| کد خبر: 265268 |

جزئیات ساخت آزادراه شمالی کرج؛

از احداث پیچیده‌ ترین پل ایران تا روزی ۹۰ میلیارد تومان صرفه جویی سوخت

بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۷.۵ کیلومتر از سال ۹۴ آغاز شد. این بزرگراه، آزادراه شهید همت در شرق کرج را به آزادراه کرج قزوین در غرب کرج متصل می کند و موجب روان سازی ترافیک در آزادراه های استان البرز و همچنین کاهش بار ترافیک معابر درون شهری می شود.

تین نیوز

 

بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۷.۵ کیلومتر از سال ۹۴  آغاز شد. این بزرگراه، آزادراه شهید همت در شرق کرج را به آزادراه کرج_ قزوین در غرب کرج متصل می کند و موجب روان سازی ترافیک در آزادراه های استان البرز و همچنین کاهش بار ترافیک معابر درون شهری می شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، فاز نخست پروژه بزرگراه شمالی  کرج (شهید سلیمانی) قرار است همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان البرز افتتاح شود. 

این پروژه یکی از طرح های مهم و البته زمان بری است که اجرای آن با وقفه طولانی و چند ساله مواجه شده بود اما به همت دولت سیزدهم فاز نخست آن در آستانه افتتاح قرار گرفته و قرار است بخشی از این پروژه 17.5 کیلومتری با هدف روان سازی سریع تر ترافیک درون شهر کرج مورد بهره برداری قرار گیرد.

عملیات اجرایی بزرگراه شمالی کرج به طول 17.5 کیلومتر از سال 94  آغاز شده  است، این بزرگراه، آزادراه شهید همت در شرق کرج را به آزادراه کرج_ قزوین در غرب کرج متصل می کند و موجب روان سازی ترافیک در آزادراه های استان البرز و همچنین کاهش بار ترافیک معابر درون شهری می شود.

این پروژه بخش زیادی از ترافیک البرز که شاهراه ارتباطی 14 استان کشور است را برطرف می کند. استان البرز دارای یک هزار و 450 کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است و به عبارت ساده با وجود حجم بالای تردد در مسیرهای ارتباطی بخش کوچکی از جاده های کشور را در اختیار دارد.

این در حالی است که همسایه بودن با پایتخت و سرریز ترافیک به این کلانشهر علاوه بر ایجاد مشکلات ترافیکی سبب افزایش آلاینده های زیادی نیز در این استان شدند. بر همین اساس یکی از ایده هایی که برای حل این مشکل اندیشیده و امروز به همت دولت سیزدهم به بار نشسته است احداث کمربندهای شمالی بوده است.

با هدف بررسی و آشنایی با چگونگی آغاز به کار پروژه بزرگراه شمالی کرج و راه و پرفراز و نشیبی که این پروژه تا امروز به خود دیده است،  گفت وگویی با ابوالفضل رحمانی مدیرعامل شرکت احداث کنار گذر شمالی کرج می خوانیم؛ 

پروژه بزرگراه شمالی کرج از جمله پروژه های استان البرز است که پس از سالها امروز شاهد تکمیل این پروزه هستیم؛ برای اولین سؤال بفرمایید پروژه بزرگراه شمالی کرج از چه سالی و با چه هدفی آغاز شد؟

پروژه بزرگراه شمالی از سال 94 آغاز شد. اهمیت این پروژه از آنجایی است که حدود 14 استان کشور برای رسیدن به پایتخت از تنها مسیر موجود در استان البرز یعنی اتوبان میانی شهر کرج استفاده می کردند و می کنند و همین موضوع مشکلات زیادی در حوزه ترافیک و  آلودگی هوا برای کرج به دنبال داشته است.

بر همین اساس با تدابیر صورت گرفته و به دلیل نیاز وزارت راه و شهرسازی و همچنین پدافند غیرعامل، برای ایجاد یک مسیر جدید ارتباطی با هدف اتصال این استان ها به پایتخت و در کنار آن کاهش حجم ترافیک در البرز طرح مطالعاتی و آسیب شناسی پروژه و بررسی نقاط ضعف و قوت آن آغاز شد.

