◄ دلالان و شرکت های حمل و نقل، نان رانندگان کامیون را به گروگان گرفته اند
فقدان سالن یا سامانه اعلام بار موجب شده، توزیع بار بدون هرگونه نظارت به دست شرکت ها و یا ایادی آنها (دلالان بار) بیفتد و عدم تمکین راننده به درخواست آنان مساوی با محرومیت راننده از دریافت بار خواهد شد.
یک راننده کامیون گفت: موضوع بومی گرایی ( انحصار طلبی ) که از دیرباز در برخی نقاط کشور وجود داشته و با گذر زمان و افزایش ناوگان به دیگر نقاط کشور تسری یافته است دلایل متعددی دارد؛ اما در حال حاضر عمدتا با فعل یا ترک فعل مدیران استانی صورت می گیرد.
به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا اجازه یا دستور مستقیم به انجام چنین تخلفاتی در حوزه استحفاظی مانند استفاده از گزینه بومی در سامانه های اعلام بار مجازی یا زمانبندی متفاوت برای توزیع بار ناوگان بومی و چشم پوشی و بی تفاوتی نسبت به تخلفات این چنینی با وجود علم به انجام آن را از مصادیق فعل یا ترک فعل مدیران در زمینه بومی گرایی برشمرد.
خبر پربازدید روز را بخوانید؛
◄ زنگ خطر کمبود راننده کامیون و اتوبوس/حمل و نقل جاده ای در معرض نابودی؟
◄ زن 25 ساله ای که شغل مهمانداری هواپیما را متحول کرد
این راننده کامیوندار با تاکید بر این که تمرد مدیران استانی از دستور العمل ها و بخشنامه های صادره تازگی ندارد، افزود: به علت عدم برخورد مناسب به امری عادی مبدل شده که نمونه آن بی تفاوتی اکثر استان ها نسبت به نامه شماره ۱۶۶۸۲۶/۷۱ و بخشنامه ۹۹.۰۴.۱۴ سازمان راهداری و حمل و نقل چاده ای است.
خیرمند عنوان کرد: مادامی که برخی مدیران استانی به ضوابط، قوانین، دستورالعمل و بخشنامه های صادره بی توجهی می کنند ارجاع تصمیم گیری و اخذ نظر از ادارات کل راهداری استان ها تغییری در روند فعلی ایجاد نخواهد کرد !!
این فعال صنفی گفت: فقدان سالن یا سامانه های اعلام بار در اکثر استان ها (به ویژه برای کاربری های غیر از کفی) و ضرورت استقرار آن از عوامل مهم و اثرگذار در جلوگیری از گسترش فرهنگ شنیع بومی گرایی (انحصار طلبی) است.
او افزود: فقدان سالن یا سامانه اعلام بار موجب شده، توزیع بار بدون هرگونه نظارت به دست شرکت ها و یا ایادی آنها (دلالان بار) بیفتد و عدم تمکین راننده به درخواست آنان (که عموما تخلف و تجاوز به حقوق قانونی رانندگان و کامیونداران است) مساوی با محرومیت راننده از دریافت بار خواهد شد (نان راننده را به گروگان گرفته اند) و پدیده ای که به تعبیر رانندگان، غیر بومی گزینی است را رقم زده اند !!
خیرمند عنوان کرد: رانندگان غیر بومی که به علت فراوانی بار یا بومی گرایی در شهر خود کرایه یک سرِ بار را قانونی دریافت کرده اند، در بازگشت با زیر پا گذاشتن قوانین و حقوق همکاران خود تن به خواست دلالان بار داده و به هر قیمتی حاضر به حمل بار هستند.
او تاکید کرد: اصفهان به عنوان یکی از قطب های اصلی بار، نمونه بارز این موضوع است و علیرغم اراده ظاهری؛ مدیران استانی تاکنون موفق به حل این معضل نشده اند و بی شک توجه، همراهی و هم افزایی ویژه شما و مدیران ستادی با مدیران استانی برای حل این معضل و ضابطه مند نمودن توزیع بار در سطح استان مورد نیاز است.
این فعال صنفی رانندگان کامیون ادامه داد: از طرفی محرومیت از سالن یا سامانه توزیع بار باعث شده رانندگان و مسئولان انجمن های شهرهای بهره مند از این سامانه ها، مدیران و مسئولان استانی خود را ترغیب به بومی گزینی به بهانه عدم شفافیت و تخصیص بار در سایر استان ها نمایند !!
خیرمند خاطرنشان کرد: نفی بومی گرایی و توصیه اخلاقی به توزیع عادلانه بار گرچه نیکوست لیکن برای دنیاپرستان سیری ناپذیر کافی نمی باشد !!
وی گفت: برای رسیدن به این هدف باید با گسترش سالن های اعلام بار فعال در شهرستان های بهرمند از سالن و یا استقرار سامانه های توزیع بار مجازی بسترهای گسترش انحصار طلبی را مسدود و به موازات آن با وضع مصوبه ای قانونی پیرامون این موضوع و ایجاد ضمانت اجرا با تعیین مجازات متناسب با اخلالگران در توزیع عادلانه بار برخورد قانونی نمایید.
او افزود: از آنجایی که توزیع عادلانه بار به غیر از برقراری عدالت و انتفاع یکسان ذینفعان از منابع موجود، موجب کاهش تردد خالی ناوگان و افزایش بهره وری و تبعا کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست می گردد و این موضوع (ممانعت از هدر رفت منابع ملی) یکی از وظایف حاکمیتی معمول در دستگاه های اجرایی کشور است؛ نباید با تنفیذ بی ضابطه آن به بخش خصوصی و یا انجمن های صنفی که بعضا در چنین مواردی مطامع شخصی را در پشت خواست اعضا پنهان می کنند نظارت و مسئولیت حاکمیتی سازمان نادیده گرفته شود !! (لزوم تسریع در ایجاد درگاه ملی بار)
خیرمند عنوان کرد: در حال حاضر سامانه ۱۴۱ در خصوص شکایت رانندگان از توزیع ناعادلانه بار توسط سیستم اعلام بار مجازی برخی استان ها با توجیه اینکه سامانه ها توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند و یا تصمیم انجمن صنفی است، از ثبت شکایت در این خصوص سر باز می زنند !!
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.