| کد خبر: 96111 |

نظارت آنلاین در جاده‌های زنجان

تین‌نیوز| چقدر خوب می‌شد با بالا رفتن تعداد خودروها، فرهنگ رانندگی نیز به همان اندازه ارتقا پیدا می‌کرد. کاش افراد قبل از نشستن پشت فرمان خود را امانتدار جان خود و دیگران می‌دانستند تا شاهد افزایش 12 درصدی تصادف‌ها در محورهای استان نباشیم.

 

با وجود 2 برابر شدن جریمه‌های رانندگی باز تخلفات رانندگی ادامه دارد. چرا که برخی از مردم تنها در مکان‌هایی که احتمال حضور پلیس است اقدام به رعایت قوانین می‌کنند. حال که پلیس نمی‌تواند در تمامی جاده‌ها حضور داشته باشد بنابراین برخی از ابزارها را جایگزین خود می‌کند. یکی از این ابزارها که به نوعی نقش پلیس را بازی می‌کند و تاکنون نیز در کاهش سوانح رانندگی نقش به سزایی داشته، دوربین‌هایی است که به صورت 24 ساعته عملکرد رانندگان را پایش می‌کند.

ضرورت وجود دوربین
رئیس پلیس راه استان با اشاره به ضرورت وجود دوربین در محورهای مواصلاتی استان اظهار می‌کند: با وجود این دوربین‌ها که به صورت 24 ساعته شبانه روز آنلاین هستند دیگری نیازی به حضور پلیس در محور مورد نظر نیست. با توجه به این‌که دوربین‌های نصب شده هوشمند بوده و قادر است تخلف راننده را در همان لحظه شناسایی و به راننده اطلاع برساند. بنابراین همین کار موجب کاهش سرعت خودرو که همواره یکی از عوامل تصادف است، می‌شود.

سرهنگ «علی اصغر شیرمحمدی» دوربین‌های نصب شده حال حاضر را 20 دوربین هوشمند در محورهای مواصلاتی می‌داند و می‌گوید: پیش از این تعداد دوربین‌های موجود 4 دوربین بود که با نصب 16 دوربین دیگر تعداد آنها به 20 دوربین رسید. دوربین‌های موجود در آزاد راه زنجان- قزوین و زنجان- تبریز نصب شده است.

وی با بیان این مطلب که اکنون در 20 نقطه حادثه‌خیز استان دوربین نصب شده است، می‌افزاید: وجود دوربین در سایر محورهای زنجان مانند جاده ترانزیت نیز ضروری است و طبق اطلاعات، تا پایان سال نیز در این جاده‌ها شاهد نصب دوربین خواهیم بود.

فوت 24 نفر در جاده‌ها
رئیس پلیس راه استان با بیان این‌که با نصب این دوربین‌ها آزاد راه زنجان- قزوین و زنجان- تبریز شاهد کاهش تصادفات و به تبع آن کاهش مرگ و میر بوده است، می‌گوید: آمار تصادف‌های سر صحنه نشان از وقوع 21 تصادف منجر به فوت در 3 ماه اخیر دارد که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 13 درصدی نشان می‌دهد. در این تصادفات رخ داده 24 نفر جان باختند که آمار جان باختگان در سر صحنه تصادفات نیز نسبت به سال گذشته 23 درصد کاهش داشته است.

سرهنگ شیر محمدی با اشاره به این‌که مجموع تصادفات رخ داده در 3 ماه نخست امسال633 تصادف بود که این تعداد 7 درصد کمتر از تصادفات رخ داده در سال گذشته است، ادامه می‌دهد: طی 3 ماه نخست امسال 283 تصادف جرحی رخ داده که در این تصادف‌ها 633 نفر مجروح و راهی بیمارستان شده‌‌اند. تعداد تصادفات جرحی و افراد مجروح شده به ترتیب 11 و 15 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش دارد.

وی علت 10 درصد از تصادفات رخ داده در محورهای مواصلاتی استان را تخطی از سرعت مطمئنه اعلام می‌کند و می‌گوید: 37 درصد از تصادفات رخ داده به دلیل بی توجهی به جلو و 9 درصد از تصادفات نیز به علت انحراف به چپ رانندگان رخ داده است. رئیس پلیس راه در پایان با بیان این‌که تمامی آمارهای ارائه شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، اظهار می‌کند: 20 دوربین موجود در آزاد راه‌ها نصب شده و این در حالی است که تصادف‌هایی در سایر محورهای مواصلاتی استان نیز رخ می‌دهد. بنابراین امیدواریم با نصب دوربین‌های بیشتری در محورهای جاده قدیم زنجان- تبریز و زنجان - میانه از شدت تصادفات این محورها نیز کاسته شود.

افزایش تعداد دوربین‌ها
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها با بیان این‌که خرید و نصب دوربین‌های موجود در جاده‌ها توسط اداره کل پایانه‌ها انجام می‌گیرد و پلیس راه بهره‌بردار این دوربین‌هاست، می‌افزاید: پیش از این فقط 4 دوربین در آزاد راه زنجان- تبریز نصب شده بود که با تلاش‌های همکاران، این تعداد به 20 دوربین افزایش پیدا کرد.

«محمد امینی» با اشاره به این‌که این دوربین‌ها قادر به ثبت سرعت لحظه‌ای و متوسط است، در توضیح بیشتر می‌گوید: برای مثال وقتی خودرویی به دوربین می‌رسد سرعت خود را کاهش می‌دهد و بلافاصله پس از دور شدن از دید دوربین به سرعت خود می‌افزاید. در حالی که سرعت متوسط خودرو از دوربین نخست تا دوربین بعدی محاسبه و در صورت تخلف این تخلفات، به مرکز کنترل راه‌های ناجا و سپس از طریق پیامک به راننده متخلف اطلاع رسانی می‌شود. این دوربین‌ها قابلیت شناسایی نراندن بین خطوط را هم دارند. وی با بیان این‌که در حال حاضر این دوربین‌ها در آزادراه‌ها نصب است، اضافه می‌کند: در گام نخست این دوربین‌ها در محورهای شریانی که همان آزادراه‌ها هستند نصب و سپس نسبت به تجهیز جاده‌های اصلی اقدام خواهیم کرد. هم اکنون نیز مکان‌یابی برای نصب 10 دوربین دیگر در محورهای مواصلاتی انجام شده و نصب هر چه زودتر این دوربین‌ها مستلزم همکاری بیش از پیش ارگان‌هایی مانند شرکت برق و مخابرات است.

اعتبارات ملی
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها در خصوص اعتبارات نصب دوربین می‌افزاید: اعتبارات این پروژه‌ها ملی است و به تبع تعیین پیمانکار برای این پروژه نیز در مرکز انجام می‌گیرد، بنابراین پس از این‌که صورت وضعیت در استان تأیید شد، هزینه‌ها توسط مرکز مدیریت راه‌های کشور به پیمانکار پرداخت می‌شود.16 دوربین نصب شده طی امسال 2 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه در برداشت و برای نصب دوربین‌های بعدی نیازمند تخصیص اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون تومانی هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.