در گام نخست پس از انجام مطالعات و تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی،  512 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شد. در کنار تأمین اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد شهرداری به نیز عنوان سرمایه گذار وارد اجرای این طرح شود که در نهایت پس از افتتاح، بخشی از درآمد سالانه بهره برداری این پروژه در ازای سرمایه گذاری به شهرداری کرج اختصاص یابد.

صرفه جویی روزانه 90 میلیارد تومان در بخش سوخت با بهره برداری از آزادراه شمالی کرج

در حال حاضر تردد اتوبان تهران_قزوین در محدوده استان البرز شاهد ترافیک های سنگینی است که این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت نیز خواهد شد؛ ایجاد بزرگراه شمالی در این بخش چه میزان تأثیر در کاهش ترافیک و مصرف سوخت خواهد داشت؟

در این رابطه از همان ابتدا مطالعات بسیار خوبی صورت گرفت و براساس استخراج اطلاعات تحقیقات دانشگاهی روی پروژه مشخص شد فقط از محل بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت در صورتی که آزادراه شمالی کرج راه اندازی شود روزانه 90 میلیارد تومان در این حوزه صرفه جویی خواهد شد.

با این میزان ذخیره ای که در مصرف سوخت بوجود می آید عملاً این پروژه هزینه ساخت خودش را در کمتر از یک سال تأمین خواهد کرد. به این نکته تاکید می کنم تمام هزینه های اجرایی پروژه فقط از محل صرفه جویی در هزینه سوخت جبران خواهد شد.

پروژه برای فعالیت خود با مشکل معارضین مواجه نشد؟

اتفاقاً مشکل معارضین زیادی وجود داشت و یکی از همین معارضین سال ها پروژه را معطل خود کرده بود و اجازه ساخت پل روی طالقانی شمالی به دلیل وجود این معارض وجود نداشت. همین عوامل سبب شده بود تا پروژه با کندی پیشرفت مواجه شود. از سوی دیگر به دلیل مشکل تأمین منابع مالی در پروژه امکان توافق و تملک املاک معارض نیز وجود نداشت. تأمین منابع مالی بوجود آمده نیز فقط کفاف خریدهایی که مواد اصلی محسوب می شد و می بایست از خارج از کشور تهیه شود را می داد و امکان فعالیت دیگری نبود که این اتفاقات تا سال 1401 ادامه پیدا کرد و عملاً پروژه متوقف شد.

یکی از مهمترین معارضین این پروژه همان ملک معروف طالقانی شمالی بود که در امتداد ساخت پل روی بلوار طالقانی شمالی قرار گرفته بود، در یک سال گذشته با مالک وارد مذاکراتی شدیم و در نهایت در حال حاضر ملک موردنظر خالی و آماده تخریب است که پایه های پل روی آن ساخته شود.

20 تقاطع غیر همسطح ویژگی مهم بزرگراه شمالی

از این پروژه با عنوان یکی از مهمترین پروژه های حال حاضر کشور یاد کردید؛ از ویژگی های این پروژه برایمان توضیح دهید که چرا این عنوان را به کار بردید؟

در طول این پروژه که بالغ بر 17 کیلومتر است، 20 تقاطع غیرهمسطح وجود دارد که هشت تقاطع از جمله تقاطع طالقانی در نوع خود بی نظیر است.

همچنین در طراحی های صورت گرفته می توان گفت که یکی از پیچیده ترین و البته خاص ترین پل های خاورمیانه در مسیر اتصال بزرگراه شمالی به اتوبان کرج قزوین در نظر گرفته شده است که با استفاده از توان فنی و دستان متخصصان و مهندسان توانمند داخلی در حال ساخت است. اگر این اتفاقات را در کنار تحریم ها و با جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا بگذاریم متوجه توان و پتانسیل استعدادهای کشور در حوزه راهسازی خواهیم شد.

به بخشی از مشکلات تحریم و حضور مهندسان ایرانی در این بخش اشاره کردید؛ در این موضوع برخی از تجهیزات و وسایل موردنیاز، مسلماً تامین خارجی داشته است می توانید برای این موضوع مصداقی را مشخص کنید؟

هرچند می بایست از توان فنی و مهندسی مهندسان در کشور در این حوزه به خود بالید اما مسلماً برخی از تجهیزات از جمله تجهیزات ساخت پایه های پل در ارتفاع نیاز بود از خارج از کشور تهیه شود برای تهیه این تجهیزات در دوران تحریم مجبور بودیم به روش های مختلف آن را تأمین می کردیم.

