| کد خبر: 148981 |

تحریف تاریخ عاشورا به کم‌اثر کردن حماسه حسینی منجر می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است در طول تاریخ افرادی برای کم کردن تاثیرگذاری حادثه کربلا در راستای تحریف آن تلاش کردند.

تین نیوز

به گزارش تین‌نیوز، احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت فاصله مداحان و سخنرانان مراسم عزاداری اباعبدالله از خرافه و تلاش برای افزایش بصیرت و آگاهی مردم نسبت به فلسفه واقعه کربلا، گفت: واقعه عاشورا از جمله تاثیرگذارترین وقایع تاریخی است چراکه دامنه این تاثیر به نسل‌های آینده نیز رسیده است. درواقع از آنجا که جامعه آن زمان از مسیر تعریف‌شده پیغمبر فاصله گرفت و شکاف نسلی سبب شده بود آنچه که جامعه به چشم می‌بیند، به نام اسلام اما به کام حاکمان بنی‌امیه و حامیان زر و زور تزویر تمام شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام حسین(ع) در این شرایط، روشنگری کرده و با شهادت خود راه را برای بصیرت باز کرد و راه درست را به آیندگان نشان داد، افزود: برای تاثیرگذاری چنین نهضتی باید علاوه بر انتقال واقعی حادثه، از روش‌های درست نیز برای این انتقال استفاده کرد درواقع نباید از روش‌های نامقدس برای هدف مقدس بهره برد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ افرادی برای کم کردن تاثیرگذاری حادثه کربلا درراستای تحریف آن تلاش کردند، افزود: به عنوان مثال می‌گویند؛ امام حسین(ع) شهید شد تا گناه‌های شما بخشیده شود یا می‌گویند؛ هر کس در مراسم عزاداری ایشان یک قطره اشک بریزد همه گناه‌هانش حتی حق‌الناس نیز بخشیده خواهد شد؛ این قبیل حرف‌ها به تعبیر شهید مطهری این است که امام حسین می‌خواست به تعداد شمر و حرمله در جامعه بی‌فزاید.

مازنی با تاکید براینکه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، اضافه کرد: القای این تفکر که گریه گناه‌ها را از بین می‌برد سبب شده مداحان و سخنوران به هر وسیله‌ای برای به گریه درآوردن مردم چنگ بزنند؛ در حالی که هدف مقدس باید با وسیله مقدس همراه باشد.

وی ادامه داد: وسیله مقدس برای مداحان و سخنوران به معنای استفاده از اشعار و متون و منابع غنی است و توصیف‌ها نیز باید بدون اضافه کردن تخیلشان باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این رویکرد که دین را باید به روز کرد تا مردم امروز بتوانند آن را بپذیرند، توضیح داد: اگرچه نوآوری در دین خوب است اما نباید سنت و اساس را از ریشه نابود کند لذا نوآوری باید بتواند موجب تحکیم دین شود.

مازنی با بیان اینکه اکنون مداحان جای سخنوران را گرفته‌اند در حالی که در گذشته مداحان اول مراسم چند دقیقه‌ای مداحی می‌کردند که مردم را در حال وهوای عزاداری قرار دهند اما اکنون شور جای شعور را گرفته است، اضافه کرد: شاید در این مجالس احساسات و تعصبات تقویت شود اما تشیع و پیروی واقعی از اباعبدالله حاصل نخواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: برخی از مجالس که رسانه ملی نیز علاقه بسیاری به پوشش این دست از برنامه‌ها علاقه دارند به تریبون رفتارهای سیاسی و جناح‌گرایی تبدیل شده‌اند اما این مسئله به نفع جامعه ما نیست./

پایان پیام

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.