| کد خبر: 64106 |

◄ سه طرح سرمایه گذاری خارجی برای نوسازی ایران‌ایر

تین نیوز | سه طرح سرمایه‌گذاری خارجی برای نوسازی و بهسازی ایران‌ایر در دستور داریم، این سخن وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری روز گذشته (29 شهریور) است که نوسازی و بهسازی ایران‌ایر به عنوان شرکت حامل پرچم و مادر صنعت حمل و نقل هوایی ایران را نوید می دهد.

به گزارش تین نیوز، طبق سند چشم اندازی که برای صنعت هوانوردی تعریف شده است، ناوگان هوایی کشورمان تا سال 1404 به 400 فروند هواپیمای مسافربری نیاز دارد و طبق گفته وزیر راه و شهرسازی این صنعت نیازمند سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در طول 10 سال آینده است. در این میان نوسازی ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مادر صنعت حمل و نقل هوایی کشور، از موضوعاتی است که وزیر راه و شهرسازی به آن تاکید دارد و در این زمینه از سه طرح سرمایه گذاری خارجی برای نوسازی و بهسازی شرکت حامل پرچم ایران خبر می دهد.

وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری روز 29 شهریور از سه طرح سرمایه‌گذاری خارجی برای نوسازی و بهسازی ایران‌ایر خبر داد و گفت: در این راستا مذاکرات مفصلی شده تا این شرکت هواپیمایی به عنوان مادر صنعت حمل و نقل هوایی توسعه یابد.

وی افزود: همچنین سامانه های تعمیر و نگهداری هما و کترینگ این ایرلاین جزء طرح ‌های سرمایه‌گذاری است.

ایران به چه نوع هواپیماهایی نیاز دارد؟
اینکه چه هواپیمایی مناسب با خطوط هوایی و شرایط جوی کشورمان است از موضوعاتی است که همواره در محافل کارشناسی مطرح می شود. از مذاکرات چند وقت اخیر آخوندی و گفته های وی مشخص است که خرید هواپیماهای کوتاه برد در دستور کار وزارت راه  و شهرسازی قرار گرفته است.

کارشناسان این صنعت هم معتقدند مسیرهای داخلی ایران نیازی به هواپیماهای دوربرد ندارد و بیشترین زمان پروازهای داخلی بیشتر از 2 ساعت نیست. چندی پیش معاون بازرگانی ایران ایر در این باره گفته بود با توجه به مسیرهای پروازی داخلی هواپیماهای 900-737 و 737-800 از خانواده ی بویینگ و مدل های 319،320  و 321 از خانواده ی ایرباس از مناسب ترین هواپیماهای مطرح در بازار به شمار می رود.

بر اساس این گزارش به گفته حمید غوابش دبیر پیشین انجمن شرکت‌های هواپیمایی، خرید هواپیما موضوع حاکمیتی نیست بلکه یک موضوع بازرگانی است، و سازمان هواپیمایی کشوری مشخصات فنی و استانداردهای هواپیماهایی که می‌توانند با توجه به شرایط جغرافیایی کشور پرواز ایمن داشته باشند را اعلام می کند، اما تصمیم گیری در خصوص خرید و انتخاب نوع هواپیما بر عهده ایرلاین است. 

همچنین سازمان هواپیمایی هم اعلام کرده است شرکت های هواپیمایی برای خرید انواع مدل های هواپیما اجباری ندارند و انتخاب نوع هواپیماها براساس سلیقه ی شرکت های هواپیمایی انجام می شود.

یادآور می شود بر اساس توافق برجام، آمریکا باید مجوز فروش هواپیماهای مسافربری را صادر کند، این در حالی است که در بهترین حالت فرآیند نوسازی ناوگان هواپیمایی فرآیندیست که به زمان و مذاکرات طولانی احتیاج دارد. در این میان فعالان صنعت هوایی کشور همچنان چشم انتظارند که آینده این صنعت چه خواهد شد و کدامیک از گزینه های پیش رو نهایی می شود؟ 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سینا 0 0

    سلام، ٢ سوال? کمترین زمانی که میشه پیش بینی کرد تا شاهد ورود هواپیماهای نو باشیم چند وقته؟ أیا برای ناوگان خارج از کشور و امکان رقابت کردن با ایرلاینهای منطقه برنامه جامعی تهیه شده، به هر حال إمارات ایرلاین، قطر إیرویز و تورکیش ایر لاین، همین طور دارن ارز از مملکت ما خارج میکنن؟