| کد خبر: 267075 |

◄ سالانه تا 100 لوکوموتیو از تولیدکنندگان داخلی قابل تامین است

دبیر انجمن صنایع ریلی با اشاره به تعلل بخش دولتی در سفارش لوکوموتیو به تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: سالانه 50 تا 100 لوکوموتیو به راحتی توسط 2 شرکت داخلی قابل تامین است.

تین نیوز

دبیر انجمن صنایع ریلی با اشاره به تعلل بخش دولتی در سفارش لوکوموتیو به تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: سالانه 50 تا 100 لوکوموتیو به راحتی توسط 2 شرکت داخلی قابل تامین است.

رحمت الله پوربابایی با بیان این که آخرین قراردادی که راه آهن و به عبارتی دولت با شرکت های بخش خصوصی برای تولید لوکوموتیو منعقد کرده است، مربوط به سال 1385 است، بیان کرد: می توانست این قراردادها توسعه پیدا کند اما اتفاقی نیفتاد. بعد از آن قرارداد، دولت سراغی از شرکت های داخلی نگرفت و به همین دلیل نیاز به لوکوموتیو متورم شده است.

پوربابایی افزود: مدیران بخش دولتی اظهار می کنند در حال حاضر صنایع داخلی توان پاسخگویی به نیاز کشور به لوکوموتیو را ندارند اما با این وجود باز هم قراردادی با این شرکت ها نبسته اند و سفارشی به تولیدکنندگان لوکوموتیو داخلی ارائه نشده است.

دبیر انجمن صنایع ریلی با تاکید بر توانمندی لوکوموتیوسازان داخلی بیان کرد: اگر تولیدکنندگان داخلی سفارش تولید لوکوموتیو دریافت کنند به راحتی می توان از آنها سالانه 50 تا 100 لوکوموتیو تحویل گرفت و این درحالیست که در سنوات قبل هیچ قراردادی با آنها بسته نشده و سفارشی ثبت نشده است. چنانچه قراردادهایی در سال های قبل منعقد می شد و حتی 50 درصد این تعداد هم از تولیدکنندگان داخلی تامین می شد امروز تا این حد مشکل کشنده در کشور وجود نداشت.

وی که در مصاحبه با نود اقتصادی سخن می گفت با اشاره به سرد شدن حدود 40 درصد لوکوموتیوهای فعال کشور از سال 96 تاکنون، افزود: تحریم، رکود ، افزایش قیمت قطعات و مسائلی از این دست موجب شده است که تعداد لوکوموتیوهای کشور به تدریج کاهش یابد. دولتی ها هر از چندی می گویند لوکوموتیو وارد می کنند اما بسیار بهتر است که برای تامین لوکوموتیو به واردات تکیه نکنیم و به صنایع داخلی سفارش دهیم. مشوق هایی که در قانون پیش بینی شده از جمله ماده 12 هم می تواند کمک کند که سرمایه گذاری در این زمینه افزایش یابد و اگر لازم بود با شرکت های خارجی هم برای تولید و مونتاژ وارد مذاکره شد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 6 4

    بجای تولید لکوموتیو دنبال تعمیر و بازسازی لکوموتیو های زمین مونده باشید. هم ارز کمتری میبره و زودتر به لکوموتیو گرم میرسید. کارخانجات لکومو تیو سازی کشور بخوبی از عهده بازسازی برمیان. چرا اعتماد نمیکنید؟

    • ناشناس 6 3

      بله درست است. بالاخره ثروت های کشور را نباید بیخودی هدر دهیم.

  • غلام 2 2

    لکوموتیوهای سال ۸۵ از چه نوع و مدلی است ؟

  • کارشناس ریلی 4 1

    سلام
    حرف مفت !!! فقط های و هوی !!! فقط دنبال لفت و لیس و رانتن !!
    شما تا بحال چه لکوموتیوی تولید کردید؟ هر چه بوده مونتاژ بوده ، مگر شما توان تولید موتور دارید ؟ یا نکنه میخواهید مثل قبل از آفریقای جنوبی و مکزیک و کره ... موتورهای Gt26 رو وارد کنید روی بدنه لکوموتیوهای راه آهن سوار کنید و رنگ بزنید به اسم تولید بندازین به شبکه ؟ میتونید لکوموتیوهای بهتر و کم استهلاک تر از Gm های موجود با توان بالاتر و تکنولوژی جدید تولید کنید ؟
    در ثانی مگه دائم زور نمیزنید که همین چند لکوموتیو دولتی بیت المال رو بزنید به بیت الحالتون و خصوصی کنید ، حالا انتظار دارید دولت بهتون سفارش تولید بده ؟
    خب سفارش بگیرید از هم پالکی های پر مدعاتون ، چرا از جیب دولت براتون رانت ایجاد کنن ؟ برید سفارش بخش خصوصی (اختصاصی) داخلی رو بگیرید براشون بسازید !!!
    حرف مفت میزنید ، توان مونتاژ ۱۰۰ لکوموتیو رو هم در سال ندارید ، چه برسه به تولید !!
    ۴۵ میلیون یورو قطعات زیمنس رو چاپیدید و .....
    خجالت بکشید !!!

