| کد خبر: 130891 |

عملکرد دولت یازدهم در حوزه مسکن مهر قابل دفاع است

تین نیوز

هفته‌نامه حمل ونقل|

در حالی که برخی از منتقدان دولت را بی‌توجهی به مسکن مهر در دوره فعالیت خود متهم می‌کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد عمکلرد دولت یازدهم در این حوزه برتری محسوسی نسبت به دولت دهم دارد.

 

 به گزارش «حمل‌و‌نقل»، در حالی دولت به بی‌توجهی به مسکن مهر متهم می‌شود که مدیرانش به رغم تمامی انتقادات مطروحه به مسکن مهر، با استناد به اینکه این طرح تعهد دولتی محسوب می‌شود، خود را به تکمیل این پروژه پایبند اعلام کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سه سال فعالیت دولت یازدهم  ۸۱۸ هزار واحد به افتتاح رسیده و انتظار می‌رود با افتتاح واحدهای جدید که در آینده، عدد افتتاح در این دولت از مرز ۸۴۵ هزار واحد نیز عبور کند. طرح مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ به موجب بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ شروع و در راستای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب سال ۱۳۸۷) ادامه یافت.

 

در اجرای این طرح در مجموع برای ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار واحد با بانک‌های عامل قرارداد منعقد شده است. تاکنون از کل واحدهای مذکور، کار ساخت یک میلیون و ۹۳۳ هزار واحد به اتمام رسیده (و مابقی واحدها بصورت نیمه تمام در مراحل مختلف ساخت قراردارند) و از این تعداد، یک میلیون و ۸۲۹ هزار واحد نیز افتتاح شده است.

 

برنامه‌ریزی به منظور تامین منابع مورد نیاز جهت تکمیل پروژه مسکن مهر و خدمات زیربنایی و روبنایی، فارغ از مسیر استقراض از بانک مرکزی و استمهال ۱۰ ساله خط اعتباری مسکن مهر، افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به اقتضای پروژه از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان و کاهش نرخ سود خط اعتباری برای بانک مسکن به میزان ۲ درصد کمتر از سود تسهیلات مسکن مهر خواهد بود.

 

با توجه به گزارش ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به دفتر ریاست جمهور وضعیت شاخص تعداد واحدهای افتتاح شده جدید در ابتدای دوره در سال ۱۳۹۲ به میزان ۱۰۱۰۲۰۱ و هم اکنون ۱۸۲۸۴۴۸ واحد مسکونی اعلام شده و دو بحث تأمین منابع مالی برای تکمیل واحدها، زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی و همچنین تأمین منابع مالی جهت کمک به توسعه سیستم حمل‌و‌نقل عمومی از برنامه‌های تکمیل مسکن مهر به منظور تأمین مسکن برای دهک‌های ۳، ۴ و ۵ درآمدی در این دولت به شمار می‌رود. با توجه به این گزارش عدم تحویل به موقع واحدهای مسکن مهر وعدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر از انتقادات و مطالبات اصلی مردم در بخش مسکن مهر در این دوره محسوب می‌شود.

 

بنابر اطلاعات گردآوری شده در دولت قبل تعداد زیاد ساخت و سازهای صورت گرفته در مسکن مهر، منجر به ورود حجم عظیم سرمایه‌گذاری به این بخش شد و در عین حال تعهدات فراوانی را برای دولت ایجاد کرد که تا سال‌های متمادی گریبانگیر دولت‌های بعد خواهد بود.

این طرح که قرار بود اقشار آسیب‌پذیر را با کمترین آورده صاحب خانه کند، به دلایل مختلف از جمله عدم پیش‌بینی و عدم امکان ارائه خدمات زیربنایی مانند فاضلاب، حمل‌و‌نقل و...، عدم پیش‌بینی درست هزینه ساخت و ساز و افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر، خلف وعده پیمانکاران و تعاونی‌های مسکن مهر، مواجه شد که حل آن دارای پیچیدگی‌های فراوان است.

 

در این راستا دولت یازدهم خود را مقید به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، بدون استقراض از بانک مرکزی کرد در حالی که با محدودیت بودجه فراوان روبرو بود. با این‌حال عملکرد دولت در تکمیل واحدهای مسکن مهر مطلوب بوده است. همچنین در این گزارش درباره عدم تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در حوزه مسکن مهر آمده است که از جمله برنامه‌های اجرائی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن در دولت یازدهم، تکمیل مسکن مهر بوده است، ولی به دلیل کمبود منابع به‌خصوص در حوزه تامین خدمات زیربنایی و روبنائی، از سرعت اجرائی مطلوبی برخوردار نبوده است.

 

براساس این گزارش تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن مهر و تعیین تکلیف این واحدها (همزمان با برنامه‌ریزی در پیشگیری از بروز معضلات اجتماعی در این محدوده‌ها) از موارد پیشنهادی بخش مسکن مهر در این دولت به شمار می‌رود.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت یازدهم در این دوره به منظور تسهیل شرایط برای دارندگان مسکن مهر،  مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی مسکن مهر را نیز افزایش داده است. براساس مصوبه دولت یازدهم مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر در دولت یازدهم از ۱۵ سال به ۲۰ سال رسید.

 

این دولت همچنین در راستای بالا بردن قدرت خرید مسکن مهر متقاضیان، مبلغ تسهیلات بانکی را برای مسکن مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۴۰ میلیون افزایش داد. یکی دیگر از اقدام‌های مهمی که دولت یازدهم در راستای تکمیل و تحویل پروژه مسکن مهر انجام داده، تزریق اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های این پروژه بود.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.