| کد خبر: 32732 |

◄ یادی از خبرنگارانی که خبر شدند / مروری بر سانحه هواپیمای C - ۱۳۰ در نهمین سالگرد سقوط

تین نیوز | 9 سال پیش در چنین روزی یک فروند هواپیمای c-130 حامل خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های داخلی، در منطقه شهرک توحید تهران سقوط کرد که تمامی سرنشینان به همراه جمعی از ساکنان این منطقه جان خود را از دست دادند.

به گزارش تین نیوز، ساعت 13 و 21 دقیقه سه‌شنبه 15 آذرماه سال84 یک فروند هواپیمای سی-130 حامل خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های داخلی که به منظور پوشش خبری رزمایش «عاشقان ولایت» با حدود پنج ساعت تاخیر عازم چابهار بودند، از فرودگاه مهرآباد به سوی بندرعباس پرواز کرد و پس از گذشت 8 دقیقه از شروع پرواز به علت بروز نقص فنی در موتور شماره چهار با اعلام حالت اضطراری از سوی خلبان «بابک گوهری» و طی هماهنگی‌های لازم با تقرب (رادار) فرودگاه مهرآباد، به سمت فرودگاه بازگشت.

در مسیر بازگشت و در فاصله چهار مایلی باند، ناگهان هواپیمای سی-130 به سمت چپ منحرف شد و در کنار بلوک 52 شهرک توحید سقوط کرد که بر اثر این حادثه تمامی 94 سرنشین آن که 68 نفر از آنان اهالی رسانه بودند به همراه جمعی دیگر که در شهرک توحید حضور داشتند، به شهادت رسیدند.

از ۱۲۸ نفر تلفات گزارش شده، ۹۴ نفر داخل هواپیما بوده‌اند (شامل ۱۰ نفر خدمه) که در دم جان سپردند و دست‌کم ۳۴ تن از کشته‌شدگان از ساکنین ساختمان و افراد حاضر در اطراف آن بوده‌اند.

پس از وقوع این حادثه، مواردی همچون نصب VOR هواپیمایی دیگر روی هواپیمای سانحه‌دیدهC130، برنامه‌ریزی برای پرواز خبرنگاران به عنوان مسافران غیرنظامی با یک هواپیمای ترابری نظامی، تعویض خلبان گوهری با خلبان نادری و سپس هدایت هواپیما توسط شهید گوهری و مواردی دیگر، از مهمترین ابهامات موجود در این پرونده اعلام شد.

اطلاعیه سازمان قضايی نيروهای مسلح در خصوص جزئیات سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران
خلبان هواپيمای سی-130 ستوان يکم بابک گوهری در ساعت ۸ صبح روز سانحه جهت کنترل‌های قبل از پرواز به هواپيما مراجعه و با برخی از اشکالات فنی از جمله عيب سيستم ناوبری هواپيما (VOR) مواجه شده و اشکالات را در فرم مربوط ثبت و اعلام می‌نمايد.

با توجه به تاخير در رفع عيب سيستم ناوبری و عدم موافقت خلبان گوهری برای پرواز با يک VOR، مسوولين مربوطه در تيپ ترابری اقدام به تعويض خلبان گوهری با خلبان نادری می‌نمايند.

در پی اصرار خلبان نادری که عيب سيستمVOR را اساسی می‌دانسته، تيم تعمير و نگهداری اقدام به تعويض يکی از VOR های هواپيمای مذکور با VOR هواپيمای ديگری می‌نمايند.

با تعويض VOR و صدور اجازه‌ی پرواز، خلبان گوهری تقاضا می‌کند که مجددا هدايت هواپيما را برعهده بگيرد که با موافقت مسوولان امر هدايت هواپيما به وی سپرده می‌شود.