  • امیرعلی 4 2

    این حرفها بیشتر به شوخی و فرار به جلو شبیه است! عملکرد سالیان قبلتان جلوی چشم است.

    حجم قابل توجهی از بی پروایی نیاز است تا در این مواقع جوری صحبت شود تا بتوان راه آهن یا نهاد دیگر را مقصر سفارش ندادن جلوه داد. این حجم را البته از آقای پوربابایی و امثاله میتوان سراغ گرفت

  • ناشناس 7 0

    متاسفانه صنایع و کارخانه های ما عادت کردند که بشینن تا سفارش های دولتی برسد ! این یک باگ عظیم فکری و کسری تکراری عملکردیست که در هر دولتی هم تکرار می شود شما اگر ادعای تولید دارید چرا به فکر صادرات نیستید ؟ به راحتی عادت کردین ؟ ما در این مملکت ده ها صنعت در حوزه ها و شاخه های مختلف داریم که بلحاظ تجربه و قدمت ، پیشرفته بودن خطوط تولید ، نیروی انسانی توانا و ... جدا قدرتمند هستند اما هنوز ایران یک برند شناخته شده جهانی و حتی منطقه ایی ندارد ! چون نگرش و تفکر بشدت ضعیف است شما اگر نتوانی سالی ۵۰ تا لکوموتیو صادر کنی اصلا نباید صحبت کنی بازارهای منطقه ، آفریقا و آمریکای جنوبی پیش روی شماست شما می توانید در جایی مثل پس کرانه های بندرچابهار ، کارخانه های تکمیل بزنید و حتی به کلی نقل مکان کنید تا هزینه های صادرات را کم و قدرت رقابت خود را افزایش دهید بجای اینکه هر یک در یک استانی محصور بشید و بشینید که سفارش دولتی بیاد و نیامد یکسره نق بزنید کی می خواد این چیزا تو مملکت ما درست بشه ؟ نگرش و سطح تفکر شما ، مال فروختن ۱۰ تا لکوموتیو به مجموعه کشورهایی مثل عراق ، سوریه ، کوبا ، ونزوئلا ، بولیوی ، پرو و ... و ده ها کشور متوسط و فقیر آفریقایی هم نیست سطح نگرش و تفکر شما آنقدر ضعیف است که حتی نمی توانید به گرفتن نیم درصد بازارهای جهانی هم فکر کنید ! حتی نیم درصد بازار کشورهای جنگ زده و درگیر مشکلات را هم نتوانستید بگیرید ! دولت ها در دیپلماسی اقتصادی کم می گذارن و اساسا این کاره نیستند و نمی فهمند رایزن اقتصادی یعنی چی ، شما که ادعای اهل فن بودن و بلدی تجارت دارید باید تیم ارزیاب تجاری داشته باشید کشورهای مستعد را شناسایی کنید پرونده ها را در سفارت خانه ها باز کنید و کار را با دریافتی ثابت و پورسانت درصدی در صورت بستن و تحقق قرارداد به جلو ببرید . برای چنین مواردی حتی تحریم ها هم نمی تواند مانعی ایجاد کند شما مثلا می توانید به کشور A ، لکوموتیو صادر کنید آن کشور ، نیاز کشور ما را در بخش دیگر تامین کند پولش را در داخل مملکت دریافت کنید هزار روش دیگر هم هست اما متاسفانه نگرش بشدت ضعیف است همتون دنبال بازار انحصاری و بستن درهای مملکت و نشستن و گرفتن سفارش دولتی هستید معلومه با این وضعیت وقتی دولت سفارش خارجی می ده فریاد می کشید و گوش فلک را کر می کنید مثالش اینکه زاکانی قرارداد خرید حدود هزار واگن را بسته که یک هفتم نیازهای کشور هم نیست حتی نیازهای خود شهر تهران را هم تکمیل نمی کند بعد چقدر بیانیه دادین و سخنرانی کردین ؟ برید روی سطح فکرتون کار کنید .