| کد خبر: 90468 |

تعدادی از رانندگان معترض اعلام کردند:

◄ عملکرد انجمن‌های صنفی؛ علت اصلی اعتراض رانندگان باری

تین‌نیوز| رانندگان معترض به نحوه توزیع بار و دستگیری نماینده آن‌ها در پایانه بندرعباس علت اصلی اعتراض خود را عملکرد انجمن‌های صنفی اعلام کردند و درخواست آن‌ها رسیدگی به مشکلات از سوی مسئولان حمل‌ونقل بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، چندی پیش تعدادی از رانندگان حاضر در پایانه بندرعباس به دلیل نحوه اعلام بار و افزایش خواب کامیون‌ها اقدام به اعتراض و اعتصاب کردند. اما پس از مدتی نماینده رانندگان به نام میثم صفائیان در سیرجان طبق حکم دادگاه سیرجان دستگیر شد. پس از دستگیری، برادر میثم صفائیان برای آزادی وی با همکاری جنبش عدالت‌خواه دانشجویی اقدام به فعالیت‌هایی اجتماعی و راه اندازی کمپین‌های استانی کرد. در این میان چند تن از اعضای این جنبش دانشجویی و رانندگان معترض نشستی با موضوع «نشست خبری بررسی مطالبات رانندگان عدالتخواه» برگزار شد.

 گزیده‌ای از مطالب مطرح شده در این نشست در پی آمده است:
محمدجواد معتمدی‌نژاد عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در تاریخ 9 خرداد، درپی بازداشت سید میثم صفاییان نماینده رانندگان معترض به سیستم توزیع بار در پایانه‌ها اظهار داشت: متأسفانه حدود سه هفته از بازداشت این فرد می‌گذرد اما علاوه بر اینکه تا الآن هیچ گشایشی نشده، شاهد هستیم که ایشان را متهم به تحریک عموم در برهم زدن امنیت کشور کرده‌اند.

وی در نقد برخوردهای امنیتی با معترضین و همچنین اعلام مخالفت با چنین برخوردهای قهرآمیزی افزود: هوش امنیتی کشور باید معارضین را تبدیل به مخالف، مخالفین را تبدیل به منتقد و منتقدین را تبدیل به طرفدار کند.

در این میان جلسه‌ای با حضور اعضای جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و تعدادی از رانندگان در تاریخ ششم خرداد برگزار
شد و یکی از این کامیون داران به نام اسماعیلی نژاد با بیان اینکه تعریف حمل‌ونقل در اقصی نقاط کشور یکسان است، گفت: تجمع کامیون داران در سیرجان خودجوش بود و هیچ‌کس دخل و تصرفی در آن نداشت. زیرا کامیون داران به دلیل مشکلات عدیده و نبود یک حامی دست به این اقدام زدند.

وی خواسته‌های اصلی رانندگان سیرجان را مسائل صنفی مانند جلوگیری از دلال‌بازی و رانت‌خواری برشمرد و گفت: بعضاً پایانه‌های باربری از رانندگان کمیسیون‌هایی دریافت می‌کند که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای باید بر آن رسیدگی کند. 

اسماعیلی ادامه داد: در 23 سال گذشته تنها یک فرد بر مسند ریاست انجمن صنفی رانندگان سیرجان تکیه کرده است، بی‌آنکه کوچک‌ترین حرکتی در جهت احقاق حقوق و مطالبات رانندگان داشته باشد. انجمن صنفی رانندگان شهرستان سیرجان در دوره گذشته با 5800 نفر عضو بدون رسیدگی به حساب‌کتاب‌های 20 ساله این انجمن، منحل اعلام شد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در اعتراضات و تجمع رانندگان در سیرجان خشونت، درگیری و یا شعار ساختار شکنانه‌ای بود، اظهار داشت:  دلیلی ندارد در چنین تجمعاتی که اعتراض برای احقاق حقوق خود است و رانندگان به دنبال عدالت هستند،چنین اتفاقاتی رخ دهد. فریاد، یک فریاد عدالت‌خواه در کمال آرامش بود و در شروع و اتمام این حرکت اعتراضی کسی ورود نکرده است.