یکی از مهمترین این تجهیزات سازه ای فلزی است که در ارتفاع 135 متری از زمین می بایست محل امنی برای فعالیت کارگران باشد از این رو مجبور بودیم این سازه را از یکی از کشورهای اروپایی وارد کنیم. با توجه به تحریم های موجود سختی های فراوان برای وارد کردن این تجهیزات متحمل شدیم. در مقطعی مجبور به استفاده از کولبران شدیم تا تجهیزات این پل توسط آنها و به شکل جدا جدا وارد کشور شود. در مقطعی هم مجبور شدیم از دو کشور مختلف تجهیزات را وارد کنیم.

نکته ای درباره سازه ای که بالای بلندترین پایه این پل قرار دارد باید عرض کنم که سازه ای که در ارتفاع 135 متری پل قرار دارد نزدیک به 80 تن وزن دارد که توسط جک های بالابرنده مخصوص 20 سانت، 20 سانت به بالای پل انتقال داده شده تا در بالای پل بتوان کارهای عمرانی را انجام داد.

بزرگراه شمالی کرج، از جمله مهمترین پروژه های راهسازی محسوب می شود، در طول مسیر نیز چند پل مهم و بزرگ داریم. در این خصوص توضیحاتی را بفرمایید.

برای اتصال غرب به شرق بزرگراه شمالی که بتوان آن را به بزرگراه همت متصل کرد، دو پل بزرگ دیده می شود؛ یکی روی رودخانه که به پل B1 (بی یک) معروف است و یکی در محدوده انتهای فعلی بزرگراه همت که در نزدیکی تونل بیلقان دیده می شود که به پل B0 (بی صفر) معروف است.

در پل بی صفر که روی جاده چالوس قرار دارد یکی از بزرگترین پل ها با گردش های مختلف است که حجم خاکبرداری آن برابر با یک ونیم میلیون متر مکعب است که به اندازه یک کوه خیلی خیلی بزرگ باید خاکبرداری در این پل انجام شود. این خاکبرداری ها انجام می شود تا برسیم به پل بی یک که روی رودخانه کرج در حال ساخت است. در حال حاضر پل B1 پیچیده ترین و فنی ترین پروژه عمرانی در کل کشور است.

ما در کشور این سطح از مهندسی را یک جا در یک پروژه نداریم، شاید در پروژه ای ارتفاع بیشتر باشد، یا مثلا دهانه پل بیشتر از سایر بخش ها باشد اما در این پل در مجموع بلندترین و طویل ترین پل آزادراهی کشور و خاورمیانه را داریم و دارای بلندترین دهانه اجرایی در پروژه های آزادراهی کشور است.

سؤال این است که چرا این پل، به این ابعاد  در نظر گرفته شده است؟

دو چالش مهم در اجرای این پل وجود داشت، اول اینکه باید از دره بیلقان عبور می کردیم و دوم اینکه آبگیر بیلقان که تأمین کننده بخشی از آب پایتخت است، زیر پایه این پل قرار دارد. اگر می خواستیم به تأسیسات آبگیر بیلقان که بحث استراتژیک و پدافند غیرعامل آن اهمیت بالایی دارد، سبب شد دهانه پل به این ابعاد در نظر گرفته شود.

پل B1 یکی از پرچالش ترین پل های کشور است که دقت آن در اندازه میلی متر است، بتن این پروژه بتن خاصی است که در استحکامات نظامی از آن استفاده می شود.

میزان بتن ریزی که در این پروژه در حال انجام است از بتن ریزی برج میلاد بیشتر است. میزان بارگذاری که روی این پل در نظر گرفته شده است، 32 هزار تن روی هر پایه پل است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، باید گفت از کرج به تهران اگر تریلی پشت تریلی بایستد هر پایه پل توانایی نگهداری این حجم از بار را دارد.

این پل تا 8.5 ریشتر زلزله را تحمل می کند و هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد.

 

افزایش هزینه 20 برابری اجرای پروژه؛ از 500 به 10 هزار میلیارد تومان

یکی از موضوعاتی که در این پروژه مشهود بود، طولانی شدن زمان پروژه است. بر اساس اطلاعات ما برای اجرای این پروژه کنسرسیومی متشکل از 6 شرکت وارد کار شدند اما پروژه بازهم طبق برنامه پیش نرفت.

