| کد خبر: 132103 |

10 درصد تجارت ایران از طریق آذربایجان شرقی

تین نیوز

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت: 10درصد تجارت ایران از طریق آذربایجان شرقی انجام می‌شود.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، رضا حسینی در نشست هیات ایتالیایی با تجار استان در اتاق بازرگانی تبریز افزود: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه را دارند باید بدانند که علاوه‌بر بازار داخلی، به بازار بزرگ کشورهای CIS نیز دسترسی خواهند داشت زیرا این منطقه با داشتن ۵۲ شهرک و ناحیه صنعتی، در مسیر دروازه اروپا قرار گرفته و زیرساخت‌های اقتصادی شمال غرب کشور در حال انجام است و از سوی دیگر بزرگ‌ترین شهر صنعتی ایران در حال شکل‌گیری است.

 

وی در ادامه از قوانین مشوق مالیاتی در این زمینه خبر داد و تاکید کرد: از سال‌جاری هر اقدام سرمایه‌گذاران خارجی با انجام خدمات اداری و مجوزهای مربوطه از سوی ما خواهد بود و حتی در مقابل ورود سرمایه به ایران، تضمین صادر خواهد شد. به گفته حسینی، این معافیت‌های مالیاتی بین ۵ تا ۲۰ سال اعمال خواهد شد و اگر نوع مشارکت‌ها در قالب همکاری‌های محلی صورت گیرد بر سقف ارقام معافیت‌های اعلام شده و خدمات مرتبط افزوده می‌شود.

 

اسماعیل بابایی، نماینده وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور نیز در این نشست گفت: سفر وزرای امور خارجه ایران و ایتالیا و سفر رئیس‌جمهوری کشور به ایتالیا به عنوان اولین سفر اروپایی و استقبال گرم مقامات ایتالیایی نشان‌دهنده اوج هماهنگی دو طرف برای توسعه روابط است. وی افزود: قبل از تحریم‌ها نخستین شریک تجاری و اقتصادی ایران، ایتالیا بود که امیدواریم در دوره پساتحریم هم شاهد برگشت این روابط باشیم.

 

وی تاکیدکرد: همواره ایتالیا در توسعه روابط با ایران پیشتاز بوده است و سفر این هیات ایتالیایی مقدمه سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران است. بابایی در ادامه گفت: ایران در بخش صدور ویزا به تجار ایتالیا آماده ارائه بهترین تسهیلات است. آلدولفو اورسو، سرپرست هیات تجاری و اقتصادی ایتالیا نیز با اظهار رضایت از وضعیت صنعتی تبریز گفت: در بدو ورود به تبریز از چند مرکز کاشی و سرامیک دیدن کردم که خوشبختانه تکنولوژی روز ایتالیا را به عینه مشاهده کردم که باعث خرسندی است. وی ادامه داد: با تاسیس یک شرکت ویژه در تهران، ارتباطات تجاری و صنعتی دو کشور را هموار ساختیم تا شرکت‌های ایرانی به راحتی بتوانند با همتایان خود در ایتالیا همکاری کنند.

 

اورسو علاقه‌مندی خود از تاسیس یک شرکت رابط بین دو کشور در شهر صنعتی تبریز را اعلام کرد و افزود: تبریز مدت بسیار زیادی در ادوار تاریخ به‌عنوان پایتخت ایران مطرح بوده و از منظر اقتصادی هم بسیار تاثیرگذار است، همچنین از سوی دیگر طی جلساتی که در کشورهای منطقه همچون قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان داشتیم از تبریز به عنوان یک قطب صنعتی، تجاری و فرهنگی و اهمیت تاریخی آن نام برده شد و ما را بر آن داشت تا در این شهر حضور یابیم از این رو نوع تکنولوژی فعال در ایتالیا را به ایران منتقل خواهیم کرد و به‌طور حتم، تبریز نخستین شهر ایران برای این موضوع است.

 

وی اضافه کرد: کشور ما اولین کشوری بود که با ایران همکاری کرد و اکنون نیز قصد داریم نخستین شریک صنعتی و تجاری کشور شما باشیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اکثر بنگاه‌های اقتصادی آذربایجان شرقی از امکانات و تجهیزات ایتالیا مطلع هستند، گفت: این آشنایی از سال‌های دور به وقوع پیوسته است و اکنون مسوولان ایران امکانات، بخشودگی‌ها و معافیت‌های مربوطه را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

 

صمد حسن‌زاده آذربایجان را قطب صنعتی ایران معرفی کرد و افزود: در بیشتر موارد، ما جزو اولین‌های ایران هستیم و صادرات قابل توجهی از این منطقه صورت می‌گیرد، زیرا در صنایع غذایی، قطعه‌سازی، دارویی، فرآورده‌های مسی و آلومینیوم، کاشی و سرامیک، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و غیره که نیاز توسعه اقتصادی کشورمان است از موفقیت‌های قابل‌توجهی برخوردار هستیم.

 

حسن‌زاده خطاب به ایتالیایی‌ها تاکید کرد: برای نوسازی صنایع و ارتقای امکانات و تجهیزات موجود در مراکز صنعتی آذربایجان می‌توانید به‌راحتی سرمایه‌گذاری کرده و منافع دو کشور ایران و ایتالیا را تامین کنید. رئیس اتاق بازرگانی تبریز اظهار امیدواری کرد: ایتالیایی‌ها همکاری و مشارکت خود در زمینه تولید یک خودروی سواری مدرن و کامیون‌های دارای استاندارد یورو ۴ را همگام با توسعه صنعتی عملیاتی کنند.در ادامه این جلسه، فعالان اقتصادی و صنعتی دوطرف ایران و ایتالیا به صورت چهره به چهره وارد مذاکره شدند تا بخش خصوصی آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف با همتایان اروپایی خود به نتایج مورد دلخواه دست یابند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.