| کد خبر: 107929 |

حمل‌و‌نقل جاده‌ای همچنان پیشتاز؛

بسیاری از فرودگاه‌های ایران غیر‌اقتصادی هستند

هفته‌نامه حمل ونقل|

گروه اقتصادی

: ۵۰ درصد پروازهای ایران تنها در چهار فرودگاه اصلی ایران صورت می‌گیرد. به گزارش حمل‌و‌نقل، بررسی‌های صورت گرفته توسط شرکت فرودگاه‌های ایران نشان می‌دهد نیمی از مجموع ۴۳ هزار پروازی که در شهریور ماه سال جاری صورت گرفته است به ۴ فرودگاه مهر آباد، امام خمینی، مشهد و شیراز تعلق داشته است.


این آمار نشانگر پابرجایی نگرانی مقامات وزارت راه و شهرسازی از بلا استفاده ماندن تجهیزات بخش مهمی از فرودگاه‌های ایران است.  پیش از این نیز بارها مسولان صنعت هوایی ایران انتقاداتی را متوجه تصمیماتی کرده‌اند که در گذشته اتخاذ شده و به افزایش تعداد فرودگاه‌های ایران بدون توجه به زیرساخت‌ها و نیازهای هر منطقه صورت گرفته است.

 
درحالی ۵۰ درصد از پروازهای ایران در چهار فرودگاه صورت می‌گیرد که طبق اعلام شرکت پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت هوایی کشور ۸۳ فرودگاه در ایران وجود دارد که البته بخشی از این فرودگاه‌ها در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی نیست.

۲۲ فرودگاه از مجموع این تعداد فرودگاه از حوزه شرکت فرودگاه‌های کشور خارج بوده و در اختیار دیگر نهادها از حمله نیروهای نظامی و شرکت نفت و... است. بر‌اساس آمارهای ارائه شده تعداد فرودگاه‌های فعال ایران ۴۹ فرودگاه اعلام شده است که بررسی وضعیت پروازها در این فرودگاه‌ها نشان از غیر‌اقتصادی بودن فعالیت بخش مهمی از آنها دارد.

بر اساس این گزارش بخش‌های مهمی از ظرفیت‌های فرودگاهی حتی در شهرهای بزرگی مانند یزد و اردبیل و... بلااستفاده مانده است. همین امر موجب شده است در کل کشور بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه بلااستفاده باقی بماند. 

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی و دست اندرکاران این صنعت معتقدند که لازم است تدابیری برای استفاده از ظرفیت‌های خالی و فعال کردن این حوزه از اقتصاد در دستور کار قرار گیرد. برخی برآوردها نشان می‌دهد تجهیز ناوگان هوایی ایران به هواپیماهای کوچک می‌تواند زمینه ساز استفاده از ظرفیت‌های معطل شده در این حوزه باشد. 

 

ایران مذاکراتی را در این حوزه در دستور کار قرار داده است که از آن جمله می‌توان به قصد ایران برای خرید هواپیماهای کوچک میتسوبیشی از ژاپن اشاره کرد. 

بررسی‌ها نشانگر آن است که اقداماتی از این دست در توسعه حمل‌و‌نقل هوایی داخلی ایران و همچنین رونق فرودگاه‌های کوچک در شهرهایی که مسافران چندانی ندارند مؤثر باشد  چرا که نبود ناوگان متناسب با فرودگاه‌های کوچک ایران عملا بسیاری از آنها را از کارایی انداخته و آمار شهریور ماه شرکت فرودگاه‌ها نیز این امر را تصدیق می‌کند.


 فرودگاه‌هایی با کمتر از یک پرواز در روز
 بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از فرودگاه‌ها حتی یک پرواز در روز را به ثبت نرسانده‌اند و اتفاقا هر هفته شاهد یک پرواز با تعدادی بیشتر بوده‌اند که همین امر غیر‌اقتصادی بودن عملکرد این فرودگاه‌ها را تأیید می‌نماید.


در آخرین ماه تابستان که از سوی بسیاری از کارشناسان ماه پرسفر ایرانی‌ها نیز تلقی می‌شود از مجموع ۴۹ فرودگاه فعال در کشور، ۳۵ فرودگاه، حتی یک درصد از کل پروازهای انجام شده را نیز به خود اختصاص نداده‌اند و در این آمار نام فرودگاه‌های مراکز استانی چون کرمان، زاهدان، رشت، ارومیه، گرگان، سنندج، یاسوج، شهرکرد، همدان، اراک و زنجان به چشم می‌خورد.

این درحالی است که در میان شهرهای مورد اشاره برخی شهرها مقاصد توریستی ایرانیان در شهریور ماه تلقی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به رشت، ارومیه، همدان و گرگان اشاره کرد.

به‌این‌ترتیب مشخص می‌شود به رغم بالا بودن تعداد مسافران در این شهرها، تقاضا برای خرید بلیت سفر هوایی پایین بوده یا اینکه پروازی برای پاسخ به این تقاضا وجود نداشته است. بر اساس گزارش منتشر شده از شهریور ماه، ۲۰ فرودگاه ایران حتی صد پرواز در ماه را نیز تجربه نکرده‌اند و عملکرد بعضی فرودگاه‌ها حتی به یک پرواز در طول هر روز نیز نمی‌رسد.

در این ماه فرودگاه‌های خوی و زنجان با ۱۸ پرواز، بم با ۱۶ پرواز، جیرفت و رفسنجان با ۱۲ پرواز و شاهرود تنها با هشت پرواز ساکت‌ترین فرودگاه‌های کشور را تشکیل داده‌اند.


حمل‌و‌نقل جاده‌ای همچنان پیشتاز
در شرایط کنونی حمل‌و‌نقل جاده‌ای مهم‌ترین بخش حمل‌و‌نقل ایران را تشکیل می‌دهد و بخش مهمی از جابه‌جایی مسافر و بار در این حوزه صورت می‌گیرد. سهم حمل‌و‌نقل جاده‌ای از هر دو مورد بیش از ۹۰ درصد برآورد شده است. این درحالی است که حمل‌و‌نقل جاده‌ای جدا از مضراتی که بابت مصرف بالای سوخت متوجه اقتصاد ایران می‌کند، از‌گران‌ترین وجوه حمل‌و‌نقل برای اقتصاد کشور تلقی می‌شود.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که قیمت یارانه‌ای سوخت در ایران وجود دارد نمی‌توان انتظار توسعه سایر وجوه حمل‌و‌نقل را داشت. تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی ایران می‌تواند سبد حمل‌و‌نقل ایران را با گسترش روبه‌رو کرده و مانع از هدر رفتن ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه شود.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.