| کد خبر: 131773 |

آرایش بازارها پس‌از انتخابات

تین نیوز

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام؛ واکنش مثبت بورس به نتیجه انتخابات

دیروز با رشد 733 واحدی (9/ 0 درصدی) ، بیشترین رشد شاخص از 16 آذر رقم خورد. واکنش مثبت بورس به تداوم دولت روحانی و برجام، شاخص را برای اولین بار از 20 آذر، بالاتر از سطح 81 هزار واحدی قرار داد؛ فضای مثبت بازار 29 شاخص صنعت از 37 گروه صنعت را با رشد همراه کرد. با اینکه در هفته‌های اخیر تشدید شرایط احتیاطی با ریسک سیستماتیک انتخابات، تغییر مالکیت را به نفع حقوقی‌ها رقم زده بود. اما با حذف ریسک انتخابات، روز گذشته تغییر مالکیت 15 میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. همچنین صف‌های خرید سنگین در نمادهای خودرویی با عرضه‌های سنگین از سوی حقوقی‌ها همراه شد. در نمادهای پالایشی نیز روند مشابه را شاهد بودیم. همچنان شناسایی سود، نگرانی‌ها به عوامل بنیادین در قیمت جهانی کالاها، با وجود رشد اندک روی و مس روز جمعه، ریسک‌های موجود در بازار هستند.

بازار ارز؛ حذف ریسک انتخابات از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 38 تومانی به نرخ 3748 تومان معامله شد. کاهش تقاضای محافظه‌کارانه بیشترین افت روزانه نرخ دلار از 2 بهمن را رقم زد. از 14 فروردین تا میانه هفته گذشته حبس بازه‌ای دلار در سطح 3750 تا 3780 تومانی را شاهد بودیم؛ از سویی احتمال تشدید نوسانات دلار مانع از افت شدید دلار بود. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و مداخله دولت در بازار ارز مانع از رشد نرخ دلار بود. اما در روزهای پایانی هفته با تشدید فضای سیاسی، نرخ دلار در میانه معاملات تا سطح 3795 تومان نیز رشد داشت؛ اما با تداوم دولت پیشین و تداوم سیاست‌های اقتصادی پیشین ریسک مزبور از بازارها حذف شد و نرخ دلار به کمترین سطح از دوم اردیبهشت رسید. بیشترین افت هفتگی ارزش جهانی دلار در یک سال اخیر می‌تواند با کاهش تقاضای آربیتراژی رقم بخورد.

بازار سکه؛ فشار دلار بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 218 هزار تومان معامله شد. افت 38 تومانی دلار با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با تداوم دولت روحانی، بر سکه فشار آورد. در بازار طلای جهانی، تداوم تنش‌ها با اتهامات علیه یکی از مشاوران ارشد دولت ترامپ در مورد ارتباط با روسیه عامل فشار بر شاخص دلار شد و رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد؛ تنش‌های سیاسی آمریکا با بازگشت تردیدها نسبت به توان اجرایی وعده‌های اقتصادی ترامپ، بیشترین افت شاخص دلار در یک سال اخیر را رقم زد و عامل فشار بر بازارهای سهام نیز شد. آمارهای نامناسب مسکن این کشور نیز تردیدها را نسبت به روند افزایش نرخ بهره به وجود آورده است. اما کم‌واکنشی سکه به افت دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به بالاتر از 100 هزار تومان بازگرداند.

بازار طلای جهانی؛ بیشترین رشد طلا در یک ماه

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 3/ 2 درصدی (بیشترین رشد از آوریل) به قیمت 6/ 1255 دلار معامله شد. ثبت بیشترین افت هفتگی شاخص دلار از آوریل 2016 در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه از طلا حمایت کرد. با وجود فروکش اندک تنش‌های داخلی آمریکا در ابتدای روز جمعه اما مجددا گزارش‌ها از تفحص در مورد ارتباط یکی از مشاوران ارشد کاخ سفید با روسیه، تشدید تنش‌های سیاسی و بازگشت تردیدها نسبت به امکان اجرای سیاست‌های اقتصادی ترامپ را رقم زد. این عوامل در کنار رشد 5/ 2 درصدی یورو با احتمال کاهش سیاست‌های انبساطی با وضعیت مناسب اقتصادی حرکت شاخص دلار در کف 6 ماهه را رقم زد. افت بازارهای سهام با نگرانی‌ها از آمریکا و خروج 250 میلیارد دلار از بازارهای سهام چین از آوریل نیز از طلا حمایت می‌کند. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره احتمال حمایت سطح 1255 دلاری را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن؛ تداوم حرکت کم‌نوسان اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 493 تومان معامله شدند. همچنان شاهد حرکت «تسه»ها در سطح 75 هزار تومانی هستیم. اما اوراق پیشین که به زمان سررسید نزدیک می‌شوند در بازه 73 هزار تومانی معامله شدند؛ با توجه به امکان ترکیب اوراق جدیدتر با اوراق پیشین و با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. در هفته‌های اخیر تصویب افزایش سقف وام اوراق تا 140 میلیون تومان برای زوج‌ها و 90 میلیون تومان برای وام انفرادی در کنار رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن، عامل حمایت از «تسه»ها است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و نزدیک شدن به ماه رمضان با کاهش معاملات مسکن مانع از رشد قابل توجه اوراق است.

بازار نفت؛ رشد آرام نفت تا 50 دلار

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 2/ 5 درصدی به قیمت 33/ 50 دلار معامله شد. توافق اولیه وزیر انرژی عربستان و روسیه، همچنین چشم‌انداز حمایت سایر اعضا از تمدید توافق برای 9 ماه، تا مارس 2018 و احتمال تعمیق کاهش سطح تولیدات، قیمت نفت را برای اولین بار در سه هفته بالاتر از 50 دلار قرار داد. با وجود تعهد 96 درصدی اوپک به توافق، اما رشد تولیدات شیل، افزایش تعداد دکل‌های نفتی برای هجدهمین هفته متوالی و رشد تولیدات سایر تولیدکنندگان از جمله لیبی و نیجریه در کنار کانادا و برزیل اثرات کاهش تولیدات را کمرنگ کرده است؛ در 35 کشور صنعتی برتر در آوریل موجودی نفت به میزان 3 میلیارد بشکه (307 میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله) قرار داشت. اما خالد الفالح اعلام کرد تمدید توافق می‌تواند سطح موجودی نفت را پایین‌تر از میانگین پنج ساله قرار دهد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.