| کد خبر: 262637 |

رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران هشدار داد:

◄ خطرساز بودن تونل های جاده ای کشور بدون سیستم تهویه

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تاسیسات نسبت به مخاطرات زیربار ترافیک رفتن تونل های جاده ای کشور بدون برخورداری این تونل ها از سیستم تهویه مطبوع مناسب هشدار داد.

تین نیوز

مجتبی کاوه - رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تاسیسات نسبت به مخاطرات زیربار ترافیک رفتن تونل های جاده ای کشور بدون برخورداری این تونل ها از سیستم تهویه مطبوع مناسب هشدار داد.

به گزارش تین نیوز، مهدی بستانچی که در جمع خبرنگاران حاضر در تور بازدید از محصولات و دستاوردهای شرکت های عضو انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران سخن می گفت، بیان کرد: سیستم های تهویه تونل های مترو از کشورهای خارجی مثل آلمان وارد می شد که به همت متخصصان این شرکت، این سیستم ها داخلی سازی شد. در حال حاضر سیستم های تهویه داخلی در برخی خطوط مترو شهرهای تبریز، کرج، قم و تهران نصب و در حال کار است و کیفیت و صرفه اقتصادی این سیستم ها قابل رقابت با سیستم ها و تجهیزات وارداتی است، ضمن آن که سیستم های داخلی از خدمات پشتیبانی قابل قبولی نیز برخودار است.

مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی در ادامه با اشاره به بی توجهی مسئولان پروژه های عمرانی به ضرورت نصب سیستم های تهویه مطبوع کارآمد در تونل های جاده ای ، بیان کرد: طراحی و ساخت سیستم های تهویه باکیفیت برای تونل های جاده ای در این مجموعه انجام گرفته است اما به دلیل نبود سفارش و تقاضا از سوی مجریان پروژه های عمرانی، از این ظرفیت استفاده نمی شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران با هشدار درباره مخاطره آمیز بودن بی توجهی به تهویه مطبوع تونل های جاده ای برون شهری و درون شهری، تصریح کرد: نباید منتظر باشیم حادثه تلخ یا فاجعه ای در تونل ها رخ دهد و دچار تلفات جانی شویم و بعد به فکر اجرای استانداردهای بین المللی باشیم. در حال حاضر تعداد بسیار کمی از تونل های جاده ای کشور دارای سیستم تهویه مطبوع هستند که متاسفانه این سیستم ها هم کارآمد نیستند، ضمن آن که آزادراه ها و بزرگراه های پرتعدادی در کشور داریم که اصولا سیستم تهویه مطبوع برای آنها نصب نشده است. این در حالیست که بر اساس استانداردهای بین المللی هر 1000 متر تونل باید دارای سیستم تهویه مطبوع استاندارد و کارآمد باشد.

بستانچی یادآور شد؛ هزینه نصب و راه اندازی تجهیزات تهویه مطبوع در مقابل هزینه ساخت تونل ها و آزادراه ها و بزرگراه های کشور رقم بسیار ناچیزی است و این هزینه می تواند از بروز خسارت های سنگین مالی و جانی جلوگیری کند، بر این اساس به عنوان تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع خواستار حمایت سیاست گذاران پروژه های عمرانی و توجه به این حوزه قبل از بروز یک فاجعه انسانی در تونل ها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از قاچاق گسترده تجهیزات تهویه مطبوع به کشور، اظهار کرد: این صنعت گردش مالی 15 میلیون دلاری دارد ولی صدایی از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان آن، در رسانه ها منعکس نمی شود. به عنوان مثال، قاچاق محصولات و تجهیزات سیستم های تهویه مطبوع به وفور در کشور اتفاق می افتد و حتی اگر به سالن های دیگر این نمایشگاه هم بروید، با کالاهای قاچاق مواجه می شوید بدون آن که با این قاچاق سازمان یافته و انبوه مقابله ای شود.

بستانچی افزود: مسئولان باید به این سوال پاسخ دهند که چگونه یکی از بزرگترین پروژه های کشور به جای استفاده از تجهیزات و سیستم های تهویه مطبوع داخلی از مشابه خارجی و وارداتی آن استفاده می کند؟ آیا تولیدکننده داخلی که در شرایط سخت تحریم و دشوار اقتصادی مظلومانه برای صنعت کشور تلاش می کند، باید این گونه مورد بی مهری قرار گیرد؟ جا دارد رسانه ها به این موضوع بپردازند که چه رانت جذابی در واردات تجهیزات تهویه مطبوع وجود دارد که در پروژه های مطرح کشور از سیستم های تهویه مطبوع وارداتی استفاده می شود؟

علی آرین پور نایب رئیس انجمن نیز با درخواست عضویت انجمن در ستاد مبارزه با قاچاق در جمع خبرنگاران بیان کرد: مشکلات تولیدکنندگان داخلی تهویه مطبوع بارها بیان شده ولی گوش شنوایی برای آنها نیست و یکی از این مشکلات قاچاق است.

ماده 1 و 2 قانون بهبود فضای کسب وکار الزام کرده است که در طراحی و اجرای پروژه های کشور با انجمن های تخصصی مشورت شود ولی از این انجمن هیچگونه نظر مشورتی درخواست نمی شود. اگر از ما مشورت خواسته شود، راه های دور زدن قانون عدم واردات کالای مشابه تولید داخل را برملا می کنیم و این نوع واردات که یک شیوه پنهان برای قاچاق است، مسدود می شود.

شراره کامرانی دبیر انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران نیز بیان کرد: متاسفانه قاچاق تجهیزات تهویه به صورت گسترده انجام می شود و ساختار قوانین نیز بازدارنده قاچاق نیست. وی افزود: این تجهیزات قاچاق به صورت علنی در فضای مجازی و حقیقی به فروش گذاشته می شود. اگر اراده ای برای مبارزه با قاچاق وجود داشته باشد این مبارزه باید هم از مبادی ورودی و هم از مبادی عرضه انجام شود.

شایان ذکر است؛ در این تور بازدید خبرنگاران از محصولات و توانمندی های تعدادی از شرکت های عضو انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران شامل؛ آژند الکتریک، پیشگام تجهیز، آسا مبدل کاسپین، تلاش گستران تهویه کارن، کاسپین فولاد و مس البرز، پاسکو، تبخیر صنعت، تهویه الوند، دماوند، فرم دما، صنعتی صفیاد، تهویه، هواسازان، سارایل، بابک مس ایرانیان، تهویه فراز، آرتمن، الکترو سامانه الوند، اطلس تک و ... بازدید و با تازه ترین دستاوردهای این شرکت ها آشنا شدند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.