| کد خبر: 141760 |

خرید ۴۵ هلی‌کوپتر از ایرباس

پس از امضای قرارداد‌هایی مهم برای خرید هواپیما‌های مسافربری، اکنون نوبت به خرید هلی‌کوپتر رسیده است. این بار هم ایرباس که قراردادی برای فروش چندین هواپیما با ایران دارد و سه فروند از آن را تحویل داده، دست بالا را دارد. قرار است این شرکت 45 هلی کوپتر به ایران بفروشد.

تین نیوز

پس از امضای قرارداد‌هایی مهم برای خرید هواپیما‌های مسافربری، اکنون نوبت به خرید هلی‌کوپتر رسیده است.

به گزارش روزنامه آرمان، این بار هم ایرباس که قراردادی برای فروش چندین هواپیما با ایران دارد و سه فروند از آن را تحویل داده، دست بالا را دارد. قرار است این شرکت 45 هلی کوپتر به ایران بفروشد.

هواپیماهای جدید به ایران رسیدند

پس از امضای قراردادهای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما توسط هما با سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ‌ای. تی. آر در کنار بهانه‌هایی از جمله اینکه قرارداد شفاف نیست، اولویت‌های دیگری در حمل و نقل وجود داشت، هواپیماهای جدید مرجوعی است و... این هجمه هم به دولت وارد شد که وزارت راه و شهرسازی بسترهای لازم برای مذاکره ایرلاین‌های بخش خصوصی با شرکت‌های سازنده هواپیما را ایجاد نکرده و با نوسازی ناوگان هما به دنبال ایجاد انحصار در صنعت هوایی کشورمان است. این ادعا‌ها در حالی مطرح شد که وزیر راه و شهرسازی بار‌ها گفته بود که امکان مذاکره با شرکت‌های فروشنده هواپیما برای تمام ایرلاین‌های کشور وجود دارد و عباس آخوندی حتی پیشنهاد ایجاد شرکت قوی ملی برای خرید هواپیما و اجاره و فروش آن به ایرلاین‌های داخلی را هم مطرح کرد. اما زمانی که شرکت هواپیمایی آسمان اخیرا قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیمای جدید بوئینگ را امضا کرده و سه شرکت هواپیمایی قشم ایر، ایران ایر تور و زاگرس برای خرید ۸۸ فروند هواپیما با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ توافقات و تفاهمنامه‌هایی را امضا کردند، مدعیان سکوت کرده‌اند. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر در این باره گفته است: هما اولین ایرلاینی بود که توانست قرارداد خرید هواپیمای جدید منعقد کند و اولین مجوز اوفک برای هما صادر شد، اما پس از آن شرکت‌های خصوصی هم توانستند با شرکت‌های فروشنده هواپیما تفاهمنامه امضا کنند. اصغر فخریه کاشان ادامه داد: طرف خارجی و شرکت‌های فروشنده هواپیما متعهد هستند که مجوزهای مورد نیاز را از اوفک بگیرند. برای مثال در قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ برای شرکت آسمان، بوئینگ متعهد است که مجوز از اوفک دریافت کند، البته هنوز مجوز صادر نشده، اما در جریان بررسی و صدور است. او با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی خصوصی توانستند تفاهمنامه خرید هواپیما با شرکت‌های هواپیماساز منعقد کنند و این وظیفه شرکت فروشنده است که برای اجرای این قرارداد‌ها از اوفک مجوز دریافت کند، ادامه داد: بازه زمانی که اوفک باید مجوز صادر کند متفاوت است و گاهی به دلیل بررسی‌های مورد نیاز صدور مجوز تا چهار ماه طول می‌کشد. کاشان تاکید کرد: قطعا آمریکا در جریان اجرای این قرارداد‌ها سنگ اندازی خواهد کرد و قطعا علمیات تاخیری و ایذایی انجام می‌دهد، اما طبق برجام وقتی قرارداد تجاری خرید هواپیما‌ها بسته شد این شرکت‌ها نمی‌توانند هواپیماهای مورد قرارداد را به شرکت‌های ایرانی تحویل ندهند.

خرید ۴۵ هلی‌کوپتر اورژانس

بعد از کشو و قوس‌های مختلفی که در مورد خرید هواپیما وجود داشت و پس از موفقیت‌هایی که در این زمینه حاصل شد، حالا نوبت به خرید هلی کوپتر رسیده است. روز گذشته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره مذاکره وزارت راه و شهرسازی با شرکت ایرباس بابت خرید هلی کوپتر امدادی گفت: وزارت راه قرار نیست هلی کوپترها را برای خود بخرد، بلکه این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مرکز اورژانس کشور) است که قرار است ۴۵ فروند هلی کوپتر امدادی خریداری کند. کاشان ادامه داد: در روزی که ما به همراه وزیر راه و شهرسازی برای مذاکره با مقامات و شرکت‌های آلمانی در این کشور بودیم، همکاران ما در وزارت بهداشت نیز در این کشور بودند که قرار شد برای آنکه قرارداد ایران با ایرباس به یک قرارداد واحد هم از جهت خرید هواپیما و هم هلی‌کوپتر تبدیل شود، وزارت راه و شهرسازی خرید هلی کوپترها را پیگیری کرده و آن را در قرارداد فعلی ما با ایرباس بگنجاند. این مقام وزارت راه و شهرسازی افزود: همچنین قرار است سه فروند هلی کوپتر بابت امداد و نجات دریایی برای سازمان بنادر و دریانوردی خریداری شود که سازمان بنادر خرید این سه فروند را به مناقصه گذاشته است. به گفته فخریه کاشان، همه هلی‌کوپترها «نو» خواهند بود. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: در سفری که به آلمان داشتیم، مذاکراتی با شرکت زیمنس انجام دادیم تا این شرکت در پروژه‌های ریلی و نیروگاهی ایران حاضر شود. در بخش ریلی قرار است تعدادی واگن از زیمنس بابت قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان به صورت فاینانس خریداری کنیم. همچنین در بحث سیگنالینگ و نصب علائم ارتباطی پروژه قطار سریع السیر قرار است ایران با زیمنس همکاری داشته باشد. او میزان فاینانس زیمنس برای پروژه‌های ریلی و نیروگاهی ایران را سه‌میلیارد یورو عنوان و اظهار کرد: قرار است با تامین مالی تعدادی از پروژه‌های عمرانی ایران که با فعالیت‌های زیمنس مرتبط است، هم در خصوص بخش نیروگاهی و هم در بخش تولید لوکوموتیو شرکت ایرانی مپنا هم جوینت شود تا تولید داخل نیز تقویت شود. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص آثار مسدود شدن حساب ایرانی‌ها و شرکت‌های ایرانی در بانک‌های چین بر فاینانس پروژه قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان گفت: این اقدام چینی‌ها اثری روی این قرارداد و سایر پروژه‌های عمرانی که چینی‌ها در ایران فاینانس کرده اند نداشته است و این فاینانس کماکان در جای خود باقی است. او افزود: از آنجایی که مدت اثرگذاری هر فاینانس از زمان آغاز پروژه چهار سال است، در طول این چهار سال قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان را به اتمام می‌رسانیم.

 

منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    کو ؟ کجا؟ کی؟