عباس آخوندی:
◄ پلهای دو طبقه چه نفعی برای مردم داشت؟
وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در همایش سیستمهای حملونقل هوشمند (ITS) گفت: امروز نگاه نادرست به فناوری میتواند بسیار خطرناک باشد و مشکلات زیادی را برای جامعه به همراه داشته باشد بهعنوانمثال سرعت حرکت در تهران بهطور میانگین 25 کیلومتر بر ساعت و در ساعات اوج، کمتر از 7 کیلومتر بر ساعت است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، عباس آخوندی در ادامه گفت: باید انسان، شهروند و زندگی اجتماعی مدنظر باشد، اگر زندگی اجتماعی را فدای فناوری کنیم به مقصد نمیرسیم؛ ما باید فناوری را یک وسیله بدانیم، وسیلهای برای رفاه بشر، در پروژهها باید از خود بپرسیم این پروژه چه منفعتی برای مردم دارد؟ مجموعه شبکههای بزرگراهی در شهرها و پلهای دو و سهطبقه نظیر پل صدر باوجود آنکه مستلزم هزینههای میلیارد دلاری شده اما به بهرهوری مناسب
برای بهبود حرکت و ارتقای زندگی شهری نرسیده است.
آخوندی گفت: اگر توسعه انسانمحور نباشد و شهر را سازمان اجتماعی نبینیم و در کنار سیستمهای هوشمند عملکرد انسان مورد توجه نباشد، موجب ارتقای قابلیت زندگی و سرعت نمیشود.
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت توجه به توان محیطزیست اظهار داشت: اگر ساختمانهای بلند، اتوبانها، پلها، پمپهای آب و استخراج از چاههای عمیق را در دستور کار قرار دهیم با محدودیت زیستی مواجه نیستیم؛ و ما میتوانیم این کارها را انجام دهیم اما ظرفیت زیستی طبیعی محدود است و نمیتوان به ظرفیت زیستی شهری مثل تهران بیتوجه بود.
آخوندی گفت: در تهرانی که فقط 3 میلیون نفر جمعیت داشت، به 8.7 میلیون نفر رسیده است و با احتساب پیرامون این جمعیت 14 میلیون نفر است اما ما باز باورمان نمیشود اشتباه استراتژیک در جای دیگر انجام دادهایم و دوباره فکر میکنیم که میتوان مسئله تهران را با ساخت یک پل و یا یک آزادراه ساماندهی کرد.
این مقام مسئول با اشاره به تجربه تاریخی موفق کشور در این حوزه گفت: در ایران درگذشته الگوی سکونت همواره با ظرفیت زیستی منطبق بوده و سکونتگاهها در ایران پراکنده بوده است و ما انبوههای بزرگی مثل تهران نداشتهایم.
آخوندی گفت: باید به سمت حملونقل هوشمند و حکومت دیجیتال هم برویم اما این سیستمهای پیچیده عنصر اجتماعی و انسان هدفمند هم میخواهد.
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی گفت: ما سال 93 دائماً از طریق پلیس و راهداری اطلاعات راه را به مردم ارائه میکردیم و نگران بودیم مردم ندانسته وارد مسیرهای پرترافیک بشوند و مشکلاتی به وجود بیاید، اما در سال 94 سیستمهای هوشمندی را در محورها تعبیه کردیم و پسازآن بدون هیچ دغدغهای خود مردم اطلاعات موردنیاز را از سایتها برداشت میکردند، اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را میخواهیم تولید کنیم و هر اطلاعاتی تولید میشود درنهایت باید در اختیار شهروند قرار گیرد و حملونقل هوشمند باید برمبنای زندگی هوشمند باشد.
عباس آخوندی ادامه داد: کشورهای جهان از جریان دنیای مدرن و سبک زندگی ماشینی متأثر هستند و رشد شهرنشینی در دنیا سریع است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: قابلیت زندگی و حرکت باید موردتوجه ما در زندگی مدرن باشد و امروز وضعیت محیطزیست و دسترسی به آب، خاک و غذا مسئله جهانی است.
آخوندی در پایان اظهار داشت: قابلیت زندگی با مشکلات جدی مواجه است در کنار آن حرکت هم مسئله جدی است؛ از ویژگیهای دنیا پسامدرن این است که شبکههای جهانی امکان حرکت آسان کالا و انسان را در این شبکهها فراهم کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.