در موضوع تأمین منابع و اقدامات جاری و مالی، شهرداری به عنوان کارفرما وارد کار شد. در ابتدا گروهی متشکل از 6 شرکت اقدام به اجرا و تأمین منابع اولیه پروژه کردند اما در روند اجرای طرح مالی و تأمین منابعی که داشتند به مشکل برخوردند و همین مسئله سبب ایجاد وقفه در ادامه کار شد.

وقفه در اجرای پروژه و زمان بر شدن آن سبب شد افزایش بسیار سنگینی در حوزه اجرایی بر پروژه تحمیل شود، به گونه ای که در حال حاضر پروژه بیش از 40 برابر افزایش هزینه را در برداشته و از 512 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده اولیه، اکنون به نزدیک 10 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان داد هر چقدر کار عمرانی طولانی تر شود هزینه ها افزایش می یابد و در نهایت دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

برای رفع مشکل بوجود آمده در تامین منابع مالی چه اقداماتی صورت گرفت، گفته شده موافقتنامه سه جانبه ای بین شهرداری کرج و بخش خصوصی برای اجرای آزادراه شمالی کرج منعقد شد که ظاهراً به نتیجه نرسید، سرانجام این موافقتنامه به جایی رسید؟

از آنجایی که تأمین منابع مالی بر عهده 6 شرکت گذاشته بود، مقرر شده بود شهرداری با واگذاری املاک خود به 6 شرکت و تبدیل این منابع به منابع ریالی از سوی شرکت ها، اعتباراتی به پروژه تزریق شود اما متأسفانه در آن زمان مشکلاتی ایجاد شد که امکان ادامه این تفاهم نامه میسر نشد و عملاً شرکت های واسط برای تأمین منابع مالی پروژه کنار گذاشته شدند. با این اقدام، عملاً تامین منابع مالی با توجه به بالا رفتن حجم آن که از توان شهرداری کرج نیز خارج بود به مشکل برخورد و شرکت ها از قرارداد خارج شده و در واقع تمام بار این مجموعه به گردن شهرداری کرج افتاد.

شهرداری کرج هم که به تنهایی امکان تأمین هزینه های اجرای این پروژه را نداشت، تلاش کرد هزینه های اجرای پروژه با دولت تقسیم شود و به دنبال راهکاری بود تا از طریق منابع دولتی بتواند این پروژه را ادامه دهد. از این رو پس از سفر نخست هیئت دولت به البرز در فروردین 1401 با تلاشهای استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر، مقرر شد دولت نیز در بخشی از اجرای این پروژه وارد شده و برای ادامه عملیات مبالغی را تزریق کند.

در مرحله اول مقرر شد به پروژه حدود 400 میلیارد تومان اوراق دولتی تزریق شود اما این اوراق نیز با مشکلاتی مواجه شد. چرا که خرد کردن این اوراق برای فروش بیشتر و  همچنین سررسیدی که اعلام شده بود، از ارزش اوراق کاست و در مجموع حدود 260 میلیارد تومان از 400 میلیارد اوراقی که فروخته شد، دست شهرداری کرج را برای اجرای پروژه بزرگراه شمالی گرفت.

 یقینا با توجه به افزایش تورم نیاز به برنامه ریزی مجدد مالی بود، بررسی های جدید چه میزان اعتبار برای پروژه پیش بینی کرد؟

یکی از مهمترین اقداماتی که در بدو ورود به این پروژه می بایست در دوره جدید مورد بررسی قرار می گرفت، به روزرسانی هزینه های پروژه بود که در سال 1401 هزینه های اجرای پروژه را به روزرسانی کردیم و به رقمی معادل 6 هزار میلیارد تومان رسیدیم. البته برای سال 1402 نیز مجدداً هزینه های پروژه به روزرسانی شد و به رقمی بیش از 7 هزار میلیارد تومان برای افتتاح کامل پروژه رسیدیم.

این زمانی معنا پیدا می کند که این رقم را در مقابل کل هزینه عمرانی شهرداری کرج یعنی حدود 4 هزار میلیارد تومان بگذاریم و بر همین اساس تأمین چنین اعتباری عملاً از توان شهرداری خارج بود و باید مشارکت دولت نیز به کار گرفته می شد.

