| کد خبر: 149139 |

جراحی ناتمام پروژه عظیم میدان آذربایجان

جراحی پروژه عظیم میدان آذربایجان در حالی ناتمام ماند که بیش از دویست روز از زمان وعده بهره برداری آن سپری شده و این پروژه نیمه جان همچنان خاک می خورد.

تین نیوز

جراحی پروژه عظیم میدان آذربایجان در حالی ناتمام ماند که بیش از دویست روز از زمان وعده بهره برداری آن سپری شده و این پروژه نیمه جان همچنان خاک می خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تکمیل و بهره برداری بزرگترین میدان شهری ایران با اعتباری بالغ بر پانصد میلیارد ریال پس از گذشت ۲۴ ماه قرار بود که در روز  جمعه، ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ انجام شود، اما متاسفانه وعده صادق نجفی شهردار وقت به مردم تبریز به بار ننشست و اکنون بیش از دویست روز نیز از زمان این وعده در حالی گذشته که صادق نجفی از پیمانکار پروژه قول گرفته بود که این پروژه در ۱۸ ماه به پایان برسد و وی این پروژه را عاملی برای روان سازی ترافیک شهری عنوان کرده بود.

میدان بزرگ آذربایجان در شمال غرب شهر تبریز واقع شده و بزرگترین میدان این شهر به حساب می آید. این میدان با وسعت ۱۲٬۵ هکتار و با یک و نیم برابر وسعت میدان آزادی تهران، یکی از بزرگترین میدان‌های شهری ایران محسوب می شود.میدان بزرگ آذربایجان در شمال غرب شهر تبریز واقع شده و بزرگترین میدان این شهر به حساب می آید. این میدان با وسعت ۱۲٬۵ هکتار و با یک و نیم برابر وسعت میدان آزادی تهران، یکی از بزرگترین میدان‌های شهری ایران محسوب می شود.

با توجه به اینکه این میدان، خروجی تبریز به سمت غرب آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار و همچنین خارج از کشور و به سمت فرودگاه تبریز است، در هر ساعت، حدود ۱۲ هزار خودرو، در این میدان تردد می‌کنند. از این رو، میدان آذربایجان، یکی از پرترددترین میدان‌های شهر تبریز نامیده می‌شود. قرار گرفتن این میدان در محل تلاقی بزرگراه پاسداران،  بلوار آذربایجان، خروجی فرودگاه تبریز و جاده مرند، موقعیت ترافیکی و اهمیت این میدان را چند برابر کرده است.

بر اساس این گزارش، پروژه بزرگ میدان آذربایجان، با دویست و ۶۰ هزار مترمکعب حجم خاکبرداری، ۳۲ هزار متر مربع بتن‌ریزی، ۳۵ هزار تن آسفالت‌ریزی و ۱۱ هزار مترحفاری شمع،  به عنوان یکی از کم‌نظیرترین پروژه های سال های گذشته تبریز، پس از بررسی‌ها و مطالعات ترافیکی و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی، در دستور کار مجریان عمرانی شهرداری تبریز قرار گرفته است.

مقرر بود با بهره برداری از این طرح، شاهد کاهش چشمگیر تراکم ترافیکی شهر و صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان باشیم.

میدان آذربایجان در هر ساعت، پذیرای بیش از ۱۲هزار خودرو است

به گفته شهردار سابق تبریز، در میادین استاندارد، به طور متوسط، در هر ساعت سه تا چهار هزار خودرو وارد محدوده میدان می شود؛ در حالی که طبق آمار، میدان آذربایجان در هر ساعت، پذیرای بیش از ۱۲هزار خودرو است.

صادق نجفی هدف از اجرای این پروژه عظیم را تبادل ترافیکی و اصلاح میدان آذربایجان، امکان دسترسی به چهار مسیر بزرگراه شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بزرگراه آذربایجان و بزرگراه ستارخان از طریق خطوط رفت و برگشت عنوان کرده بود که این پروژه شامل سه رمپ «پاسداران- آذربایجان»، «بابایی- آذربایجان» و «آذربایجان- بابایی» در قالب مسیرهای طبقاتی و همچنین آکس عبور تراموا، عابر پیاده و دوچرخه در محدوده مرکزی میدان است.

