| کد خبر: 103793 |

درگفت وگوی حمل ونقل بامعاون برنامه ریزی سازمان راهداری تشریح شد:

دستاوردهای یک پیمایش موفق وفراترازانتظارجاده ای

هفته‌نامه حمل و نقل|
 
اشاره: در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی، در بخش گازوئیل سوز، حدود ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه اعم از حمل‌و‌نقل درون و برون شهری بار و مسافر فعالیت می‌کنند که اتفاقا یکی از اتفاقات مهم در حوزه جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی طی سال‌های اخیر، اجرای یک طرح بزرگ و دشوار برای همین خودروهاست که مرحله نخست آن، از مهرماه ۹۴ اجرائی شد: «طرح سوخت براساس پیمایش»؛ مرحله دوم اجرای طرح نیز از اول مهرماه ۹۵ آغاز شده که در این فاز، قرار است سامانه GPS بر روی ناوگان خودروهای سنگین جاده‌ای نصب شود.
 
در همین رابطه، مهندس شهرام آدم نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و سخنگوی کارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی در گفت‌وگو با حمل‌و‌نقل، پاسخگوی سؤالات ما درباره دستاوردهای اجرای این طرح، فاز دوم و آینده این پروژه عظیم بوده است.
 
حمل‌و‌نقل: با توجه به گذشت یک سال از اجرای طرح سوخت براساس پیمایش، لطفا ضمن تشریح این پروژه، جمع‌بندی خود را از اقدامات یک سال گذشته در‌این‌زمینه بفرمایید.
 
اواخر سال ۹۳، هیئت دولت مصوبه‌ای داشت که براساس آن ما موظف شدیم نرخ سوخت را براساس پیمایش مدنظر قرار دهیم. مقرر شد این اقدام از طریق نصب تجهیزات ناوبری بر روی ناوگان اعم از درون و برون شهری انجام و میزان تردد احصا شود و براساس آن، سوخت تعلق گیرد. تا زمان تجهیز تمام ناوگان، مقرر شد در حوزه حمل‌و‌نقل جاده ای، با توجه به اینکه مستندات حمل وجود دارد،
 
طرح به صورت پایلوت آغاز شود. از اول مهرماه سال گذشته، این پروژه در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور شروع شد که با توجه به میزان عملکرد در بارنامه، صورت وضعیت و CMR ناوگان، تابعی برای آن درست کردیم که از بارنامه فعلی تا بعدی چقدر تردد داشته است. در نهایت یک ماتریس قابل قبولی شکل گرفت که براساس آن میزان تردد ناوگان را در حوزه برون شهری احصا کنیم.
 
با توجه به این امر، طبقات مختلف و جدول قواعد شکل گرفت و میزان سهمیه‌ها با بار و بدون بار مشخص و به دو شکل ایجاد شد: سهمیه پایه و سهمیه عملکردی.
 
حمل‌و‌نقل: درباره این دو نوع سهمیه و مشکلات اجرای طرح خصوصا در آغاز آن توضیحاتی ارائه نمایید.
 
سهمیه پایه برای تمامی ناوگان است؛ چون ناوگان درون شهری هنوز مستنداتی ارائه نکرده بودند، ناگزیر بودیم برای همه سوخت حداقلی را درنظر بگیریم. سهمیه عملکردی نیز براساس مستندات یادشده، به ناوگان داده شد. در طول اجرا، گروهی برای پایش و داده کاوی مستمر شکل گرفت. روز اول آغاز طرح، ۸۰ درصد جایگاه‌های سوخت، آنلاین شده بودند اما بسیاری از جایگاه‌ها، آنلاین کار نمی‌کردند.
 
به تدریج با کمک شرکت نفت، تمام جایگاه‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل جاده ای، فعال شدند. این پروژه به لحاظ اجرائی از دشوارترین پروژه‌های برخطی است که برای ۸۰۰ هزار خودرو اجرا می‌شود اما باهماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی، خود سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای، وزارت نفت، وزارت کشور، شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت و پلیس راهور، اتفاق خوبی شکل گرفت.
 