پروژه مشارکتی با وزارت راه و شهرسازی

با این اوصاف وضعیت مالی پروژه وضعیتی بحرانی تبدیل شده بود. پس چگونه توانستید گره مالی این ابر پروژه استان البرز که به تعبیر شما 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد را باز کنید؟

همانطور که گفته شد، پروژه در مقطعی عملاً تعطیل شده بود، چرا که از یک سو امکان تزریق منابع مالی نبود و از سوی دیگر، امکان اجرای پروژه نیز میسر نبود، از این رو با توجه به رایزنی های بسیار زیاد استاندار، شهردار و نمایندگان مجلس تلاش شد پروژه در قالب پروژه های مشارکتی با دولت پیش برود که در نهایت بعد از جلسات بسیار دولت پذیرفت در پروژه های مشارکتی دولت قرار گیرد. اما این پروژه مشکل دیگری داشت و آنهم نداشتن مجوز ماده 23 بود که این مجوز به دولت اجازه سرمایه گذاری در قالب پروژه های مشارکتی می داد، از این رو با برگزاری 76 جلسه مستمر فقط درباره اخذ مجوز ماده 23 این پروژه به عنوان پروژه مشارکتی دولت دیده شد و دولت اقدام به سرمایه گذاری در این پروژه کرد.

هنگامی که مشارکت دولت برای این پروژه پذیرفته شد، الحاقیه طرح مشارکت دولت نیز آماده و انجام شد و بار دیگر با کارشناسی مجدد هزینه ها در سال 1402 رقم ریالی پروژه از 6 هزار میلیارد تومان به 7 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافت که بر اساس قرارداد بین شهرداری کرج و وزارت راه و شهرسازی، دولت موظف به هزینه کرد 50 درصد کل مبلغ پروژه شد.

با این اقداماتی که صورت گرفت و مبالغ ریالی تزریق شده به پروژه، عملاً پروژه به بار نشست و شروع به فعالیت کرد که مجموع اقدامات موجب شد از سال گذشته پروژه روند بسیار خوبی را به خود بگیرد و بتواند با پرداخت مطالبات عقب مانده پیمانکاران، امروز بزرگراه شمالی کرج به جایی برسد که فاز نخست آن در آستانه راه اندازی باشد.

آزادراه شمالی کرج، یکی از سودآورترین مسیرهای آزادراهی ایران می شود

 به نظر شما آیا شهرداری توان پرداخت سهم سه هزار و 500 میلیارد تومانی خود را دارد؟

اعتقاد بنده این است که شهرداری می تواند از ظرفیت هایی که در اختیار دارد به خوبی استفاده کند. در طول یک سال و نیم گذشته حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان توسط شهرداری به پروژه تزریق شده است، این نشان دهنده این است که شهرداری کرج، توان پرداخت هزینه های این پروژه را دارد، همانطور که تاکنون تمام مجموعه مدیریت شهری از جمله شورا و بخش های مختلف شهرداری کرج نشان داده اند عزم خود را برای به پایان رساندن پروژه جزم کرده اند و امیدوارم این پروژه در زمان بندی موردنظر به اتمام برسد.

من به عنوان مدیری که در پروژه هایی مثل پل صدر تهران کار کرده ام هم از جهت فنی و هم از نظر مالی به پروژه بزرگراه شمالی کرج خوش بین هستم و معتقدم یکی از بزرگترین پروژه های کشور هم اکنون در کرج در حال انجام است. به همین دلیل، پروژه بزرگراه شمالی کرج از نظر اقتصادی پروژه سودآوری خواهد بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بزرگراه شمالی کرج به دلیل این مزیت هایی که گفته شد، جزو یکی از پرسودترین مسیرهای بزرگراهی و آزادراهی کشور است. اما این را نیز نباید فراموش کرد که افزایش هزینه های بهره برداری از آن نیز قابل توجه است.

سودآوری این پروژه در چه چیزی است؟ یعنی اگر شهرداری در آن سرمایه گذاری کرده در نهایت چه چیزی نصیبش خواهد شد؟

یقیناً یکی از مهمترین سودآوری هایی که شهرداری کرج از این پروژه خواهد داشت و به یقین دولت و مردم نیز از آن بهره خواهند برد، همان صرفه جویی در مصرف سوخت است که اگر فقط همین اتفاق بیفتد دولت هزینه ساختش را تأمین خواهد کرد.

