| کد خبر: 128473 |

افزایش شاخص بورس بالتیک و افت اوراق شناورهای فله

تین نیوز

بیمکو در تحلیلی در بازار فلۀ خشک از افزایش شاخص بورس بالتیک، رشد نرخ حمل و نقل و کاهش اوراق شناورهای فله بر خبر داد.

 

به گزارش مانا پس از افت فصلی شاخص بورس بالتیک به موجب سال نو چین در اوایل ماه فوریۀ سال جاری، درخواست ها در سراسر دنیا بیش از حد انتظار افزایش یافت و این امر موجب افزایش نرخ حمل و نقل، رشد شاخص بورس و کاهش اوراق شناورهای فله شد.
 

بر اساس این گزارش، این امر موجب گذر شاخص بورس بالتیک از مرز یک هزار و 282 واحد در 27 ماه مارس سال 2017 میلادی شد و افزایش درآمد سودده را به همراه داشت.


بیمکو در پیش بینیِ اخیر خود درخصوص مسیر بهبود بازار فلۀ خشک در سال های 2018 و 2019 میلادی اعلام کرد: بیمکو بر سود سالیانه در بخش فلۀ خشک تمرکز دارد. از این رو شاخص بورس باید  به طور میانگین بالاتر از یک هزار و 280 واحد در سال باشد. آخرین بار در سال 2011 میلادی شاهد این رقم بودیم و در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاخص بورس بالتیک 945 واحد ثبت شد.


بیمکو در ادامۀ گزارش گفت: رشد اخیر بورس بالتیک کاذب است و انتظار می رود که سال 2017 میلادی سالی ضررساز برای صنعت حمل فلۀ خشک باشد.


طبق پیش بینی ها همزمان با کاهش فصلی شاخص بورس در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد افزایش 19 درصدی واردات سنگ آهن، زغال سنگ و دانۀ سویا و رسیدن آن به 36 میلیون و 500 هزار تن بودیم.


در ماه ژانویۀ سال جاری میلادی شناورهای فله بر خشکی که روانۀ یارد اوراق سازی شدند در مقایسه با ماه فوریه و مارس افزایش یافت. همزمان با افزایش شاخص بورس بالتیک، میزان اوراق شناورها کاهش یافت. نرخ بالای اوراق که معمولاً به دنبال افزایش نرخ حمل و نقل شاهد آن هستیم به اندازه ای نیست که مالکان را وادار به فروش شناورهای ناوگان خود به یاردهای اوراق کنند. از این رو ترجیح می دهند، شناورهای خود را در بازارهای دست دوم بفروش برسانند.


این گزارش ادامه داد: بر حسب ظرفیت اسمی DWT در سال جاری میلادی تعداد کل ناوگان شناورهای فله بر خشک 1.5 درصد افزایش یافته و ظرفیت آن به 11 میلیون و 700 هزار DWT رسیده است. با بالارفتن شاخص بورس بالتیک در ماه فوریه و ماه مارس، کاهش اوراق شناورها به گونه ای بود که تنها چهار میلیون DWT تاکنون به یاردهای اوراق فروخته شده که این رقم در مقایسه با سه ماه نخست سال 2016 میلادی با ثبت 14 میلیون DWT افت قابل توجهی را نشان می دهد. 


بر اساس پیش بینی های بیمکو بازار عرضه تا پایان سال جاری میلادی رشد 2.3 درصدی خواهد داشت و تحویل شناورهای جدید با تاخیر همراه خواهد بود و اوراق شناورها افزایش خواهد یافت.


بر همین اساس، برخی مالکان به یاردهای کشتی سازی برای ثبت سفارش های جدید و توسعۀ ناوگان خود بازمی گردند اما در حال حاضر با سیل عظیمی از سفارشات از سوی آنان روبه رو نیستیم، با این وجود صنعت کشتی سازی در حال حاضر آمادگی خوبی برای پذیرش سفارش های جدید دارد. 


بیمکو پیش بینی کرده است که دربازۀ زمانی ماه آوریل- ژوئن تقاضا در بازار حمل و نقل به ویژه برای سویا و سنگ آهن افزایش و غلات درشت به موجب کاهش صادرات در برزیل با افت همراه خواهد بود. 


بیمکو در پایان این گزارش ضمن اشاره به از بین رفتن ابهام در بازار فله افزود: تحویل شناورها به ظرفیت 16 میلیون DWT را در کمتر از سه ماه در سال جاری میلادی شاهد بودیم اما این رقم با پیش بینی ظرفیت 37 میلیون DWT فاصلۀ زیادی دارد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.