| کد خبر: 130843 |

مزه گس تحریم‌ها از کام فرودگاه‌های ایران می‌رود

تین نیوز

سارا سرخان‌زاده*: سال‌ها بود که از خرید آخرین هواپیمای نو و جدید به نام ایران می‌گذشت و ایران تنها با داشته‌های خود در جریان‌های جهانی حرکت می‌کرد. خرید هواپیماهای دست‌ِ چندم کشورهای دیگر هم افتخاری برای ما نبود؛ شاید بیراهه نباشد که بگوییم با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داشتیم.

 

سال‌ها در پی هم آمد و رفتند اما ناوگان هوایی ایران مستهلک‌تر می‌شد و عمر آن رو به افزایش بود؛ هرچه بود کج‌دار و مریز با گام‌های دنیا هماهنگ شده بودیم. اما واقعا سهم سرزمین ما از دنیا این بود؟

 

سالیان درازی مزه گس و تلخ تحریم‌ها بر کام صنعت هوانوردی ایران نشسته بود؛ فرودگاه‌های کوچک و فرودگاه‌ها با شرایط جغرافیایی خاص کمترین سهم را از خوان آسمان می‌بردند. چرخه اقتصاد با کندی می‌چرخید، هزینه‌های این صنعت مستهلک جان‌کاه بود تا برجام به بار نشست.

 

به دنبال اجرای برجام خون تازه‌ای در رگ‌های صنعت هوانوردی ایران جاری شد. آری، بی‌انصافی است که بخواهیم چشمانمان را مقابل خرید جدیدترین هواپیمای فلایت‌چک دنیا ببندیم یا خرید هواپیماهای نو و جدید، در شان ایران و ایرانی را نادیده بگیریم.

 

جاری شدن این خون تازه تنها به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه فرودگاه‌های کوچک و بزرگ سراسر ایران جانی تازه می‌گیرند. فرودگاه‌هایی مانند یاسوج، همدان، ایلام، کرمانشاه، سنندج، اراک، زنجان و بجنورد که تشنه پروازند؛ قطعا هواپیمای ATR آن‌ها را سیراب می‌کنند. البته نشست و برخاست آن‌ها‌ برای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر هم توجیه اقتصادی پیدا می‌کند و پتانسیل‌های مغفول مانده استان‌ها نیز نمایان می‌شود.

 

امروز ساکنان این سرزمین پهناور از خدماتی بهره‌برند که شایسته‌شان است و این صنعت و فرودگاه‌ها بی‌نیاز از دلالان و با صرف هزینه‌های متعادل درحال بروز رسانی خود است تا دیگر نگاه حسرت‌آمیز ایرانی‌ها در دیگر فرودگاه‌های دنیا را شاهد نخواهیم بود.

 

در هفته جاری  نخستین هواپیمای ATR هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وارد کشور می‌شود. این هواپیمای ملخی کوتاه‌برد برای پرواز میان فرودگاه‌های کوچک در آب و هوای گوناگون و چهار فصل ایران بسیار مناسب است.۲۰ فروند هواپیماها ATR خریداری شده هما در حالت چینش صندلی‌ها به صورت تک کلاس، یارای پذیریش بیش از ۷۰ مسافر را خواهند داشت.  

 

و حالا فرودگاه‌های کوچک و بزرگ و دور از مرکز ایران بی‌صبرانه در انتظار ورودی هواپیماهای جدید ATR هستند. ATR های هما یکی پس از دیگری وارد ایران خواهند شد تا بار دیگر چرخه اقتصاد صنعت هوانوردی را با غوطه‌ور شدن در آسمان، به گردش درآورند.

*خبرنگار

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.