| کد خبر: 159564 |

◄ تقدیر از دادستان قزوین و پیشنهادی به رئیس جمهور

عباس قربانعلی بیک در تازه‌ترین یادداشت خود به صدور حکم دادستان قزوین مبنی بر ممنوع شدن اخذ عوارض در محور قزوین- زنجان پرداخته است.

تین نیوز

وبلاگ عباس قربانعلی بیک-بر اساس گزارش خبرگزاری‌­ها، دادستان قزوین درباره علت ممنوع شدن اخذ عوارض در محور قزوین- زنجان با اشاره به اینکه در نه ماهه امسال تلفات در این محور با رشد ۲۴ درصدی مواجه بوده است گفت: متاسفانه در نه ماهه گذشته امسال شاهد ۴۶ نفر فوتی در این محور بوده‌­ایم که طبق نظر کارشناسی حدود ۹۰% عوامل این تلفات متوجه مشکلات زیر ساختی جاده و عدم توجه به مرمت و بهسازی مسیر از سوی شرکت متولی بوده است.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه پیش از این با ارسال نامه به مسئولان شرکت دولتی که متولی و مسئول عوارض این محور مواصلاتی است و عوارض را از مردم دریافت می­کند خواستار رفع نواقص شده بودیم اما توجه چندانی نشده بود و با تاکید بر اینکه برخی نارضایتی‌­های مردم از بی‌توجهی متولیان به چنین مواردی شکل می­‌گیرد گفت: این محور پرتردد ۲۰ سال است که مورد بهره­ برداری قرار گرفته و بسیار ضروری است که حداقل بخشی از حجم عوارض دریافتی از مردم در این محور صرف مرمت و ایمن‌­سازی آن شود.

دستور عدم اخذ عوارض آزادراه قزوین- زنجان هرچند در نگاه نخست یک تصمیم استانی به نظر می‌رسد اما با نگاه دیگر گام شایسته­‌ای برای احقاق حقوق شهروندی به ویژه مهم­ترین آنها یعنی حق حیات (بند الف حقوق شهروندی) است.

بر اساس اطلاعات صفحه 128 نشریه سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 تعداد نسبی تلفات جاده‌­ای ایران در طی سالهای 2001 الی 2010 تغییری نکرده است (در سال‌های میانی تا 2005 آمار مذکور رشد قابل توجهی داشته که با اقدامات اصلاحی به شرایط اولیه بازگشت، یعنی از 30 به 40 و کاهش به 31 به صدهزار نفر جمعیت) و این در حالی است که در مدت مذکور در کشور ژاپن آمار نسبی تلفات نسبت به 100 هزار نفر جمعیت از 8 به کمتر از 5، در سوئد از 5/6 به 3 و در ترکیه از 5/6 به 5/5 کاهش یافته است.

با عنایت به انتظارات رهبر معظم انقلاب از مسئولان بخش‌های مختلف در کاهش این خسارت سنگین با ابعاد بزرگ اجتماعی و اقتصادی بویژه بیانات پایانی ایشان در 26/6/96 در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی و از آنجایی که فقط از نگاه محدود اقتصادی سالانه بین 4% تا 7% از تولید ناخالص ملی کشور و معادل بیش از 100 میلیارد دلار در تصادفات جاده‌­ای تباه می‌شود می‌توان به تاثیر شدید کاهش تلفات جاده‌­ای در ارتقای اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به سرمایه­‌گذاری خارجی پی برد.

همچنین باید به کمبود اعتبارات تعمیر و نگهداری راهها توجه کرد و اینکه این اعتبارات باید از استفاده‌کنندگان اخذ شود نه از محل اعتبارات عمرانی کشور و از آحاد جامعه و منطقا اعتبارات عمرانی باید برای توسعه بیشتر شبکه جاده­‌ها و دسترسی بهتر هم‌میهنان عزیز در سراسر کشور به شریان حیاتی برای حمل‌­ونقل ایمن و مناسب صرف شود.

اکنون در فصل بودجه امید است نمایندگان محترم مجلس به پایین بودن عوارض و لزوم افزایش چند برابری آن نه فقط برای آزادراه بلکه برای تمام راه‌ها و اخذ هزینه‌های جانبی حمل‌ونقل(تلفات، جراحات، آلودگی هوا، ترافیک و ... با عنوان هزینه جانبی حمل­ ونقل یا External Cost) و اخذ این هزینه از عاملان اصلی و نه تمام مردم توجه بیشتر کنند.

از سوی دیگر پیشنهادی به ریاست محترم جمهور مبنی بر تغییر ساختار و نام سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نحوی که اولا با تفکیک وظیفه متضاد آن (شاکی از متشاکی) یک ماموریت واحد برای احقاق حقوق شهروندان به این سازمان سپرده شود و ثانیا از زیرمجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت به حوزه ریاست جمهوری منتقل شود و ثالثا آیین­‌نامه­‌ای (مانند منشور حقوق شهروندی در آذر 95) اما با قابلیت آموزش، اجرا و بهبود مستمر برای آن تهیه و ابلاغ و قوانین مزاحم برای مشارکت بیشتر مردم شناسایی و برای اصلاح به مجلس محترم پیشنهاد شود.   

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.