اسماعیلی بیان داشت: انجمن‌های صنفی به‌جای آنکه دادرس رانندگان و در پی احقاق حقوق آنان باشند به وظایف خودآگاه نیستند یا در پشت پرده اتفاقاتی در حال رخ دادن است که انجام نمی‌دهند.

علیزاده دیگر کامیون دار حاضر در این نشست که در اعتراضات کامیون داران در بندرعباس نیز حضور داشت، گفت: باوجود کامیونی که در ماه 8 مرتبه بار می‌برد از طرف دیگر راننده‌ای که در ماه به‌زور باری برای حمل به دست می‌آورد. علی‌رغم وجود بار در پایانه از حمل آن توسط رانندگان امتناع می‌شد.

وی افزود: رانندگان به‌طور خودجوش حرکت اعتراضی را شروع کردند و خواسته‌های اصلی رانندگان معترض  مشکلات موجود در  انجمن صنفی رانندگان بندرعباس بود. اما مسئولین پایانه به مشکل 5000 راننده بی‌توجهی کردند.
 
علیزاده تصریح کرد: نزدیک به 3000 راننده در نماز جمعه حاضر شدند و سید میثم صفاییان با امام‌جمعه در مورد مشکلات و درخواست‌های رانندگان صحبت کرد. طبق وعده امام‌جمعه، نماینده مجلس شب در پایانه بندرعباس حاضر شد، اما مستقیم با مسئولان وارد گفتگو شد.
 
وی ادامه داد: درخواست رانندگان به‌منظور آزادی میثم صفاییان به استانداری نیز فرستاده شد.  بعد از چهار روز حکم آزادی وی صادر شد. روز ششم پس از  حضور علیرضا مجرد مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان  در پایانه بندرعباس و سخنرانی در جمع رانندگان، اعتصاب شکسته شد و رانندگان به حمل بار روی آوردند.

سید منصور صفاییان دیگر کامیون دار حاضر در این جلسه علت اعتراض راننده‌ها را بی‌نوبتی، سوءاستفاده باربری‌ها از طولانی شدن مدت خواب و بیگاری کشیدن از راننده‌ها برشمرد و گفت: با توجه به افزایش مدت خواب کامیون ها و جستجوی آن‌ها برای بار، باربری‌ها با سو استفاده از این وضعیت به‌دنبال ارائه بار با نصف قیمت به رانندگان هستند  .

معتمدی نژاد عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در پایان یادآور شد: حال چرا باید به این مسئله کم‌اهمیت باشیم و چرا دستگاه‌های حکومتی ورود نمی‌کنند؟ ما به‌عنوان جنبش عدالت‌خواه ازاین‌دست حرکت‌های عدالت‌خواهانه که در جهت احقاق حقی باشد حمایت می‌کنیم و این را وظیفه خود میدانیم که حامی مستضعفین و محرومین باشیم و هر کاری که از دستمان برآید انجام می‌دهیم.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • م 0 0

    من به عنوان یک راننده ممنونم از شما بابت حمایتتون. ولی مطمئن باشید در این مملکت گوش شنوایی وجود ندارد وهر اعتراضی سرکوب است وبه هر عنوانی که بتوانند به ان انگ خواهند زد فقط دعا کنید امام زمان ظهور کنه تا درست بشه فاتحه این کار در این مملکت خونده شده دیگر در این صنف بودن فایده ندارد بنده که صاحب ۱۷ سال سابقه در این شغل میباشم تصمیم به رهایی از این شغل گرفته و مسببانش را به خدا واگذار میکنم. از کوچک تا بزرگشان که باعثنابودی ما جوانان شدن در این شغل کامیون گران. سود بالای بانکی. انحصاری بودن سازندگان کامیون. ودرامد نامناسب نسبت به کار و تلاش و سرمایه. و نداشتن متولی مناسب. و ورود هر شخصی به این صنف بدون داشتن لحظه ای تجربه. هزاران چیز دیگر. وسلام