| کد خبر: 32040 |

انتظار ۱۵ ساله کرمانشاهیان برای رسیدن قطار به این دیار ‌

تین نیوز | اینکه کرمانشاهیان سالهاست در انتظار شنیدن صدای سوت قطار در این دیار هستند، قصه‌ای تکراریست، اما باز هم امیدواریم. امیدواریم به اینکه در بودجه 1394 بگونه‌ای برای این پروژه اعتبار لحاظ کنند که وعده این بار مسئولین در خصوص این پروژه عملی شود.
 
سال 1378 یعنی اواخر دولت هفتم بود که کلنگ پروژه راه آهن غرب کشور به زمین زده شد و الان با گذشت بیش از 15 سال از آن زمان هنوز خبری از راه آهن در استان کرمانشاه نیست و مردم دیار غرب کشور بیش از 15 سال است که در انتظار به صدا درآمدن سوت قطار هستند.
 
هر ساله وقتی به زمان بودجه‌بندی دولت می‌رسیم، باز هم یادمان می‌افتد که ما در این دیار غرب کشور یک پروژه همیشگی و تکراری به نام راه آهن غرب کشور داریم و اینگونه می‌شود که سالها از پی هم می‌آیند و بودجه‌ها بسته می‌شود و راه آهن غرب کشور ...!
 
بی توجهی مسئولین به این پروژه بزرگ غرب کشور تنها به یک دولت خاص بر نمی‌گردد و به قول عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، تمامی دولتمردان از گذشته تا کنون نسبت به این پروژه بزرگ بی‌توجه بوده‌اند.
 
مصری می‌گوید: با اختصاص بودجه‌های قطره چکانی به پروژه راه آهن غرب کشور، مردم کرمانشاه تا 20 سال آینده هم سوت قطار را نخواهند شنید.
 
‌نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از خطوط راه آهن به عنوان خطوط ملی هر کشور یاد می‌کند و می‌گوید: خطوط راه آهن هیچ گاه متعلق به شهر یا استانی نبوده و به عنوان خطوط ملی که بسیاری از شهرها از آن استفاده می‌کنند، مطرح است.
 
او به صرفه جویی بسیار در زمینه سوخت در صورت راه اندازی راه آهن غرب کشور نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: چنانچه این خطوط راه اندازی شود، می‌توان با هر بار سفر قطار از تردد نزدیک به هزار دستگاه سواری در جاده‌های غرب کشور جلوگیری کرد و این می‌تواند به میزان بسیار زیادی در صرفه جویی سوخت در کشور موثر باشد.
 
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطر‌نشان کرد: سود اصلی راه اندازی این پروژه نه به استان کرمانشاه، بلکه به کل کشور می‌رسد و ضرورت دارد تا دولت در بودجه امسال به این پروژه نگاه ویژه‌ای داشته باشد، اما جای تاسف است که این پروژه در تمامی دولت‌ها با کم لطفی روبرو شده و بودجه‌ای که باید با توجه به اهمیت این پروژه به آن داده شود، اختصاص داده نمی‌شود.
 
‌با تمامی این اوصاف باید گفت که در شرایط کنونی که در آذر ماه به سر می‌بریم و دولت آخرین فصل‌های بودجه 94 خود را دارد، تنظیم می‌کند، فرصت مناسبی است که بازهم مطالبه گر باشیم و بخواهیم که لااقل در بودجه 94 به این پروژه اهمیت بیشتری دهند!
 
محمدابراهیم محبی نماینده مردم سنقر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است که درخصوص وضعیت راه آهن غرب کشور می گوید: یکی از اصلی ترین اولویت‌های زیربنایی توسعه کشور بحث ایجاد خطوط ریلی است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود، چراکه برای جابجایی مسافر و حمل بار، ایمن‌ترین سرویس حمل و نقل، شبکه ریلی و قطار است.
 
او این‌چنین ادامه می‌دهد: از سویی دیگر استان کرمانشاه در ادوار مختلف تاریخی همواره در مسیر راه های بین‌المللی و جاده‌های اصلی بوده است، همچنین در نقطه مرزی غرب کشور به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین مرزهای کشور واقع شده و مرز خسروی این استان در کریدورهای بین المللی به عنوان مرز رسمی بین المللی ایران و عرق شناخته شده است. همچنین در حال حاضر بیش از 52 درصد حمل و نقل بار جاده‌ای از طریق استان کرمانشاه به کشور عراق صورت می‌گیرد که همگی این موارد نشان از اهمیت راه اندازی خط ریلی در این منطقه دارد.
 