در نهايت هواپيمای سی-130 در ساعت ۱۳ و 21 دقیقه و 24 ثانیه با بيش از ۵ ساعت تاخير به علت رفع اشکالات موجود و ديد کم به پرواز درآمده ولی ۱۰ دقيقه پس از پرواز در ساعت 13 و 31 دقیقه به علت بروز نقص فنی در موتور شماره‌ ۴، خلبان اعلام وضعيت اضطراری نموده (خلبان در اين لحظه با مشاوره با متخصصين، موتور شماره‌ ۴ را خاموش می‌نمايد) و با هماهنگی تقرب (رادار) فرودگاه مهرآباد، به فرودگاه باز می‌گردد.

خلبان پس از کسب مجوز از تقرب (رادار)، جهت فرود ارتفاع خود را کاهش داده و در فاصله‌ ۷ مايلی باند و در ساعت 13 و 40 دقیقه و 37 ثانیه تقرب فرودگاه، هواپيما را به برج مراقبت تحويل می‌دهد و مسووليت خود را تمام شده تلقی می‌نمايد.

هواپيما در فاصله‌ ۲.۴ مايلی باند از مسير اصلی خود به سمت چپ منحرف شده و اين انحراف تا زمان بروز سانحه ادامه می‌يابد.

در فاصله‌ ۵.۳ ميلی باند، شهيد گوهری در تماس افسر کاروان نظامی (بخش کنترل پروازهای نظامی پايگاه هوايی مهرآباد) با وی، وضعيت را طبيعی اعلام می‌کند. اين موضوع بيانگر اين است که وی متوجه انحراف به چپ خود نبوده است.

با ادامه‌ پرواز و نزديک شدن هواپيما به زمين، خلبان گوهری متوجه انحراف مسير شده و در جهت تصحيح مسير خود به سمت باند پرواز (سمت راست)، بدون توجه به محدوديت هواپيما و از کار افتادن موتور شماره‌ ۴ در بال راست، با سرعت کم اقدام به گردش بيش از حد به سمت راست می‌نمايد که اين عمل وی موجب واماندگی هواپيما (STALL) شده و هواپيما با برگشت به چپ و شيرجه شديد در کنار بلوک ۵۲ شهرک توحيد به زمين برخورد و منفجر می‌شود.

تبرئه متهمان
اگرچه خرداد 85 سازمان قضایی نیروهای مسلح گروهی از فرماندهان، مسئولان و كاركنان فنی پایگاه هوایی مهرآباد و بخش‌های مراقبت پرواز و تقرب فرودگاه را در بروز حادثه سقوط هواپیمای سی-130 ارتش، حامل خبرنگاران به‌عنوان مقصر معرفی كرد اما مرداد 86 دادگاه رسیدگی‌كننده به اتهام متهمان پرونده سقوط هواپیمای سی-130 همه 8 متهم را از اتهامات وارده تبرئه كرد.

تین نیوز، نهمین سالگرد سقوط هواپیمای سی-130 حامل خبرنگاران را تسلیت می گوید؛ روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • منضبط 0 0

    یاد این اصحاب رسانه بخیر ولی متاسفانه قصه بالا(تغییر خلبان و امتناع از پرواز بدلیل خراب بودن سیستم) هر روز و هر روز در ایرلاین های داخلی اعمال می گردد گرچه اگر در همان موقع با این همه هزینه مانور اگر متولیان نظامی بلیط هواپیمای مسافری برای این شهیدان والا مقام می گرفتند شاید این فاجعه رخ نمی داد ولی از گذشته درس بگیریم برای آینده چرا امروز خلبان هواپیمای ایران ۱۴۰ حاضر می شود با توجه به نقص سیستم پرواز نماید؟ چرا مفاد Flight Report را ایرلاین ها جدی نمی گیرند؟ چرا بازرسی های استاندارد پرواز همیشه تو شرایط خوب صورت می گیرد؟ و چرا حداکثر تنبیه این ایرلاین ها این است که بروند جلوی کلاس و یک دست و یک پا را بگیرند بالا!!!!!!!! بعد هم بگویند ما ناظم با اقتداری تو مدرسه داریم