| کد خبر: 159608 |

یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی مطرح کرد

◄ عراق چگونه رقیب آسمان ایران شد؟

یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است، آسمان ایران همچون ویترین مغازه‌ای می‌ماند که مرتب مشتریان در آن رفت‌وآمد می‌کنند در همین راستا اگر کالای ارائه‌شده در ویترین ایران، از کالای ارائه‌شده در ویترین عراق و یا هر کشور دیگر، باکیفیت‌تر، ایمن‌تر، امن‌تر و حتی خوش‌نام‌تر باشد، حتی اگر کمی گران‌تر باشد، مشتریان بیشتری جذب خواهد کرد.

تین نیوز

یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی معتقد است، آسمان ایران همچون ویترین مغازه‌ای می‌ماند که مرتب مشتریان در آن رفت‌وآمد می‌کنند در همین راستا اگر کالای ارائه‌شده در ویترین ایران، از کالای ارائه‌شده در ویترین عراق و یا هر کشور دیگر، باکیفیت‌تر، ایمن‌تر، امن‌تر و حتی خوش‌نام‌تر باشد، حتی اگر کمی گران‌تر باشد، مشتریان بیشتری جذب خواهد کرد.

فراز شیخ‌حسنی در گفت‌وگو با این شبکه خبری به استراتژی شرکت‌های هواپیمایی در حداکثرسازی سوددهی و حداقل کردن هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت هواپیمایی برای رسیدن به این دو هدف، بایستی روش‌های گوناگونی را مدنظر قرار دهند. برای مثال در دهه 1980 میلادی و به دلیل فشار بسیار زیاد اقتصادی، شرکت‌های هواپیمایی به فکر چاره افتادند که یکی از این شرکت‌های هواپیمایی، امریکن ایرلاین بود.

وی افزود: این شرکت تنها با حذف یک‌ عدد زیتون از سالادهایی که سرو می‌کرد، 40000 دلار صرفه‌جویی انجام داد و بعدها شرکت‌های هواپیمایی دیگر در آمریکا نیز این حرکت را انجام داده و خود را از خطر ورشکستگی دور کردند.

این کارشناس معتقد است یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی مالی، انتخاب درست مسیر هوایی است. به گفته وی هرچقدر مسیر هوایی بین مبدأ و مقصد کوتاه‌تر باشد، هزینه سفر برای شرکت هواپیمایی کمتر خواهد بود. مسیر هوایی آمریکای شمالی که از بخش زیادی از آسمان ایران می‌گذشت، هنوز هم محبوب است، اما این محبوبیت رو به کاهش است. اما علت چیست؟

شیخ‌حسنی در پاسخ به سوال مطرح کرده خود می‌گوید: به‌طور قطع عامل امنیت و ایمنی در این موضوع مطرح نیست، به این دلیل که آسمان ایران، برای عبور پروازهای بین‌المللی بسیار امن است اما اخیراً این امنیت به آسمان عراق  منتقل‌شده است و کشور عراق مسیرهای با مبدأ و یا مقصد اروپای بیشتری در اختیار شرکت‌های هواپیمایی خصوصاً حاشیه خلیج‌فارس اعطا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این فرمول هزینه عبور هواپیما از آسمان عراق کمی با ایران متفاوت است و نرخ آن در آسمان عراق کمی به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است. ضمن اینکه سامانه‌های ناوبری در کشور عراق، با سامانه‌های ماهواره‌ای هواپیماهای شرکت‌های هوایی حاشیه خلیج‌فارس، مطابقت بیشتری دارند اما این دلیل محکم این ماجرا نیست.

به گفته این تحلیل‌گر صنعت هوایی؛ آسمان عراق مسیرهای کوتاه‌تری برای رسیدن به مقاصد اروپایی عرضه می‌کند و همچنین هزینه عبور هواپیماها از آسمان عراق کمتر از ایران است. هر دو این عوامل، روی مسئله اقتصادی تأثیرگذار هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار سازمان هواپیمایی کشوری برای مواجهه با این شرایط چیست؟ توضیح می‌دهد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سال جاری، چند هزار کیلومتر راه جدید هوایی به راه‌های هوایی سابق اضافه کرد. همین کار، شرایطی را به وجود آورد که شرکت‌های هواپیمایی انتخاب‌های بیشتری برای عبور از آسمان ایران داشته باشند.

او می‌گوید: سازمان هواپیمایی کشوری بایستی زیرساخت‌های هوانوردی را تقویت کند؛ نوسازی و ارتقای تجهیزات مکانیکال، الکتریکال و سامانه‌های ناوبری و ماهواره‌ای از آن جمله‌اند. راه‌اندازی فرودگاه‌های جدید در مناطق فاقد فرودگاه، افتتاح راه‌های هوایی جدید و به‌طور خلاصه  ارتقای زیربناهای صنعت هوانوردی می‌تواند باعث شود که شرکت‌های هواپیمایی، به آسمان ایران بیشتر جذب گردند.

شیخ‌حسنی با بیان اینکه آسمان ایران همچون ویترین مغازه‌ای می‌ماند که مرتب مشتریان در آن رفت‌وآمد می‌کنند، بیان می‌کند: اگر کالای ارائه‌شده در ویترین ایران، از کالای ارائه‌شده در ویترین عراق و یا هر کشور دیگر، باکیفیت‌تر، ایمن‌تر، امن‌تر و حتی خوش‌نام‌تر باشد، حتی اگر کمی گران‌تر باشد، مشتریان بیشتری جذب خواهد کرد.

این کارشناس صنعت هوایی با تاکید بر اینکه افتتاح راه‌های جدید هوایی، برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم بسیار مفید و کارا بود، عنوان کرد: مسیرهای هوایی کوتاه‌تر شده و بنابراین هزینه عملیاتی این شرکت‌ها کمی کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.