| کد خبر: 140023 |

مزیت‌های تبدیل واحد پول به تومان زیاد است

تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان یک موضوع پر اهمیت به لحاظ «روان شناختی» و «تاثیرگذاری بر روی مولفه ها و متغیرهای اقتصادی» در کشور است.

تین نیوز

تبدیل واحد پول ایران از ریال به تومان یک موضوع پر اهمیت به لحاظ «روان شناختی» و «تاثیرگذاری بر روی مولفه ها و متغیرهای اقتصادی» در کشور است.

 
به گزارش صدا و سیما؛ ایمان زنگنه در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: پول رسمی در کشور بر اساس ریال است، ولی مردم و اقتصاد غیر رسمی سال‌های متمادی است که در مبادلات، محاسبات ارزشیابی کالا، خدمات و ... واحد تومان را به جای ریال بکار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: از زمان معرفی ریال در قانون پولی و بانکی به ویژه در طول چند دهه گذشته به دلیل تورم انباشته ریال در عمل از مبادلات اقتصادی روزمره حذف و تومان جایگزین این واحد شده است.

کارشناس اقتصادی گفت: مصوبه دولت در زمینه تغییر رسمی واحد پول ملی از ریال به تومان اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت‌های موجود قابل تفسیر و ارزیابی است.

وی در ادامه به مزیت‌های تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان اشاره کرد و اظهارداشت: سهولت مبادلات تجاری و اقتصادی، ساده سازی عملیات حسابداری، افزایش ارزش اسمی پول ملی در مقابل ارزهای خارجی، ثبات قیمت‌ها و ... از جمله این موارد است.

زنگنه ضمن اشاره به مولفه‌های اسمی و واقعی در اقتصاد گفت: تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان از جنس تغییر مولفه‌های اسمی در اقتصاد است.

وی افزود: مولفه‌های حقیقی همچون تولید ناخالص ملی، اشتغال و مواردی از این دست خیلی با متغیر‌های اسمی همگرایی و همخوانی ندارد.

زنگنه تصریح کرد: بدون شک با تغییر مولفه‌های اسمی نمی‌توان تاثیری روی مولفه‌های واقعی گذاشت، اما می‌توان این بارقه امید را در جامعه ایجاد کرد که برنامه ریزان، سیاست گذاران پولی، دولت و ... در جهت برقراری انضباط پولی در کشور به یک وحدت رویه رسیده اند.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.