| کد خبر: 39308 |

جزئیات آئین نامه واردات خودرو

تین نیوز | رئیس انجمن واردكنندگان خودرو با اعلام جزئیاتی از آئین نامه واردات خودرو، گفت: این آئین نامه صرفا چارچوبی برای اطمینان از اصالت خودرو پیشنهاد شده است.
 
در حالی که تشکیل انجمن واردکنندگان خودرو و پس از آن پیشنهاد آئین نامه واردات خودرو توسط این انجمن به وزارت صنایع، شائبه تلاش این انجمن برای انحصاری شدن بازار واردات خودرو را پیش آورده است اما فرهاد احتشام زاد در این باره گفت: آئین نامه واردات خودرو در پی حذف واركنندگان غیررسمی خودرو نیست و صرفا چارچوبی برای اطمینان از اصالت خودرو در این آئین نامه پیشنهاد شده است.
 
وی با اشاره به اقدام برخی واردكنندگان غیرنمایندگی، اظهارداشت: مواردی را می‌بینیم؛ مثل ورود خودروهای دستكاری شده اعم از تصادفی، آسیب دیده و تعمیر شده، خودروهایی كه آپشن آن‌ها به صورت غیراستاندارد و نامنطبق با الزامات تولید كننده نصب شده و از همه مهم تر در صورتی كه فرض كنیم همه موارد رعایت شده، عدم امكان برخورداری از گارانتی 5 سال 150 هزار كیلومتر كه براساس قانون حمایت مصرف كننده در بخش خودرو، الزامی است.
 
رئیس انجمن واردكنندگان خودرو با تأكید بر روال هر واردكننده رسمی برای واردات خودرو، اظهار داشت: برای واردات خودرو هر واردكننده ای كه به عنوان نماینده رسمی یك خودروی جدید را می خواهد وارد كند باید یك سلسه مراتبی را باید طی كند. در مرحله اول مستنداتی است كه باید تحویل اداره استاندارد بشود و از نظر استانداردهای خودرویی كه استانداردهای 55 گانه است و در گروه خودروهایی سواری 46 موردش تطابق دارد، تك تك این مدارك كنترل می شود و تطابق آنها با ضوابط فنی كه مشخص شده برای واردات خودروها كنترل می‌شود. در مرحله بعد اداره محیط زیست براساس میزان آلایندگی آن‌ها و گازهای خروجی و میزان مصرف سوخت آنها را بررسی می‌كند.
 
وی افزود: پس از اینكه این دو مرحله انجام شد، متقاضی به اداره صنایع خودرو می‌رود و در آنجا مجوز واردات صادر می‌شود. اگر خودرویی مجوز واردات به كشور دارد، به معنای آن است که الزاما این فرآیند را طی كرده و دارای تأییدهای استاندارد و محیط زیست است.
 
به گفته احتشام‌زاد، واردكنندگان غیرنمایندگی در سال 1393، بیش از 70 درصد خودروهای وارداتی را به بازار عرضه كرده‌اند و كمتر از 30 درصد واردات توسط نمایندگی‌های رسمی انجام شده است.
 
رئیس انجمن واردكنندگان خودرو از عضویت 20 نماینده رسمی از 24 نماینده موجود در ایران در انجمن واردكنندگان خودرو خبر داد و گفت: بیشتر از 20 عضو با پوشش بیش از 90 درصد بازار برند خودروهای وارداتی و نیز واردکنندگان غیر نمایندگی در انجمن واردكنندگان خودرو كه از 20 مهرماه امسال با حمایت و پشتیبانی اتاق بازرگانی ایران تشكیل شده است، تاکنون عضویت یافته اند.
 
وی در پاسخ به پرسش یكی از شنوندگان برنامه رادیویی مثلث اقتصادی گفت: نمایندگی‌های رسمی ملزم هستند به جز خودروهای وارداتی توسط خود، به سایر خودروهای برند خود كه توسط واردكنندگان غیر نمایندگی وارد شده است نیز خدمات پس از فروش را ارایه بدهند، با این تفاوت كه به خودروهای وارداتی از طریق غیر نمایندگی، خدمات گارانتی 5 سال یا 150 هزار كیلومتر تعلق نمی گیرد و هزینه آن را باید پرداخت کنند که از سوی دیگر خدمات و قطعات ارایه  شده به ایشان از بابت همان تعمیرات انجام شده بر روی خودرو طی مدت زمان مشخصی تحت پوشش گارانتی نمایندگی است.
 
رئیس انجمن واردكنندگان خودرو اعلام کرد که در حال حاضر فارغ از تضییع حقوق دولت به دلیل عدم پایبندی به الزامات قانونی برخی واردكننده های متفرقه به درآمدهای انتظاری دولت است و دولت در این بخش متضرر می شود حق مشتری هم به دلیل عدم گارانتی بودن، خودرویی كه می خرد منطبق با ضوابط ایمنی خودرو نیست و عدم دسترسی گسترده به شبكه خدمت پس از فروش در حال ضایع شدن است و از طرف دیگر نام برندهای معتبر هم به دلیل سوءاستفاده برخی از واردكننده‌های غیر رسمی خدشه دار می‌شود؛ از این بابت كه خودروها با مشخصاتی كه به متشریان تعهده شده فاقد آن مشخصات هستند و طبیعتا موارد خاص و آپشن‌های خاص در تخصص مشتری نیست كه قابل تشخیص باشد. از طرفی خواب نمایندگی ها بیش از زمان استاندارد است و به دلیل تنوع بیش از حد از مبادی مختلف و فاقد شبكه نمایندگی است كه نیاز به ساماندهی دارد.
 
احتشام زاد ضمن حمایت از توجه ویژه وزارت صنعت و معدن  و تجارت که درصدد تدوین آئین نامه واردات خودرو به کشور است، اعلام کرد که این آئین نامه در راستای حفظ حقوق مشتریان و مدیریت فرآیند واردات خودرو به کشور است که در این آئین نامه با اخذ نظرات کلیه ذینفعان و بررسی موضوع از جنبه های مختلف مشکلات موجود شناسایی و راهکارهای رفع معضلات موجود در حال نهایی سازی است که امیدواریم پس از تصویب آن شاهد ساماندهی مناسب‌تری در این حوزه باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.