اما در کنار این موضوع فرصت های سرمایه گذاری که در کنار این بزرگراه برای شهرداری کرج به عنوان سرمایه گذار اصلی آن بوجود می آید از جمله عوارض، مجتمع های خدماتی و گردشگری، تبلیغات محیطی و دیگر فرصت های سرمایه گذاری که امکان تعریف برای آن وجود دارد، می تواند درآمد پایداری برای شهرداری کرج محسوب شود.

بر اساس توافق صورت گرفته با دولت، پس از افتتاح پروژه، درآمدهای این بزرگراه تا 33 درصد به شهرداری کرج اختصاص می یابد. این در حالی است که حتی اگر سالانه 10 درصد هزینه استهلاک و نگهداری این پروژه را در نظر بگیریم با این اوصاف شهرداری بازهم از سود حاصل از این پروژه درآمدهای مناسب و پایداری خواهد داشت. در واقع می توان گفت که تصمیم هوشمندانه ای برای شهر کرج بود.

برخورداری از سه درصد راه های کشور و 28 درصد ترافیک کشور

ممنون که به صورت مبسوط موضوع منابع مالی و تأمین هزینه های این پروژه را تشریح کردید، اما یکی از مهمترین کارکردهای این پروژه ایجاد راه های ارتباطی بین غرب کشور و پایتخت است، بفرمایید در حال حاضر وضعیت راه های استان البرز به چه صورت است؟

البرز با وجود اینکه در مسیر ارتباطی 14 استان کشور قرار دارد اما فقط از 3 درصد راه های کشور برخوردار است این در حالی است که حدود 28 درصد از کل ترافیک کشور به راه های این استان ختم شده و یا از آن عبور می کند. به همین دلیل حجم بسیار بالایی از ترافیک بر راه های استان تحمیل شده که به یقین مهمترین این راه ها، اتوبان میانی کرج یا همان اتوبان تهران_کرج_قزوین است.

آیا پیش بینی برای اینکه بالاخره راه های ارتباطی به پایتخت باید چه میزان باشد وجود دارد؟ یعنی اینکه بررسی ای صورت گرفته که دسترسی های به پایتخت باید از چه مسیرهایی باشد؟ منظورم فقط از مسیر استان البرز به پایتخت است.

طبق مطالعات صورت گرفته بیش از 28 خط عبور و مروری برای رسیدن به تهران از مسیر البرز نیاز داریم که هم اکنون فقط 10 خط به صورت رفت و برگشت وجود دارد.

با احداث و راه اندازی بزرگراه شمالی هشت خط نیز  بر این ظرفیت افزوده می شود. در کنار این خطوط البته نیازمند این مهم هستیم که اتوبان جنوبی و یا کمربندی جنوبی نیز به مسیرهای دسترسی اضافه شود که مسلماً خطوط بزرگراه جنوبی برای انتقال ماشین آلات سنگین ایجاد خواهد شد.

ساخت این پل تا چه زمانی طول خواهد کشید؟

بر اساس زمان بندی صورت گرفته امیدوارم بتوانیم این پل را ظرف 6 ماه آینده به اتمام برسانیم و اتصال دو طرف بزرگراه را به یکدیگر برقرار کنیم.

اگر با برنامه ریزی صورت گرفته جلو برویم ان شاالله امیدوارم در یک سال آینده بتوانیم کرج را به همت متصل کنیم.

برنامه داریم در سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری حدود 7 کیلومتر از این پروژه که در محدوده شهری محسوب می شود و بار ترافیکی شهری را کاهش می دهد افتتاح کنیم. این افتتاحیه حدفاصل بین بلوار طالقانی شمالی تا بلوار انقلاب در باغستان کرج خواهد بود.

از طرفی همزمان فعالیت روی دو پل مهم و حیاتی B0 و B1 را نیز انجام می دهیم و امیدواریم با تکمیل این دو پل ظرف یک سال آینده کرج به همت متصل شود و به طور قطع حجم قابل توجهی از بار ترافیکی شهری را کاهش خواهد داد.  همچنین در صورت تخصیص اعتبار و تزریق منابع مالی با همین سرعتی که در چند ماه گذشته شاهد بودیم تا یک سال و نیم آینده کل پروژه را به سرانجام می رسانیم و در نهایت اتوبان همت به اتوبان قزوین متصل شود.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.