حمل‌و‌نقل: اجرای طرح سوخت براساس پیمایش، نتایج زیادی داشته، مهم‌ترین نتیجه از نظر شما کدام است؟
صرفه جویی روزانه هشت میلیون لیتر سوخت (از حدود ۵۰ میلیون به ۴۲ میلیون لیتر) که یک رقم طلایی برای مدیریت سوخت است از مهم‌ترین نتایج اجرای طرح است.
 
طرحی هم از خردادماه امسال درباره خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث آغاز شد و همکاری‌هایی با بیمه مرکزی برای صدور آنلاین بیمه صورت گرفت که به‌دلیل لزوم وجود زیرساخت‌های قوی، هنوز انجام نشده است. واقعیت این است که اطلاعات بیمه‌هایی که صادر می‌شود، کامل نیست اما با تلاش بیمه مرکزی امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
 
حمل‌و‌نقل: آمار متفاوتی از خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ذکر شده، لطفا ضمن ذکر آمار دقیق تر، بفرمایید سرنوشت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث برای دریافت سهمیه سوخت چه خواهد شد؟
 
آمار اولیه شامل ناوگان درون و برون شهری بود. حدود ۱۰۴ تا ۱۰۵ هزار خودروی فاقد بیمه شخص ثالث شناسایی شد. ابتدا در قالب «طرح خاکستری»، هشدار عدم بیمه نامه معتبر را در جایگاه‌ها اعلام کردیم. تعداد زیادی از آنها بیمه داشتند که آمار به روز شد و با هماهنگی پلیس +۱۰ افراد دارای بیمه نامه معتبر از لیست خاکستری خارج شدند.
 
از اول مهرماه، ۶۴ هزار ناوگان حمل‌و‌نقل گازوئیل سوز که همچنان فاقد بیمه شخص ثالث هستند، سهمیه سوخت دریافت نمی‌کنند و یارانه شان قطع می‌شود.
 
حمل‌و‌نقل: ظاهرا با آغاز مرحله دوم اجرای طرح از اول مهرماه، قرار است نصب تجهیزات و سامانه GPS برای ناوگان صورت گیرد. اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و چالش اجرا در این فاز چیست؟
 
تعدادی از این تجهیزات روی اتوبوس‌ها، نصب شده و چون از تجهیزات بومی استفاده می‌کنیم، تلاش می‌کنیم که در این مرحله، این تجهیزات بر روی تمامی ۸۰۰ هزار خودرو نصب شود. وزارت کشور تلاش خوبی برای ساماندهی و تعیین معیار برای این دستگاه‌ها کرده است. بعد از اتوبوس‌ها، نصب تجهیزات بر روی بخش باربری انجام می‌شود که ناوگان حمل‌ سوخت و حمل مواد خطرناک در اولویت هستند. با نصب این تجهیزات، علاوه بر توزیع سوخت براساس پیمایش، بحث نظارت بر تردد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هم مدنظر است.
 
در این مرحله، برای احصای میزان تردد ناوگان یک رابطه دینامیکی با تردد ناوگان باید ایجاد کنیم. مهم‌ترین چالش، نصب تجهیزات و تخمین زدن میزان پیمایش است. اساس مصوبه هیئت وزیران هم نصب تجهیزات است.
 
حمل‌و‌نقل: آقای مهندس! انتظاری برای اجرای طرح در یک سال گذشته داشته‌اید که محقق نشده باشد؟
خروجی پروژه و نتایج آن، از انتظارات اینجانب و تمامی اعضای کارگروه، فراتر بوده است. این طرح، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به شمار می‌رود.
 
حمل‌و‌نقل: آینده و دورنمای طرح به کجا می‌رسد؟ و به نظر شما، نرخ سوخت، چه زمانی واقعی می‌شود؟
تا زمانی که در کشور، سهمیه سوخت داریم، این طرح ادامه دارد. بعد از آن، از تجهیزات این طرح، برای ارتقای سیستم‌های ایمنی استفاده خواهیم کرد. اینکه نرخ سوخت باید واقعی شود، طرح درستی است و فکر نمی‌کنم در کشور کسی با آن مخالفت داشته باشد اما ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

لینک خبر:
http://transportationweekly.ir/fa/Main/Detail/7815
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.