| کد خبر: 21505 |

عزم بخش خصوصی برای مشارکت

وبلاگ تین نیوز | با توجه به سخنان آقای نوبخت درمورد به پایان‌رساندن تدوین پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم و اظهارات ایشان مبنی براینکه این پیش‌نویس را همراه با 14 پیوست به مقام معظم رهبری تقدیم کردیم و تاکنون مشکلی در این مورد نداشتیم و به گفته وی برنامه ششم توسعه مبنای تدوین بودجه سال 1395 خواهد بود می‌توان گفت اقدام به موقع دولت در تدوین برنامه ششم جای تقدیر دارد. همانطور که در خاطرمان است دولت قبل با اقدام دیرهنگام خود نسبت به تدوین برنامه پنجم عملکرد ضعیفی در این راستا داشت و این موضوع باعث شد برنامه چهارم یک سال دیگر تمدید شود و بعد از آن برنامه پنجم آغاز شد. 

خوشبختانه در دولت تدبیر و امید برنامه ششم با انضباط مورد انتظار تدوین شد و این نکته مثبت دیگری در عملکرد دولت یازدهم محسوب می‌‌شود. اسناد پشتیبان و مطالعات برنامه ششم به نظر می‌‌رسد که به قدر کافی منسجم و معتبر باشد اما آنچه لازم است اینکه مطالعات در بخش‌هایی که نیاز به بررسی و اظهارنظر دارند منتشر شود و مانند سند خروج از رکود به بوته نقد و نظر صاحبنظران گذاشته شود تا زمینه اصلاحات لازم و تقویت بنیان اولیه برنامه فراهم شود.
 
برنامه ششم به جهت وضعیتی که کشور ازنظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آن قرار دارد و چالش‌ها و مسائل متعددی که در تمام حوزه‌ها و موضوعات وجود دارد، بدون شک باید برنامه‌ای بسیار متفاوت از برنامه‌های قبلی باشد، یعنی باید در تمام این ابعاد، برنامه بتواند پاسخ‌های لازم را به نحواحسن درنحوه مواجهه با این چالش‌ها بدهد. البته هیچ برنامه‌ای عاری از عیب و نقص نخواهد بود اما اینکه در فرآيند تدوین و نوشتن آن سعی بر آن شود که نقایص و عیوب کمتر شود. درمقایسه با برنامه پنجم که برنامه پرایرادی بود و شاهد بودیم که در دولت قبل که خود این برنامه را تهیه و تنظیم کرده بود، نه توانستند آن را اجرا کرده و نه توانستند به آن عمل کنند و پایبند به اصول آن باشند.
 
برنامه ششم در مقایسه با برنامه پنجم همین که از نقایص کمتری برخوردار بوده و همین‌که دولت زودهنگام مبادرت به تدوین برنامه کرده است این فرصت ایجاد خواهد شد که با مشورت‌گرفتن و رایزنی با صاحبنظران و ذینفعان این نواقص و عیوب برطرف شود. بخش خصوصی با توجه به چالش‌های متعدد اقتصاد و محیط کسب و کار عزم جدی دارد تا در تدوین این برنامه با دولت همکاری کرده و مشارکت داشته باشد. به همین جهت در اتاق ایران کارگروهی ویژه این کار تشکیل شده است همچنین خبرگان بخش خصوصی از حوزه‌های مختلف در این کارگروه حضور دارند.
* نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.