 
وی با بیان اینکه سال‌هاست به دنبال راه اندازی راه آهن غرب کشور هستیم، گفت: بحث راه آهن غرب کشور علاوه بر مصوبه مجلس، در قالب مصوبات سفرهای روسای جمهور و همچنین مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بارها مورد تاکید دولت و مجلس بوده، اما همچنان راه اندازی آن با مشکلاتی مواجه است.
 
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در حال حاضر قطعه ملایر - کرمانشاه راه آهن غرب کشور حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما نکته آنجاست که 10 درصد باقیمانده این قطعه مربوط به ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌هاست که این موارد در مسیر راه اندازی این قطعه بسیار حائز اهمیت بوده، چون خطوط ریلی بدون ایستگاه نمی‌تواند معنی داشته باشد.
 
محبی با اشاره به سفر معاون اول رییس جمهور به استان کرمانشاه و قول او برای تسریع در راه اندازی قطعه ملایر - کرمانشاه راه آهن غرب کشور، گفت: در جلسه‌ای که با حضور دکتر جهانگیری در استانداری کرمانشاه داشتیم ایشان قول مساعد دادند که مبالغ خوبی برای راه اندازی هرچه سریعتر قطعه ملایر – کرمانشاه راه آهن غرب کشور اختصاص دهند.
 
وی ادامه داد: ما از دولت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انتظار داریم که موضوع راه آهن غرب کشور را جدی گرفته و درقالب بودجه 94 رقم قابل ملاحظه‌ای به آن اختصاص دهند.
 
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز بخش قابل توجهی از بودجه 93 راه آهن غرب کشور هم پرداخت نشده است، گفت: نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی مجدانه پیگیر تخصیص بودجه راه آهن غرب کشور هستند.
 
‌سید سعید حیدری طیب هم که دیگر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس است با دکتر محبی هم عقیده بوده و می‌گوید: دولت اگر تدبیر داشته باشد، باید در بودجه 94 توجه بسیار ویژه‌ای به پروژه راه آهن غرب کشور کند و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
 
وی چنین ادامه می‌دهد که پروژه راه آهن غرب کشور یکی از حساس‌ترین و حیاتی ترین پروژه‌های کشور برای رونق و توسعه همه جانبه است. این پروژه هرچقدر زودتر به مرحله بهره برداری برسد، یقینا به نفع خود دولت خواهد بود، چراکه می‌توان از طریق آن منطقه را توسعه داد.
 
او معتقد است: اگر می‌خواهیم که وابستگی اقتصاد کشور به نفت کم شود باید مبادلات تجاری خود را افزایش دهیم و برای افزایش مبادلات تجاری یکی از بهترین راه‌ها داشتن خطوط ریلی است که اینگونه اقدامات را تسهیل می‌کند.
 
او تاکید می کند که دولت اگر تدبیر داشته باشد باید در بودجه 94 توجه بسیار ویژه ای به پروژه راه آهن غرب کشور کند و آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
 
حیدری طیب هم به قول معاون اول رییس جمهور در جریان سفرش به کرمانشاه اشاره می‌کند و می گوید: در جریان سفر دکتر جهانگیری به کرمانشاه، از طرف دولت قول داده شد که قطعه ملایر – کرمانشاه راه آهن غرب کشور تا پایان سال 94 به اتمام برسد. در حال حاضر قطعه ملایر – کرمانشاه این پروژه بیشرفت خوبی دارد و مسیر برای ریل‌گذاری آماده است که از دولت انتظار داریم به اجرای این پروژه کمک ویژه‌ای کند.
 
او تاکید می‌کند که مردم کرمانشاه سالهاست منتظر شنیدن سوت قطار در دیار خود هستند و ما نیز از دولت انتظار داریم در قالب بودجه سال 94 به این مهم توجه ویژه‌تری داشته باشد.
 
‌شاید دیگر خیلی تکراری شده باشد که بگوییم ما مردم کرمانشاه سال‌هاست منتظر شنیدن سوت قطار در دیدار خود هستیم، اما امیدواریم در بودجه 1394 بگونه‌ای به این پروژه نگاه شود که هنگام تدوین بودجه 1395 باز هم نگران راه آهن ملایر-کرمانشاه نباشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.