میدان آذربایجان به جراحی عظیمی نیاز دارد!

وی حل مشکل ترافیک میدان آذربایجان را در جراحی عظیم می دانست که با اجرای این پروژه معتقد بود، ترافیک کلان‌شهر تبریز در دو رینگ اصلی تبادل می شود که هر دو از میدان آذربایجان و مسیر پاسداران شروع و به همان‌جا ختم شود.

وی حل مشکل ترافیک میدان آذربایجان را در جراحی عظیم می دانست که با اجرای این پروژه معتقد بود، ترافیک کلان‌شهر تبریز در دو رینگ اصلی تبادل می شود که هر دو از میدان آذربایجان و مسیر پاسداران شروع و به همان‌جا ختم شود.به گفته شهردار تبریز، رینگ داخلی تبریز، از میدان آذربایجان و بزرگراه پاسداران شروع و پس از یوسف آباد، آبرسان، خیابان آزادی، نصف راه و بلوار آذربایجان، به میدان آذربایجان ختم می شود. رینگ خارجی شهر نیز، از میدان آذربایجان شروع و پس از گذر از مسیر پاسداران، ولی امر، توانیر، کمربند میانی، امامیه، فاطمیه، جلالیه، رسالت، خطیب، آخونی، اره گر و معلم، به میدان آذربایجان منتهی می شود..

به اعتقاد صادق نجفی، این دو رینگ اصلی شهر، نشان دهنده اهمیت میدان آذربایجان و مسیر بزرگراه پاسداران در ترافیک شهر است و این مسیر را پس از بزرگراه شهید کسایی، پرترددترین مسیر تبریز قرار داده است. شهرداری تبریز هم با توجه بر همین اساس، ابتدا بهسازی اتوبان پاسداران و در وهله بعد، اجرای میدان آذربایجان را در اولویت کاری خود قرار داده است.

به گفته وی، با اجرا و تکمیل این پروژه، علاوه بر این که تبریز صاحب میدانی مدرن و زیبا و همچنین مسایل و مشکلات ترافیکی این محدوده نیز، برطرف خواهد شد.

میدان آذربایجان سپهر پروژه های عمرانی تبریز در سال ۲۰۱۸ است

به گفته ایرج شهین باهر رییس سابق کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر تبریز، و شهردار منتخب شورای شهر تبریز در این می گوید: میدان آذربایجان به عنوان یکی از سپهرهای پروژه های عمرانی تبریز در سال ۲۰۱۸ است و هدف از اجرای آن جراحی ترافیکی ورودی شهر تبریز است.

پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی پروژه میدان آذربایجان

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه میدان آذربایجان اظهار داشت: این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا فرارسیدن فصل زمستان این به بهره برداری می رسد.

با افتتاح این پروژه رانندگان از سه زیرگذر شامل آذربایجان – پاسداران به صورت رفت و برگشت و ستارخان – بلوار خلبان و همچنین بلوار خلبان به آذربایجان بهره مند می شوند.محمد حسین اسحقی با بیان اینکه با بهره برداری از میدان آذربایجان سه زیرگذر در این میدان مورد استفاده قرار می گیرد، بیان داشت: با افتتاح این پروژه رانندگان از سه زیرگذر شامل آذربایجان – پاسداران به صورت رفت و برگشت و ستارخان – بلوار خلبان و همچنین بلوار خلبان به آذربایجان بهره مند می شوند.

وی از حفظ پارک و فضای سبز میدان آذربایجان پس از بهره برداری از این پروژه خبر داد.

از نام پارک بزرگ آذربایجان تنها میدان بزرگ و چند پارک کوچک آن باقی مانده و این میدان نیز پس از گذشت وعده های سر خرمنی اکنون به گفته متولیان امر تنها ۷۵ درصد آن تکمیل شده و مابقی آن نیز قرار است در فصل پاییز فصل بارش ها تکمیل شود، پروژه‌ی نیمه تمام که قرار است گردشگران خارجی و داخلی در هنگام ورود به شهر نظاره گر آن باشند.

 

منبع: خبرگزاری مهر
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.