| کد خبر: 157549 |

سهم شهرداری تهران از جریمه‌های رانندگی چقدر است؟

مدیرکل اداره برنامه‌وبودجه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: در لایحه بودجه سال 1397 دربند و تبصره 4 اجازه داده‌شده که از محل صندوق توسعه ملی،200 میلیون دلار معادل 700 میلیارد تومان، بابت ساماندهی حمل‌ونقل عمومی «100 میلیون دلار»، بافت‌های فرسوده و مناطق زلزله‌خیز « 100 میلیون دلار» هزینه شود.

تین نیوز

مدیرکل اداره برنامه‌وبودجه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: در لایحه بودجه سال 1397 در بند و تبصره 4 اجازه داده‌شده که از محل صندوق توسعه ملی،200 میلیون دلار معادل 700 میلیارد تومان، بابت ساماندهی حمل‌ونقل عمومی «100 میلیون دلار»، بافت‌های فرسوده و مناطق زلزله‌خیز « 100 میلیون دلار» هزینه شود.

مهدی پندار ضمن اشاره به نکته فوق، در تشریح لایحه بودجه سال 97 دولت و تأثیر آن بر شهرداری تهران گفت: این دو مورد در بند «و» تبصره 4 اشاره‌شده که شهرداری تهران می‌تواند از طریق صندوق توسعه ملی پیگیر این موضوع باشد. همچنین بند «د» تبصره 5 نیز به دولت اجازه داده‌ که مبلغ 8 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را برای طرح‌های قطار شهری با بازپرداخت 50 درصد اصل‌وفرع منتشر کند.

وی بابیان اینکه این اوراق اگر منتشر شوند شهرداری تهران از آن سهم عمده‌ای خواهد داشت، افزود: چراکه قطار شهری تهران نسبت به سایر شهرها با توجه به وسعتی که دارد، می‌تواند سهم زیادی داشته باشد.

مدیرکل اداره برنامه‌وبودجه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به اینکه نکته دیگری که در بودجه به آن اشاره‌شده، بند «ب» تبصره 8 است، عنوان کرد: در این بند تصریح‌شده که از محل ردیف 530 هزار، جز 49، جدول شماره 9 بودجه، برای اجرای طرح آلودگی هوا استفاده شود. به عبارتی همان طرح LEZ است. در این طرح اگر خودروهایی که معاینه فنی ندارند تا سقف 150 میلیارد تومان جریمه شوند و مستقیماً این مبلغ به خزانه شهرداری منتقل خواهد شد. این طرح مصوب سال 96 بود که در سال 97 هم با اصلاحاتی وارد شد.

دولت باید صد در صد مبالغ جرائم را تا سقف 150 میلیارد تومان به شهرداری دهد

وی در خصوص اینکه دولت مکلف است که صد درصد این مبالغ را تا سقف 150 میلیارد تومان به شهرداری تهران دهد، اضافه کرد: البته ما مشابه همین جرائم راهنمایی و رانندگی راداریم که این جرائم به استناد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است که بند الف ماده 23 می‌گوید، هر تخلفی که در محدوده شهرها و استان مربوطه اتفاق می‌افتد و به سبب آن جریمه‌ای کسب می‌شود، جرائم دریافتی باید به نسبت 40، 60 درصد باشد.

پندار در تشریح این بند گفت: به این معنی که این مبلغ 60 درصد بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها توزیع شود که این 60 درصد بین 30، 70 درصد بین شهرداری و دهیاری‌ها توزیع می‌شود؛ یعنی درنهایت 42 درصد ازآنچه در استان تهران محقق می‌شود، برای شهرداری تهران است.

وی تصریح کرد: البته در دو سال گذشته دولت ریالی در این خصوص به شهرداری پرداخت نکرده است، ولی اتفاقی که افتاده این است که ذیل جدول 102 ذکرشده که 215 میلیارد تومان از جریمه‌های حاصل‌شده، برای شهرداری تهران است و سازمان برنامه‌وبودجه نمی‌تواند به این عدد دخل و تصرف کند.

شهرداری در صورت واردات واگن مترو و اتوبوس از معافیت مالیاتی بهره‌مند‌می شود

مدیرکل اداره برنامه‌وبودجه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران در خصوص موارد دیگری که در بودجه در اختصاص با شهرداری واردشده است، عنوان کرد: بحث‌های دیگری هم در بودجه آمده است؛ مواردی نظیر اینکه مابه‌التفاوت بلیت مترو و مابه‌التفاوت یارانه بلیت به شهرداری پرداخت شود، یا اینکه می‌توانیم در ارتباط با مترو از عوارض گمرکی هم به یک نحوی استفاده می‌کنیم.

وی در تشریح معافیت‌های گمرکی، عنوان کرد: در این خصوص، عوارض گمرکی به‌صورت «جمعی-خرجی» است. بدان معنا که در حقیقت دولت معافیت‌های گمرکی را برای بخش‌های مختلفی در نظر گرفته که شهرداری تهران نیز می‌تواند از آن استفاده کند.

پندار در ادامه افزود: به این معنی که مثلاً اگر شهرداری تهران قصد واردات واگن مترو یا اتوبوس را داشت، می‌تواند از این معافیت بهره‌مند شود و عوارض آن را پرداخت نکند.

امسال دولت 48 میلیارد تومان به شهرداری پرداختی داشته است

وی تشریح کرد: در حال حاضر برای خطوط اولویت‌دار مترو ردیف بودجه وجود دارد؛ سال 96 این عدد به میزان 103 میلیارد تومان بود که برای سال آینده با کاهش مواجه شده و رقم آن در بودجه 97 به 93 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تین‌نیوزبه نقل از شهرنوشت، مدیرکل اداره برنامه‌وبودجه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران در خصوص علت کاهش این ردیف بودجه عنوان کرد: این ردیف بودجه هرسال کاهش پیدا می‌کند؛ سال 93 این عدد 230 میلیارد تومان بود که به‌مرور در طی این سال‌ها کاهش پیداکرده است. اعتبارات عمرانی دولت با توجه به منابعش کاهش پیدا می‌کند؛ شما اگر پیوست شماره 1 را در لایحه بودجه 97 نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که در کل کشور 50 درصد پروژه‌های عمرانی کاهش پیداکرده است. همین روند هم به شهرداری سرایت پیدا می‌کند و نتیجه آن می‌شود که این عدد به 93 میلیارد تومان می‌رسد.

پندار با اشاره به اینکه امسال دولت 48 میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداختی داشته است، خاطرنشان کرد: در سال 97 با توجه به تحقق منابع، این رقم به شهرداری تخصیص داده خواهد شد.

منبع: شهرنوشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.