| کد خبر: 152755 |

قرار بود موتورسیکلت های کاربراتوری ظرف ۳ سال جمع آوری شود

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهرتهران گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری منشا ۳۰ درصد آلودگی کلانشهرها است و سازمان محیط‌زیست لازم است ظرف ۳ سال این موتورها را جمع‌آوری کند.

تین نیوز

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهرتهران گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری منشا ۳۰ درصد آلودگی کلانشهرها است و سازمان محیط‌زیست لازم است ظرف ۳ سال این موتورها را جمع‌آوری کند.

مرتضی الویری در جلسه علنی شورای‌شهر افزود: قوانین‌ومقررات متعدد در خصوص کنترل‌وکاهش آلودگی‌هوا  تحت عنوان قانون «هوای پاک» در سال ۹۶ تصویب شده و سارمان محیط‌زیست ناظر اجرای این قانون باید باشد.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت آلودگی‌هوا به ویژه در کلانشهرها بدتر شده است و از دیگر قوانین‌ومقررات کلیدی در خصوص کاهش آلودگی هوا ممنوعیت شماره گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری و برنامه‌ریزی برای موتور سیکلت‌های برقی‌ و تولید آن در کشور می‌باشدتا سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها که بیش از ۳۰ درصد کل آلودگی هوای‌شهر‌تهران را شامل می‌شود حذف گردد.

الویری تاکید کرد:لازم است سازمان محیط‌زیست در یک دوره حداکثر سه ساله برنامه جمع آوری موتورهای کاربراتوری به خصوص در کلانشهرها را طراحی و با کمک سایر دستگاه‌های مندرج در تصویب‌نامه کارگروه اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا کلانشهرها اجرایی کند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا افزود: مطابق با ردیف دهم از بند الف پیوست چهارم طرح جامع شهر تهران در سال ۸۶ فصل مشترک فعالیت سازمان محیط‌زیست و مدیریت شهری ۵ طرح موضوعی جلوگیری از آلودگی هوا، جلوگیری از آلودگی‌های صوتی،  ساماندهی مدیریت پسماندهای جامد، جلوگیری از آلودگی پرتوهای غیر یون سازو امکان سنجی زیست محیطی پروژه‌های بزرگ مقیاس شهر تهران را پیش بینی شد که متاسفانه با گذشت ۱۰ سال از تصویب و ابلاغ طرح جامع شهر تهران هیچکدام از طرح‌های موضوعی که ارتباط با محیط زیست دارد و طبق طرح جامع شهر تهران مسئولیت تهیه و پیگیری آنها با سازمان محیط زیست بوده است تهیه‌وتصویب نشده است. لازم است در این خصوص تعیین تکلیف‌وتصمیم گرفته شود معنای بی‌توجهی به این طرح‌ها و تکالیف بی برنامگی در خصوص آلودگی هوای شهرتهران است. این موضوع سبب شده است ما برای کنترل و کاهش آلودگی‌های شهر تهران برنامه روشن و مشخص نداشته باشیم و شاخص مصوب که طبق آن وضعیت را پایش و کنترل کنیم تهیه نشده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می شود کارگروه دائمی متشکل از نمایندگان شورا، شهرداری و سازمان در بالاترین سطح تشکیل و موضوعات مشترک را واکاوی و نسبت به ارجای قوانین و مقررات موضوعه اقدام نمایند.

الویری در ادامه پیشنهاد داد: برای اثرگذاری و کارآمدی هر چه بهتر حضور مسئولان اجرایی دولتی در شورا، ۱۵ روز قبل از دعوت از کمیسیون‌های تخصصی خواسته شود موضوعات مشترک با دستگاه مربوطه را در فرصت احصا و جمع بندی در کمیسیون تلفیق ارائه شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.