| کد خبر: 39058 |

◄ توجه ویژه دولت به گسترش قطارهای حومه‌ای / ناوگان و شبکه مستقل؛ نیاز اصلی

تین نیوز| مدیر عامل شرکت رجا گفت: قطعا برای آنچه اهداف رسمی وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید، باید برنامه ریزی های گسترده ای کرد تا قطارهای حومه ای به انتخاب اول مردم تبدیل شوند.

به گزارش تین نیوز، در حالی که به استناد حافظه رسانه ها و تاریخ، استفاده از قطارهای حومه‌ای در ایران سابقه چندین دهه ای داشته اما در سال های گذشته توجه چندانی به توسعه آن‌ها نشده است  تا بدان جا که برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند هنوز امکانات زیرساختی کشورمان توانایی پشتیبانی قطارهای حومه ای که باید دارای دو مزیت عمده کاهش زمان سفر و ارزان بودن باشند را ندارد.

البته باید این نکته را هم یادآور شویم که اتفاقات خوب در این حوزه هم کم نبودند. به عنوان نمونه همین چندی قبل شرکت رجا نخستین قطار خود با مقصد بین شهری تهران – کرج را افتتاح کرد و حتی در ماه های گذشته توانسته بخشی از بار عمده مسافران چند صد هزار نفری بین این دو شهر را جابه‌جا کند، اما هنوز با اهداف بلند مدت مدنظر وزیر راه و شهرسازی فاصله بسیاری وجود دارد.

در این خصوص سید حسن موسوی نژاد مدیر عامل شرکت رجا گفت: هرچند در برخی نقاط کشور، عمر قطارهای حومه ای به چندین دهه می رسد اما برای تبدیل آن ها به یکی از وسایل نقلیه اصلی فعال در این حوزه، قطعا به برنامه ریزی و کار مدون احتیاج است.

موسوی نژاد با اشاره به توجه ویژه دولت به امر توسعه و گسترش قطارهای حومه‌ای افزود: قطعا برای آنچه اهداف رسمی وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید باید برنامه ریزی های گسترده ای کرد تا قطارهای حومه ای به انتخاب اول مردم تبدیل شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، با اشاره به این‌که در راه آهن دنیا بخش مهمی از حجم مسافرت ها به قطارهای حومه ای اختصاص دارد، اظهار داشت: برای این کار هم به ناوگان مستقل نیاز است و هم به شبکه مستقل؛ در قطارهای بین شهری دو عامل قیمت پایین بلیت و سرعت بالا اصلی ترین عوامل تعیین کننده هستند و باید برای تامین نیاز شهروندان هر دو این عوامل را لحاظ کرد.

گفتنی است برنامه جدی وزارت راه و شهرسازی در چند پروژه به گسترش قطارهای حومه‌ای اختصاص دارد که یکی از آن‌ها طرح هشتگرد – کرج – تهران بود که از سوی شرکت رجا آغاز به کار کرده و با زمانی کوتاه و قیمتی محدود مسافران را در این حوزه جابه جا می کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.