◄ هشدار نسبت به تاثیر گرانی سوخت بر نوسازی ناوگان جادهای
من با افزایش قیمت سوخت مخالف هستم و تأکید دارم، دلیل اینکه نوسازی تا به حال انجام نشده است، ارزان بودن قیمت سوخت نیست، بلکه باید یک برنامه راهبردی داشته باشیم.
عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران گفت: هشدار میدهیم که در صورت افزایش نرخ سوخت قیمت همه چیز از جمله کامیونهای نو بالا خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار تین نیوز از هفتهنامه حملونقل، همزمان با اوجگرفتن صداهای مخالف برای افزایش قیمت سوخت، موافقان افزایش قیمت سوخت کاهش تلفات رانندگی و ایجاد انگیزه برای نوسازی ناوگان جادهای را مهمترین هدف طرح این موضوع میدانند. علاوه بر مهرداد تقیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی که افزایش قیمت سوخت، را یکی از راهکارهای کاهش تلفات رانندگی میداند، داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم معتقد است که تنها راه نوسازی ناوگان جادهای افزایش قیمت سوخت است.
فاطمه مقیمی، عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران، در اینباره به هفتهنامه حملونقل گفته است: دلیل اینکه تا به حال نوسازی انجام نشده است، ارزان بودن قیمت سوخت نیست و از یک برنامه راهبردی سخن گفت که میتواند یکی از قدیمیترین مشکلات ناوگان جادهای را حلوفصل کند.
وی ادامه داد: دو دهه است که درباره فرسودگی ناوگان باری صحبت میشود و همچنان این مشکل بزرگ وجود دارد و در عین حال میگویند که چون قیمت سوخت ارزان است، تمایلی برای نوسازی وجود ندارد. این استدلال غلط است و تقریباً میتوانم بگویم که نوسازی هیچ ربطی به افزایش قیمت سوخت ندارد. نمیشود برای تأمین مابهالتفاوت قیمت کامیونهای نو قیمت سوخت را افزایش داد و این در حالی است که افزایش قیمت سوخت بر قیمت خیلی از چیزهای دیگر تأثیر میگذارد.
مقیمی اظهار کرد: قیمت تمامشده در سیستم حملونقل بر تمام کالاهای مصرفی در سطح جامعه تأثیر میگذارد و به این دلیل است که میگویم این اتفاق نمیتواند با بالارفتن نرخ سوخت محقق شود. هشدار میدهیم که در صورت افزایش نرخ سوخت قیمت همه چیز از جمله کامیونهای نو بالا خواهد رفت.
وی در پاسخ به این سوال که در این صورت، راهحل اصلی نوسازی چیست که بدون فشار به مردم و جلوگیری از افزایش قیمتها محقق شود؟گفت:بهترین حالت این است که دولت برای تأمین کامیونهای نو به بخش خصوصی و نه به راننده، یارانه دهد.
مقیمی در خصوص نمونههای جهانی این طرح نیز گفت: در تمام دنیا برای تأمین ناوگان از همین شیوه استفاده شده و دولت به آنها کمک کرده است. تأکید میکنم که برای حل این معادله، دولت باید هزینه کند و به بخش خصوصی یا بهتر بگویم، به سیستمهای مادر و لجستیکی و ناظر به عملیات جابهجایی کالا که توانمند هستند، یارانه بدهد و از طریق آنها کامیون در اختیار بگذارد و به بازار تزریق کند؛ در این صورت، نیاز جامعه هم در بخش داخلی و هم در بخش و حملونقل بینالمللی تأمین میشود.
مقیمی ادامه داد:آنچه اکنون بیشتر در سخنرانیهای مسئولان شنیده میشود، افزایش قیمت حاملهای انرژی است.متأسفانه هر کس توپ را در زمین دیگری میاندازد؛ نه اینکه ندانند کدام روش درست و کدام روش غلط است. مگر آنان که افزایش سوخت را راهحل میدانند، جدای از جامعه هستند؟ در همین جامعه کار میکنند و البته که متخصصتر از آحاد جامعه هستند و میدانند چه چیزی بیشتر درست است.گفته میشود حتی با تسهیلات ارزانقیمت هم جامعه هدف، تمایلی برای نوسازی ناوگان ندارد. اما اینگونه نیست.
عضو هیئترئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران، ادامه داد:اگر تعریف درستی شود، نوسازی و بازسازی انجام میشود و اتفاقاً همه استقبال میکنند. متأسفانه، برنامه نوسازی ناوگان در کشاکش همین نظرات متفاوت و اختلافسلیقهها محقق نشده است و از طرفی، مشکل بزرگتر آلودگی محیطزیست است که در این کشاکش روز به روز بیشتر جلوهگر میشود و کسی توجه ندارد که بیماریهای زیاد و عذابآوری به دلیل همین کامیونهای آلوده به وجود آمده است. من با افزایش قیمت سوخت مخالف هستم و تأکید دارم، دلیل اینکه نوسازی تا به حال انجام نشده است، ارزان بودن قیمت سوخت نیست، بلکه باید یک برنامه راهبردی داشته باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.