| کد خبر: 61214 |

◄ سهم داخل از پروژه‌های تامین ناوگان ریلی

تین نیوز | در مراسمی که امروز به مناسبت آغاز به کار مجدد تولید ریل‌باس برگزار گردید، مدیرعامل ایریکو از سهم اندک ساخت داخل در پروژه‌های تامین ناوگان ریلی خبر داد. وی این سیاست را مغایر با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی برشمرد و از سوی دیگر افزایش سهم ساخت داخل بدون توجه به قطعه‌سازی در این حوزه را غیرممکن دانست.  
  
به گزارش خبرنگار تین نیوز، مرتضی مقدمی در این مراسم  از دشواری‌هایی که در چهار سال گذشته پیش رو قرار گرفت سخن گفت و اظهار داشت: اگر حمایت‌های سرمایه‌گذاران و تلاش کارگران و مدیران نبود قادر به ادامه این راه دشوار نبودیم.  
  
وی به قراردادی اشاره کرد که درسال 88 با شرکت حمل و نقل ریلی رجا  جهت ساخت واگن ریل‌باس بسته شد. وی در ادامه گفت: از 120 دستگاه واگن قید شده در قرارداد، تا سال 91، 24 واگن به صورت سی‌بی‌یو، 24 واگن به صورت سی‌کی بی و 8 واگن به صورت پی‌ال‌بی به کارفرما تحویل شد . این قرارداد به 150 دستگاه افزایش یافته و شرکت هیوندای رتم کره جنوبی به عنوان شریک تکنولوژیک برای تامین واگن‌های قرارداد مذکور انتخاب شد.   
  
مدیرعامل شرکت ایریکو با اشاره به اینکه به دلیل واگذاری شرکت رجا به بخش خصوصی، حذف ردیف بودجه برای پروژه، تاخیر طرف خارجی در ارسال مدارک حمل، منقضی شدن زمان اعتبار فاینانس و اعتبار اسنادی، عدم تمدید اعتبار اسنادی و عدم ترخیص قطعات از گمرک این پروژه را متوقف کرد، گفت: سرمایه‌گذاری انجام شده در شرکت ایریکو بی‌نتیجه مانده است و بخش عمده‌ای از تولید این شرکت در سه سال گذشته معطل ماند. 
 
مقدمی همچنین از همکاری با یک شرکت طراح بین‌المللی برای تامین ناوگان متروی کرج و شیراز خبر داد و چنین بیان کرد: عمده تامین تجهیزات توسط ایریکو انجام می‌شود و در قرارداد با تامین‌کننده‌های تجهیزات اصلی که عمدتا اروپایی هستند موضوع انتقال فناوری به کشور در زمینه قوای محرکه درب، تهویه و ترمز مورد توجه قرار گرفته است.   
 
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در دولت یازدهم خط تولید ریل‌باس در این شرکت با ترخیص کالاهای موجود در گمرک بندرعباس دوباره آغاز به کار کرد، افزود: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، ما در ایریکو آمادگی تولید ۱۰۰ واگن در سال را داریم و امیدواریم تا پایان سال آینده همه ۱۵۰ واگن موضوع قرارداد را به کارفرما تحویل دهیم. 
 
مدیرعامل شرکت ایریکو با اشاره به اینکه این شرکت برای نخستین بار در کشور برای تامین ناوگان پروژه‌های متروی کرج و شیراز با همکاری یک شرکت طراح بین‌المللی تصمیم گرفت، گفت: با توجه به اینکه در این روش تامین تجهیزات توسط شرکت ایریکو انجام می‌شود، درانقعاد قرارداد با شرکت‌های اروپایی، موضوع انتقال تکنولوژی به سازندگان داخلی مورد توجه قرار گرفت. 
 
مقدمی با بیان اینکه در زمینه تامین واگن‌های حمل و نقل درون شهری بیشترین حجم قرارداد تامین واگن‌های مترو در خارج از تهران در شرکت ایریکو متمرکز شده گفت: درحال حاضر قرارداد 120 واگن خط دوی مترو و 135 دستگاه خط یک متروی شیراز با شرکت ایریکو امضا شده است. 
 
وی ادامه داد: پروژه تامین متروی ناوگان کرج و شیراز با همکاری شرکت اروپایی تا مرحله انعقاد قرارداد تامین تجهیزات اصلی پیش رفت اما این پروژه ها به دلیل عدم تامین نقدینگی مورد نیاز، متوقف شد که اخیرا با تامین مالی سازمان قطار شهری شیراز به زودی شاهد تامین ناوگان مورد نیاز خط یک متروی شیراز خواهیم بود. 
 
مقدمی فعالیت در زمینه تامین ناوگان حومه‌ای و تلاش برای صادرات واگن‌های ریل‌باس به کشورهای عربی منطقه، فعالیت در حوزه تامین ناوگان مورد نیاز در حمل و نقل ریلی درون شهری و سرمایه‌گذاری در حوزه تامین ناوگان قطارهای پرسرعت از اولویت‌های این شرکت بیانکرد. 
 
وی رسیدن به خودکفایی دراین صنت را استفاده از ظرفیت واگن‌سازی کشوردانست و با اشاره به زمان رکود این شرکت در بخش تعمیرات و بازسازی واگن‌ها، گفت: پیش‌بینی ما این است که در چند سال آینده با رشد خوبی در تامین ناوگان مواجه خواهیم بود. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.