| کد خبر: 159820 |

◄ لزوم تغییر در ساختار نظارتی و حاکمیتی بخش ریلی مسافری

شرکت رجا بزرگترین حامی مالی توسعه قطارهای حومه‌ای در بخش خصوصی است. این شرکت به‌عنوان نهاد مجری قطارهای حومه‌ای به دفعات نسبت به تأخیر در پرداخت مطالبات این شرکت از دولت انتقاد کرده است.

تین نیوز

 توسعه خصوصی‌سازی در صنعت ریلی مسافری کشور، بدون جدا کردن و تفکیک وظایف حاکمیتی از بخش تصدی‌گری و اپراتوری امکان‌پذیر نیست. این گزاره بخشی از سخنان مدیرعامل مدیرعامل شرکت رجا است.

 به گزارش تین‌نیوز محمد رجبی پیش از این به خبرنگار ما گفته بود: برای توسعه خصوصی‌سازی در صنعت ریلی مسافری، راه‌آهن ج.ا.ا با وظیفه اجرایی و اپراتوری هم‌زمان، نباید نقش حاکمیتی و دستوری داشته باشد. بنابراین مرجع تنظیم مقررات به‌عنوان نماینده دولت و بخش حاکمیتی که به تعیین ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌ها در حوزه مسافری ریلی می‌پردازد تا نظارت‌ها را بر این اساس انجام دهد و نباید به گونه کنونی، خود را رقیب بخش خصوصی بداند.

رجبی از زیان‌ده بودن بخش مسافری ریلی در اکثر کشورها حتی کشورهای توسعه‌یافته یاد کرده بود و بخش مسافری ریلی را محتاج به حمایت از طرف دولت دانسته بود.

این در حالی است که شرکت رجا بزرگترین حامی مالی توسعه قطارهای حومه‌ای در بخش خصوصی است. این شرکت به‌عنوان نهاد مجری قطارهای حومه‌ای به دفعات نسبت به تأخیر در پرداخت مطالبات این شرکت از دولت انتقاد کرده است.

درواقع براساس تفاهم‌نامه‌ای که رجا با راه‌آهن دارد، قرار است رجا قطارهای حومه‌ای را با هزینه‌ای اندک با استفاده از ریل‌باس به انجام برساند و یارانه مابه‌التفاوت آن را دولت بدهد.

این مطالبات که در حدود ۳۰۰میلیارد تومان است هنوز از طرف دولت پرداخت نشده است و  بخش مهمی از آن هم بابت یارانه قطارهای حومه‌ای است. مابه‌التفاوت این رقم را دولت باید به‌عنوان یارانه توسعه حمل‌ونقل عمومی پرداخت کند که تا به حال این کار را انجام نداده است.

شاید این اتفاقات، لزوم تغییر در ساختار نظارتی و حاکمیتی بخش ریلی مسافری را بیش از پیش مشخص کند!

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.