرودگاه ها بخش قابل توجهی از رونق خود را از دست داده اند.

پس از انتقال پایتخت از سن پطرزبورگ به مسکو در سال 1917، رفته رفته بر اهمیت شهر افزوده شد و جمعیت و مساحت آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد. به طوریکه وسعت و جمعیت مسکو هم اکنون این شهر را بالاتر از شهرهایی همچون لندن و پاریس قرار داده است. با توجه به فاصله نسبتا زیاد مسکو با بسیاری از مراکز بزرگ اقتصادی و تجاری اروپا و همچنین شرق آسیا، احداث زیرساخت های هوایی برای اتصال مناسب این کلانشهر به سایر شهرهای بزرگ دنیا در طول ده ها سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تا جاییکه امروزه مسکو با داشتن 4 فرودگاه بزرگ در چهار گوشه مجموعه شهری مسکو عملا رکورددار در میان تمامی شهرهای جهان محسوب می شود. این درحالیست که تعداد قابل توجهی پایگاه هوایی در اطراف مسکو قرار دارند که عملا از قلب تپنده سیاست و اقتصاد روسیه حفاظت و حراست می کنند.

هرچند که وجود چهار فرودگاه بزرگ در چهار گوشه مسکو سبب شده است که ظرفیت جابجایی مسافر برای بزرگترین کلانشهر اروپا بیش از یکصد میلیون مسافر در سال باشد، اما بدلیل تحریم های تمام عیار غربی ها علیه روسیه، عملا بخش اعظمی از این ظرفیت بلااستفاده مانده است. در حال حاضر مجموعه شهری لندن به عنوان هاب اصلی جابجایی مسافر هوایی در اروپا شناخته می شود.

فرودگاه بین المللی الکساندر پوشکین (شرمتیوو) - Sheremetyevo Alexander S. Pushkin International Airport

فرودگاه شرمتیوو به عنوان هاب اصلی هوانوردی کشور روسیه و دروازه اصلی ورود به مسکو عمل می کند. این فرودگاه در فاصله 25 کیلومتری شمال غربی مسکو واقع شده است. در حال حاضر، فرودگاه بین المللی شرمتیوو دارای 3 باند اصلی و سه تاکسی وی است. همچنین این فرودگاه قطب اصلی پروازهای شرکت هواپیمایی آئروفلوت روسیه محسوب می شود. در سال 2019، به دستور دولت روسیه این فرودگاه از شرمتیوو به فرودگاه بین المللی الکساندر پوشکین تغییر نام داد.

فرودگاه مسکو

در دوران شوروی سابق، فرودگاه شرمتیوو در ابتدا به عنوان پایگاه هوایی استفاده می شد. ساخت این پایگاه هوایی با نام شرمتیفسکی Sheremetyevsk در سال 1953 آغاز و در سال 1957 افتتاح شد. سرانجام در سال 1959 این فرودگاه غیر نظامی شده و یک سال بعد اولین پرواز بین المللی آن انجام پذیرفت. با توجه به اجرای طرح های توسعه در این مجموعه در طول دو دهه گذشته، فرودگاه الکساندر پوشکین توانست پس از دهه ها سلطه فرودگاه دومو ده دوو را شکسته و بر بام هوانوردی مسافری روسیه بایستد.

 

فرودگاه بین المللی دوموده دوو – Domodedovo Airport

این فرودگاه در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرق مرکز شهر مسکو واقع شده است. تا سال 2015، فرودگاه دوموده دوو عملا به عنوان هاب نخست هوایی مسکو شناخته می شد. شرکت های هواپیمایی معتبری همچون امارات و اتحاد به این فرودگاه پرواز مستقیم برقرار می کنند.

فرودگاه مسکو

 

فرودگاه بین المللی ونوکووا – Vnukovo International Airport

سومین فرودگاه مسکو در فاصله 28 کیلومتری غرب پایتخت روسیه قرار دارد. این فرودگاه با در اختیار داشتن دو باند فرود مورب و یک ترمینال مسافری بزرگ با ظرفیت 20 میلیون مسافر، میزبان پروازهای متعدد منطقه ای به تهران، ایروان، باکو، استانبول و آستانه است. لازم به ذکر است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه به طور معمول فرودگاه ونوکووا را برای پروازهای خود انتخاب می کند.

فرودگاه مسکو

فرودگاه رامنسکویه – Zhukovsky International Airport

به نظر می رسد که اشتهای مسکو برای توسعه فرودگاه های مسافری تمامی ندارد. چهارمین فرودگاه مسکو در سال 2019 وارد مدار شده و طرح ساخت دو ترمینال مسافری با ظرفیت 2 و 5 میلیون برای آن در نظر گرفته شد. این فرودگاه تازه تاسیس در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی از مرکز شهر مسکو قرار دارد. فرودگاه بین المللی رامنسکویه دارای یک باند فرود مخصوص هواپیمای مسافری است و علاوه بر ترمینال مسافری با ظرفیت دو میلیون مسافر، به آشیانه های متعدد، پارکینگ هواپیما و زیرساخت های اورهال هواپیما مجهز است.

فرودگاه مسکو

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.