| کد خبر: 152236 |

هدایتی:

◄ فقط 2 درصد تلفات رانندگی در ناوگان عمومی رخ می‌دهد

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:آمار نشان می‌دهد سهم تلفات در ناوگان عمومی با اینکه نزدیک به ۲۰ درصد از کل تردد شبکه جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، به نسبت تردد آن بسیار پایین است.

تین نیوز

 مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:آمار نشان می‌دهد سهم تلفات در ناوگان عمومی با اینکه نزدیک به ۲۰ درصد از کل تردد شبکه جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، به نسبت تردد آن بسیار پایین است.

جواد هدایتی در گفت و گو با خبرنگار هفته‌نامه حمل‌و نقل گفت: دو درصد تلفات رانندگی در ناوگان عمومی رخ می‌دهد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای بازگرداندن اعتماد مردمی به حمل‌ونقل عمومی گفت:مهم‌ترین چیزی که می‌تواند این نگرش نادرست را اصلاح کند، آمار رسمی حوادث رانندگی است که مراکز رسمی آن را منتشر می‌کنند و خود آمار گویای واقعیت است.

هدایتی ادامه داد: در کشور ما، سازمان پزشکی قانونی که نهادی مستقل است، ماهانه گزارشی از حوادث و تلفات را منتشر می‌کند و طبق آمار آن، سهم ناوگان عمومی مسافری اعم از اتوبوس و مینی‌بوس (حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری) کمتر از ۲ درصد کل تلفات راه‌های برون‌شهری ماست. ضمن اینکه حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر از کشته‌شدگان سال ۹۵ در حوزه برون‌شهری فوت شده‌اند که از این میزان حدود ۱۶۵ نفر سرنشین اتوبوس بودند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: این عدد خود گویای این حقیقت است که فضا ناامن نیست، ضمن اینکه سالانه حدود ۲۷۰ میلیون مسافر در ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا می‌شوند، یعنی حدود ۳.۵ برابر جمعیت کشور. با این حجم بالای جابه‌جایی و مسافت‌های طولانی، آمار ۱۶۵ نفر کشته در سال چنین هراسی را ایجاد نمی‌کند. اگرچه همین رقم هم برای ما پذیرفته نیست، اما به لحاظ اینکه چه سهمی از کل تلفات را دارد، رقم بسیار کمی است.

وی در خصوص آمار تلفات در راه‌های برون‌شهری در سال گذشته نیز گفت: حدود ۵۱.۱ درصد از کسانی که در سال ۹۵ در راه‌های برون‌شهری کشته ‌شدند، سرنشین سواری بودند. همچنین، ۲۰.۲ درصد موتورسیکلت و ۱۳ درصد عابر پیاده و ۸.۵ درصد وانت‌بار بودند و حدود ۴ درصد هم سرنشین ناوگان باری،  ۱.۹ درصد هم ناوگان مسافری اعم از اتوبوس و مینی‌بوس بوده است.

هدایتی توضیح داد:این اعداد نشان می‌دهد سهم تلفات در ناوگان عمومی با اینکه نزدیک به ۲۰ درصد از کل تردد شبکه جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، به نسبت تردد آن بسیار پایین است. برای اینکه ما به مردم بگوییم هنوزمی‌توانید به حمل‌ونقل عمومی اعتماد کنید، این آمار کافی نیست؟

به گفته هدایتی این آمار نشان می‌دهد حمل‌ونقل عمومی ایمن است و آنچه باعث می‌شود این شائبه شکل بگیرد، شدت رسانه‌ای شدن آن است.

وی در این خصوص توضیح داد:تصادفات ناوگان عمومی معمولاً بُعد رسانه‌ای پیدا می‌کند، اما سایر تصادفات بازتاب خبری ندارد. وقتی اتوبوسی چپ می‌کند و تصادفی رخ می‌دهد، در صداوسیما و بیشتر رسانه‌ها درباره آن می‌شنوید و مجلس هم به آن واکنش نشان می‌دهد و جلسه تشکیل می‌شود و مدام در فضای مجازی به آن واکنش نشان داده می‌شود و نتیجه آن به ‌نوعی التهاب فضای عمومی جامعه است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:اکنون با این عدد و رقم‌ها معلوم می‌شود واقعیت چیزی دیگر است. با اینکه فضای اقتصادی ما در حمل‌ونقل عمومی فضای خوبی نیست و هزینه‌ها بسیار بالاست، سعی کرده‌ایم اوضاع را مهار کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.